Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.
Vyrábíte hliníková kola pro osobní automobily. Kdo jsou vaši největší odběratelé?
V současné době dodáváme pro velké a významné automobilové značky, jako jsou Škoda Auto, Volkswagen, BMW, Jaguar Land Rover a Fiat. To je pět našich základních partnerů. V rámci koncernu VW dodáváme ještě do Seatu. Největším zákazníkem je Škoda Auto, na druhém místě BMW.
Kolik kol ročně vyrobíte?
V současné době se objemy dodávek pohybují kolem dvou milionů kol ročně, přičemž před deseti lety jsme začínali s přibližně 200 tisíci kol. Nyní dokončujeme projekt navýšení kapacit a budeme schopní vyrábět 2,4 milionu kol ročně.
Kdy očekáváte toto navýšení výroby?
Na zmiňovanou výrobní kapacitu bychom se měli dostat do konce tohoto roku. Růst výrobních kapacit souvisí s poptávkou našich zákazníků a s novými projekty. Jedná se zejména o vybudování nové lakovací linky, která se v současnosti rozjíždí. A dokončujeme instalace dalších zařízení na ostatních výrobních odděleních jako slévárna a obrobna. Musíme investovat také v rámci interní logistiky, vybudovali jsme například nový expediční sklad a máme nový automatizovaný sklad náhradních dílů.
Na trh jste vstupovali v době začátku ekonomické krize, kdy šel automobilový průmysl dolů. Posledních pět let se zase poměrně daří. Jak tedy vnímáte působení firmy?
Výrobu jsme rozjeli v červnu 2008 a začátek nebyl jednoduchý. V říjnu přišla krize, celý projekt se zpomalil, náběh se prodloužil z původně plánovaných dvou na pět let. Na druhou stranu jsme nemuseli propouštět zaměstnance a vlastně od té doby trvale rosteme z pohledu objemu výroby i počtu lidí. V roce 2012 jsme vyrobili 1,1 milionu kusů kol, o čtyři roky později to bylo 1,6 milionu kol. A už na konci letošního roku bychom měli dosáhnout dvou milionů vyrobených kol.
Před několika týdny jste převzali ocenění Jaguar Land Rover Supplier Excellence Awards. Získali jste jedno z 15 ocenění, o které se ucházelo více než čtyři tisíce dodavatelů. Proč si vás Jaguar Land Rover natolik cení?
Filozofií naší firmy je být flexibilní a dodávat nejvyšší možnou kvalitu, uspokojovat potřeby nejen zákazníků, ale i zaměstnanců, majitelů a veřejnosti. To se promítá do naší vize, kterou se řídíme napříč všemi procesy. Výsledkem je toto ocenění, kterého si velmi vážíme. A nebylo jediné, už v minulých letech jsme od různých časopisů obdrželi ocenění nejlepšího výrobce hliníkových kol v rámci České republiky nebo v rámci autoprůmyslu v ČR. Vizi nastavenou v roce 2008, že se chceme stát nejlepším výrobcem hliníkových kol, se nám postupně daří naplňovat. Jsme rádi, že všechno, co jsme do toho vložili, se začíná zúročovat.
Vaše centrála sídlí v Itálii. Zde zůstává pokročilejší výroba větších rozměrů mimo jiné i metodou flow forming a rovněž výzkum a vývoj. Je šance na přesunutí těchto aktivit do Mošnova?
Už dva roky máme část vývoje tady. Domnívám se, že s rostoucím objemem výroby poroste i objem vývoje. Pokud jde o flowformingové technologie v rámci výroby pro vozy vyšších tříd a prémiové značky, před několika týdny jsme získali nový projekt pro Mošnov. Půjde právě o tuto technologii a do provozu by měla naběhnout v roce 2019.
Tato technologie bude přístupná pro všechny vozy, nebo jen pro určité značky?
Jen pro určité typy vozů, protože tato technologie je velmi drahá. Pokud vím, v České republice ji zatím nikdo nemá a ani v zahraničí není běžná ve všech závodech našich konkurentů. Je technicky náročná, proto se těmito koly osazují jen auta špičkových úrovní. V tomto případě mluvíme například o Porsche, Audi nebo vybraných třídách Volkswagenu.
Kromě designových benefitů tato technologie umožňuje především snížení hmotnosti kol při zachování nebo zlepšení ostatních parametrů. Jaké jsou další trendy ve vývoji?
Rozhodně je tu jasný příklon ke snižování hmotnosti, protože to se promítá do závazků našich zákazníků v oblasti redukce emisí. A nejde pouze o flowformingovou technologii, ale tento trend se týká rovněž standardní výroby. Pokud jde o design kol, tak v posledních letech vidíme trend směřující k pohledově obráběným kolům. Kola se lakují dvakrát a mezi oběma procesy se ještě určité části obrábějí. Vzhled kola je pro zákazníky atraktivnější. Proto jsme vyvinuli a instalovali další související technologie a navýšili kapacitu lakování.
Vnímáte nějaké posuny v oblasti materiálového složení, například příklon ke kompozitům?
Materiál – tedy hliník – zůstává stejný. Ale ve snaze snižovat hmotnost kol vidíme například trend kombinace hliníkového kola s plastovými kryty.
Josef Kubr