PŘEROD WIKOVU ZNAMENAL ŠESTNÁCT LET TVRDÉ PRÁCE

Vydáno 20.7.2018

Spací vůz pro Tomáše Baťu, první aerodynamický osobní automobil, lokomotivy i pohony pro větrné či přílivové elektrárny – to všechno jsou produkty, pod kterými je podepsaná společnost Wikov. Značku, která letos slaví sto let, vzkřísil v roce 2004 Martin Wichterle.

 

Společnost vznikla 22. prosince 1918 sloučením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovářík. Prakticky okamžitě se stala největším výrobcem zemědělské techniky v Československu, v roce 1929 začala firma vyrábět i traktory. Již dříve, v roce 1924, sortiment obohatily automobily značky Wikov, které jsou nyní vyhledávaným sběratelským artiklem.

Společnost Wikov jste vzkřísili v roce 2004. Za první republiky patřily produkty, které nosily tuto značku, ke špičce ve svém oboru. Jak těžké bylo dostat Wikov znovu mezi lídry?

V podstatě novodobá historie začala již v roce 2002, kdy pan Wichterle koupil majoritní podíl v ČKD Hronov. Tehdy jsme začali s výrobou průmyslových převodovek. Obnovenou značku Wikov jsme představili v roce 2004. V témže roce jsme koupili Škodu Gear a přejmenovali ji na Wikov Gear a také jsme se stali vlastníkem podílu v britské společnosti Orbital2. Těmito kroky začala novodobá historie značky Wikov. V té době jsme měli obrat 250 milionů korun a 260 zaměstnanců. Nyní děláme obrat desetkrát větší s tisícem zaměstnanců. Zpočátku byly všechny provozy kromě hronovské firmy ve ztrátě a Škoda Gear byla vyloženě zubožená firma. Od té doby, co jsme je vzali pod křídla Wikovu, jsou všechny naše společnosti dlouhodobě ziskové, doinvestované a podporované našimi vývojovými aktivitami. Vytvořením skupiny Wikov se nám podařilo zkoncentrovat všechno dobré, co ve výrobě převodovek v Čechách bylo, a díky tomu jsme se stali uznávaným hráčem na celosvětovém trhu. Když se na to zpětně podívám, tak ten přerod znamenal šestnáct let tvrdé práce, ale vyplatilo se to.

Uvádíte, že především zaměstnanci jsou zásadním kapitálem pro přežití jakékoliv společnosti. Na vašich stránkách hledáte lidi na desítky volných pozic. Není podle vás velkou hrozbou nejen pro váš obor nedostatek kvalifikovaných lidí?

Nedostatek kvalifikovaných lidí je omezením pro kterýkoliv podnik, je to problém prakticky celé Evropy. Snažíme se motivovat talentované studenty na několika vybraných učilištích, středních školách a univerzitách stipendiem a garancí zaměstnání. Naštěstí náš obor nabízí opravdu rozmanitou a kreativní práci. Ve Wikovu může každý konstruktér vidět, jak se z jeho výpočtů, výkresů a modelů stávají reálné výrobky a jejich funkčnost si může ověřit na zátěžových zkušebních stolicích. To je pro řadu techniků mnohem atraktivnější než práce ve velkých společnostech, kde je obtížné získat zpětnou vazbu z realizace jejich práce. Díky tomu je o klíčová místa ve Wikovu zájem.

Značku Wikov měl speciální spací vůz pro Tomáše Baťu, automobily, lokomotivy i nejrůznější pohony; na jaký svůj produkt z novodobé historie jste nejvíce hrdí? Který byl přelomový?

Hrdí jsme na mnoho našich produktů, ale asi přelomovým výrobkem byly dvoumegawattové převodovky s proměnlivým převodovým poměrem pro větrné elektrárny. To byl velmi komplexní produkt, který překročil pojem „převodovka“ a stal se pohonným systémem. Je to zcela výjimečný výrobek ve světovém měřítku. Přelomový byl ale hlavně tím, že jsme museli zcela změnit přístup k definici produktu. Tu jsme stavěli na základě důkladného poznání chování větrné elektrárny a rozvodové sítě. A teprve na základě tohoto poznání jsme tvořili odpovídající pohonný systém. Od té doby se snažíme postupovat stejně u všech aplikací, v nichž naše převodovky a pohony fungují.

Kde vidíte budoucnost vaší společnosti za deset dvacet let? Jaká nová oblast průmyslu by značce Wikov, která letos slaví sté narozeniny, nejvíce slušela?

Věřím, že naše budoucnost je v průmyslových převodovkách a v převodových zařízeních pro kolejová vozidla. Myslím, že budoucnost bude stát na modulárně uspořádaných převodovkách a celých integrovaných pohonech. Stále větší roli bude hrát inteligentní řízení pohonů a automatické sledování provozních stavů a na něm postavená prediktivní údržba. Cílem bude navyšování měrného výkonu na jednotku hmoty a prodlužování životnosti při snížených nákladech na údržbu. Věřím, že většina z oborů, které dnes obsluhujeme, nás bude živit i za deset let. Pokud bych měl uvést nějakou novou oblast činnosti, která může znamenat významný rozvoj značky Wikov, pak bych ji spatřoval v odborném opravárenství a servisu převodovek a pohonů. Tam již dnes také směřujeme.

 

 

Z HISTORIE SPOLEČNOSTI WIKOV

– Společnost vznikla 22. prosince 1918 sloučením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovářík.

– Firma Wichterle, kterou založil František Wichterle, vyráběla již od osmdesátých let 19. století zemědělské stroje. V roce 1888 koupil František Wichterle jiný zkrachovaný podnik a svou firmu rozšířil o další provozy včetně slévárny. Kromě zemědělských strojů firma vyráběla motory, parní kotle, ozubená kola, elektromotory, nástěnné výtahy či zařízení pro provoz jatek.

– Firma F. a J. Kovářík, kterou vlastnili bratři, inženýři František a Josef Kováříkové, vyráběla od roku 1894 pluhy a nářadí na zpracování půdy, postupně přešla k obdobnému sortimentu jako firma Wichterle. Ač byly tyto dvě firmy konkurenční, již za první světové války spolupracovaly, což vedlo k jejich sloučení těsně po vzniku samostatné Československé republiky.

– Wikov se stal největším výrobcem zemědělské techniky v Československu, v roce 1929 začal vyrábět i traktory.

– V roce 1924 začala z podnětu Františka Kováříka výroba automobilů Wikov, která však trvala jen do roku 1940. Cílem firmy byla malosériová produkce vozů pro bohaté zákazníky. Za první sériově vyrobené auto firmy Wikov se tak považuje model Wikov 7/28 z roku 1925. Vzhledem k vysoké ceně vzniklo těchto automobilů nakonec jen 280 kusů.

– Následoval technicky dokonalejší model Wikov 35 z roku 1932, jehož výhodou byla velmi dobrá aerodynamika. Ani tento vůz nezaznamenal výrazný prodejní úspěch, za tři roky se vyrobilo jen 150 kusů.

– Na podvozku modelu 35 vznikl vzhledově nejzajímavější vůz továrny Wikov – Kapka, což byl první aerodynamický vůz vyráběný v Československu a jeden z prvních na světě. Za celou dobu se ale vyrobily jen tři kusy. Problém byl v tom, že aerodynamické vlastnosti Kapky nebyly příliš dobré, navíc přidané aerodynamické štíty zvýšily váhu vozu o více než sto kilogramů.

– V roce 1933 bylo vyrobeno několik luxusních vozů typu Wikov 70 a v roce 1934 se začal vyrábět model Wikov 40, jehož vzniklo 330 kusů.

– Celkově bylo ve firmě Wikov vyrobeno za dobu její existence jen asi 800 osobních automobilů a 100 nákladních, díky tomu jsou dnes vozy této značky vysoce ceněny mezi sběrateli.

– V roce 1948 byla firma znárodněna a stal se z ní podnik Agrostroj Prostějov.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více