Vydejte se s efektivní intralogistikou směrem k Průmyslu 4.0

Vydáno 19.3.2018 Komerční sdělení

Ve všeobecnosti se pojem Průmysl 4.0 chápe jako úzké propojení výroby s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Tato myšlenka je již v současnosti skloňována v mnoha oblastech, ale hlavně tehdy, pokud mluvíme o automatizaci, robotizaci nebo moderních skladových koncepcích.  

Pojem moderní logistika dnes znamená mnohem víc než pouze transport a obal zboží. Zahrnuje rychlost, bezchybnost, flexibilitu a propojení s moderními informačními kanály. Všechny tyto faktory jsou důležité zbraně v boji s konkurencí. Zákazník (například v rychle rostoucím sektoru e-komerce) chce mít možnost zboží si pohodlně objednat, být informován v reálném čase o stavu své objednávky a mít ji doručenou nebo připravenou k vyzvednutí v nejkratším možném čase. To by bez sofistikovaného softwarového propojení nebylo možné.

Intralogistika jako perfektně synchronizovaný stroj

Pokud bychom vycházeli z konceptu Průmysl 4.0, bude v nedaleké budoucnosti většina skladových operací plně automatizována (ať už mluvíme o vychystávání a kompletaci objednávek, nebo o vyskladňování dílů do výroby). Všechny operace tak budou vykonávány rychleji a bezchybně, protože je bude řídit sofistikovaný software pro správu skladu. Tento trend je v logistice (a intralogistice především) zřejmý již dnes, kdy vnímáme jasný posun směrem k maximálnímu ulehčení a zpřesnění práce ve skladu a také směrem k vysoce komplexním řešením pro sklad nebo výrobu. Takovým je například použití automatizovaných skladových systémů v kombinaci se systémy navádění obsluhy (tedy pick to light, pick by colour nebo voice picking), dopravníkovými systémy a přídavnými zařízeními, přičemž toto řešení zastřešuje inteligentní software pro správu skladu. Výtahové nebo páternosterové systémy tak díky plnému využití disponibilní výšky zajištují maximálně úsporné skladování, systémy navádění obsluhy zase maximální přesnost práce a dopravníky minimalizují pochůzky obsluhy. Platí totiž, že v provozech, kde se při vychystávání objednávek (ať už pro expedici, nebo do výroby) hraje o každou vteřinu a každá nesprávně vyskladněná položka představuje problém, je nutno především eliminovat chyby a prostoje obsluhy. Pokud se firma rozhodne pro automatizované skladové systémy, potom platí, že čím menší má operátor prostor se rozhodnout o tom, co v dané chvíli udělat, tím více eliminujeme možnost chyby. Automatizovaný skladový systém také díky propojení na WMS a ERP umožňuje vykonávat průběžné inventury a kontrolovat skladové zásoby, stejně jako může sám kontrolovat svoji „kondici“ a posílat požadavky na servisní zásahy.

Autonomně řízená intralogistika pro just-in-time dodávky do výroby

Flexibilita a propojení jsou důležité nejen pro jednotlivé časti skladu, ale pro skladové procesy jako takové. Znamená to vzájemné propojení jednotlivých oblastí ve firmě, například integrální propojení logistiky a výroby.

Softwarově řízený sklad napojený na tok materiálu – to je jeden z centrálních aspektů konceptu Průmysl 4.0. Již dnes je přece běžné, že automatizované skladové systémy zásobují just-in-time montážní linku a zajišťují tak plynulý tok materiálu.

Na konci by měla stát soběstačná produkce, kde stroje samy zajistí objednávku i dovezení dílů nebo materiálu z produkce nebo meziskladu. Pomocí dopravníkových systémů bude materiál just-in-time dovezen k montážní lince. Požadavek na dodávky vzniká na základě PULL principu, což znamená, že dodávka je řízená pouze potřebou výroby. Odpadají tedy zbytečné přesuny zboží a firma také nedrží ve skladu žádné zboží jako bezpečnostní rezervu.

Díky úzkému propojení skladu a výroby prostřednictvím WMS bude většina operací řízena automaticky a intralogistika bude mít centrální funkci při řízení materiálových toků.

Moderní technologie – vize a realita?

Již dnes mnoho firem (i v České republice) používá ve větší nebo menší míře srovnatelné technologie. Automatizace se prosazuje ve stále více oblastech průmyslu (ať už mluvíme o systémech jednoduché automatizace, nebo o plně automatizovaných skladech). I když se firmy konceptu Průmysl 4.0 přibližují, jejich operace jsou zatím vždy řízeny nadřazeným softwarem. Pokud se ale prosadí vize internetu věcí, což by znamenalo vzájemnou komunikaci strojů (které jsou do intralogistických a výrobních procesů zapojeny) a položek ve skladu, potom již nic nebude bránit úspěšnému prosazení myšlenky Smart Factory a celého konceptu Průmysl 4.0.

Více informací o moderní intralogistice naleznete zde.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více