NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

 

 

Vyrábíte hliníková kola pro osobní automobily. Kdo jsou vaši největší odběratelé?

V současné době dodáváme pro velké a významné automobilové značky, jako jsou Škoda Auto, Volkswagen, BMW, Jaguar Land Rover a Fiat. To je pět našich základních partnerů. V rámci koncernu VW dodáváme ještě do Seatu. Největším zákazníkem je Škoda Auto, na druhém místě BMW.

 

Kolik kol ročně vyrobíte?

V současné době se objemy dodávek pohybují kolem dvou milionů kol ročně, přičemž před deseti lety jsme začínali s přibližně 200 tisíci kol. Nyní dokončujeme projekt navýšení kapacit a budeme schopní vyrábět 2,4 milionu kol ročně.

 

Kdy očekáváte toto navýšení výroby?

Na zmiňovanou výrobní kapacitu bychom se měli dostat do konce tohoto roku. Růst výrobních kapacit souvisí s poptávkou našich zákazníků a s novými projekty. Jedná se zejména o vybudování nové lakovací linky, která se v současnosti rozjíždí. A dokončujeme instalace dalších zařízení na ostatních výrobních odděleních jako slévárna a obrobna. Musíme investovat také v rámci interní logistiky, vybudovali jsme například nový expediční sklad a máme nový automatizovaný sklad náhradních dílů.

 

Na trh jste vstupovali v době začátku ekonomické krize, kdy šel automobilový průmysl dolů. Posledních pět let se zase poměrně daří. Jak tedy vnímáte působení firmy?

Výrobu jsme rozjeli v červnu 2008 a začátek nebyl jednoduchý. V říjnu přišla krize, celý projekt se zpomalil, náběh se prodloužil z původně plánovaných dvou na pět let. Na druhou stranu jsme nemuseli propouštět zaměstnance a vlastně od té doby trvale rosteme z pohledu objemu výroby i počtu lidí. V roce 2012 jsme vyrobili 1,1 milionu kusů kol, o čtyři roky později  to bylo 1,6 milionu kol. A už na konci letošního roku bychom měli dosáhnout dvou milionů vyrobených kol.

 

Před několika týdny jste převzali ocenění Jaguar Land Rover Supplier Excellence Awards. Získali jste jedno z 15 ocenění, o které se ucházelo více než čtyři tisíce dodavatelů. Proč si vás Jaguar Land Rover natolik cení?

Filozofií naší firmy je být flexibilní a dodávat nejvyšší možnou kvalitu, uspokojovat potřeby nejen zákazníků, ale i zaměstnanců, majitelů a veřejnosti. To se promítá do naší vize, kterou se řídíme napříč všemi procesy. Výsledkem je toto ocenění, kterého si velmi vážíme. A nebylo jediné, už v minulých letech jsme od různých časopisů obdrželi ocenění nejlepšího výrobce hliníkových kol v rámci České republiky nebo v rámci autoprůmyslu v ČR. Vizi nastavenou v roce 2008, že se chceme stát nejlepším výrobcem hliníkových kol, se nám postupně daří naplňovat. Jsme rádi, že všechno, co jsme do toho vložili, se začíná zúročovat.

 

Vaše centrála sídlí v Itálii. Zde zůstává pokročilejší výroba větších rozměrů mimo jiné i metodou flow forming a rovněž výzkum a vývoj. Je šance na přesunutí těchto aktivit do Mošnova?

Už dva roky máme část vývoje tady. Domnívám se, že s rostoucím objemem výroby poroste i objem vývoje. Pokud jde o flowformingové technologie v rámci výroby pro vozy vyšších tříd a prémiové značky, před několika týdny jsme získali nový projekt pro Mošnov. Půjde právě o tuto technologii a do provozu by měla naběhnout v roce 2019.

 

Tato technologie bude přístupná pro všechny vozy, nebo jen pro určité značky?

Jen pro určité typy vozů, protože tato technologie je velmi drahá. Pokud vím, v České republice ji zatím nikdo nemá a ani v zahraničí není běžná ve všech závodech našich konkurentů. Je technicky náročná, proto se těmito koly osazují jen auta špičkových úrovní. V tomto případě mluvíme například o Porsche, Audi nebo vybraných třídách Volkswagenu.

 

Kromě designových benefitů tato technologie umožňuje především snížení hmotnosti kol při zachování nebo zlepšení ostatních parametrů. Jaké jsou další trendy ve vývoji?

Rozhodně je tu jasný příklon ke snižování hmotnosti, protože to se promítá do závazků našich zákazníků v oblasti redukce emisí. A nejde pouze o flowformingovou technologii, ale tento trend se týká rovněž standardní výroby. Pokud jde o design kol, tak v posledních letech vidíme trend směřující k pohledově obráběným kolům. Kola se lakují dvakrát a mezi oběma procesy se ještě určité části obrábějí. Vzhled kola je pro zákazníky atraktivnější. Proto jsme vyvinuli a instalovali další související technologie a navýšili kapacitu lakování.

 

Vnímáte nějaké posuny v oblasti materiálového složení, například příklon ke kompozitům?

Materiál – tedy hliník – zůstává stejný. Ale ve snaze snižovat hmotnost kol vidíme například trend kombinace hliníkového kola s plastovými kryty.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více