STLAČENÍ NÁKLADŮ: CNG SE VYPLATÍ UŽ I BEZ DOTACE

Vydáno 24.1.2018

Veřejná doprava zejména ve větších městech by měla představovat hlavní pilíř, který lidé využívají pro cestování do zaměstnání, školy nebo za kulturou. „Aby byla dostatečně atraktivní, musí být cenově dostupná, poskytovat komfort cestujícím a také vykazovat nízké emise,“ říká Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava.

 

Společnost Dopravní podnik Ostrava patří k dopravcům, kteří mají velký počet vozů na alternativní pohon. Konkrétně jde o více než stovku autobusů s agregáty na stlačený zemní plyn (CNG).

Jaké máte dosavadní zkušenosti s tímto provozem?

Ve třetím roce od zahájení provozu CNG autobusů hodnotíme jejich provoz jako spolehlivý a výdaje na údržbu dosahují dokonce nižší úrovně, než jsme očekávali. Provozní náklady jsou výrazně nižší díky srovnatelné spotřebě s dieselovými verzemi a rozdílu v nákupních cenách pohonných hmot.

Na pořízení autobusů i plniček jste v minulosti čerpali dotaci. Je nyní už rentabilní pořizovat nové vozy bez veřejné podpory?

Při nejbližší obnově vozového parku, která bude zahrnovat až 50 nových CNG autobusů, budeme sice dotaci čerpat, ale již nyní víme, že by se v současném ekonomickém a legislativním prostředí vyplatilo i přímé pořízení. Potvrzením ekonomické výhodnosti provozu CNG autobusů je pak také plánovaná výstavba druhé plničky, kterou budeme stavět bez dotací, tedy z vlastních zdrojů.

Na čem je především závislá návratnost investice?

V této souvislosti je třeba si uvědomit, že aktuální ekonomická výhodnost se odvíjí od cen na trhu s palivy a od budoucí regulace daňové zátěže.

V souvislosti s plynem coby palivem se mluví nejen o CNG, ale také tekutém zemním plynu (LNG). Je to jen hudba vzdálené budoucnosti, nebo může být LNG vbrzku další alternativou?

Vše záleží na aktuálním vývoji státní energetické koncepce a následně trhu, což se odráží například právě ve zmiňovaném dočasném zvýhodňování vybraných druhů paliv. V podmínkách Dopravního podniku Ostrava se zmiňovanou alternativou LNG ale zatím nepočítáme.

Města se stále více poohlížejí také po vozidlech na elektrický, respektive akumulátorový pohon. Jaké plány máte v této souvislosti?

V ostravské městské hromadné dopravě provozujeme v současné době asi 55 procent vozidel z vozového parku na čistě elektrický pohon. Jde o tramvaje, trolejbusy nebo elektrobusy. Tento podíl chceme do budoucna navyšovat rozšiřováním sítě tramvajových tratí a linek, pořizováním parciálních trolejbusů s přidruženým bateriovým zdrojem a investicí do elektrobusů ve vyšších počtech.

Co aktuálně představuje největší úskalí pro rozvoj elektromobility v segmentu městské hromadné dopravy?

Jistou brzdu tvoří vyšší investiční náklady spočívající v potřebnosti vybudování infrastruktury, a to zejména v oblasti dobíjení, a vyšší pořizovací ceny vozidel. To vše se dá překonat pouze s konkrétní finanční podporou v podobě dotace nebo vyšší kompenzace. Na druhou stranu město a obyvatelé získávají dopravní prostředky s nižšími emisemi, což je důležité obzvláště ve městech jako Ostrava.

Do obnovy vozového parku investujete velké prostředky. Jaké výdaje směřují do komfortu cestujících?

Stále rozšiřujeme pokrytí svých zastávek internetovým signálem pomocí bezdrátové sítě. Aktuálně se kromě pilotních zastávek Karolina a Hranečník lze připojit také na zastávkách Svinov mosty, Vřesinská, Hulváky, Náměstí Republiky, Hlavní nádraží, Konzervatoř, Hlučínská, Mírové náměstí, Obchodní centrum a ÚMOb Jih. V plánu je zasíťování dalších osmi zastávek a tuto službu chceme poskytnout také přímo ve vozech městské hromadné dopravy. Kromě snahy o zvýšení komfortu pro cestující si od tohoto kroku slibujeme lepší informovanost cestujících o výlukách, jízdních řádech nebo nabízených službách. V neposlední řadě by mohlo dojít také k poklesu projevů vandalismu.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více