NENÁPADNĚ, ALE VE VELKÉM

Vydáno 29.11.2017

„Nejraději si pamatuji projekty, o kterých jsem moc neslyšel – to znamená, že proběhly k všeobecné spokojenosti, “ říká Igor Vlk, vedoucí závodu IDEAL AUTOMOTIVE Bor, s.r.o.

 

Produkce společnosti Ideal Automotive je možná z pohledu koncového zákazníka nenápadná, nicméně jistě silně ovlivňuje pocity estetické, ale například i hlukové. Mohl byste říct laikovi, jaké jsou největší rozdíly právě při použití různých úrovní materiálů?

My na webové stránce prezentujeme naši produkci poměrně názorně a například z jednoznačné vizualizace automobilu může i běžný řidič pochopit, kterou část vozu vybavujeme. Z pohledu materiálů jednoduše řečeno existují dvě zásadní úrovně. Dilaminát je komfortnější, lehčí, má své výhody, ale co se týká například propustnosti hluku, je výhodnější použití materiálu Pegulight® (netkaná textilie), který je robustnější a masivnější, tedy i odolnější vůči hluku. Volba parametrů, a tedy i materiálu je na zákazníkovi.
Specializujeme se na textilní podlahové obložení, obložení zavazadlového prostoru, obložení dveří a obložení sedadel a samozřejmě má naše práce také vliv na hladinu hluku v kabině. Nicméně srovnání, kde je izolace hluku nejúčinnější, nemáme.

Mezi vaše klienty patří opravdu nejprémiovější světové značky vozů. Zákazníci jsou u většiny dílů pro tyto vozy zvyklí na ruční výrobu. V čem se liší produkce pro tyto luxusní vozy?

Naše technologie se pro různé úrovně automobilů neliší. Rozdíly jsou spíše v pojetí zakázek podle jejich objemu. Ve velkých sériích formujeme díly automatickou cestou, pro maloobjemové zakázky používáme ruční formování, které je flexibilnější a operativnější při rychlých výměnách. Nicméně konečný výsledek je stejný nezávisle na způsobu formování.

Která část procesu konkrétního nového projektu je pro optimální nastavení nejdůležitější?

Nedávno jsme rozjížděli nový projekt pro auta vyšší třídy. Opět jsme si ověřili, že komponenty nejsou ničím nové, umíme je, děláme je – zákazníci se liší v přáních a požadavcích. Tato konkrétní zakázka byla doladěná do detailů, se kterými se třeba u jiného klienta nepotkáme.
Zákazníci k nám jezdí kontrolovat předsériové výrobky a při prezentacích konkrétních dílců konzultujeme naplnitelnost představ a usměrňujeme požadavky do proveditelných mezí. Je samozřejmě důležité, aby obchodní a technické oddělení domluvilo parametry se zákazníkem předem, aby se prostě prodalo to, co se vyrobí. Zatím se vždy i složitější zakázky doladily ke spokojenosti zákazníka.

Stane se, že odběratel na základě vašich doporučení opřených o zkušenosti výrazně změní původní plány a výsledné řešení se od původního návrhu radikálně odkloní?

Obchodní jednání ohledně každého projektu probíhají centrálně v Německu; obchodníci jsou samozřejmě zkušení a ve spolupráci s technickým úsekem nabídnou optimální řešení včetně doporučení našich top variant. K nám se dostanou až výsledná zadání včetně dohodnutých parametrů zakázky. Některé projekty je náročnější doladit na obchodem dohodnutou úroveň, nicméně daří se a klienti jsou spokojení. Každopádně do české pobočky se zákazník dostane až při prezentaci předsériových produktů.

Při vývoji produktů pro nové vozy musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt v centrálách automobilek?

Jak jsem říkal, součinnost obchodních zástupců s klientem i přípravu výroby řeší centrální německý tým. My pak v rámci konkrétních zakázek komunikujeme s projektovými manažery v Německu. V Česku působí koordinátoři jednotlivých projektů, kteří dohlížejí na implementaci technologických přípravků do výroby a předsériovou výrobu.
Také vývoj je globální a je centralizován v Německu. Centralizace vývoje a obecně nových projektů je logická a nutná – jen v Česku je pět závodů, loni jsme otevřeli novou továrnu v Malackách na Slovensku, na jaře přibyla pobočka v Polsku. Takže přidělování zakázek a jejich návaznost a propojení na logistiku a různé technologické úrovně poboček musí podléhat jednomu centrálnímu vedení.
V továrně v Boru jsou zástupci vývoje, kteří jsou projektově odpovědní za výrobu pro jednotlivé značky nebo podle náročnosti projektu i pro jeden konkrétní model vozu. Tito projektoví manažeři jsou v denním kontaktu s odpovědnými pracovníky automobilek, aby byla koordinace optimální. V počátku projektu jde zejména o technologické doladění nástrojů a přípravků výrobních, ale i například kontrolních. Je potřeba vše vyzkoušet a nastavit, aby pak v sériové výrobě vše plynule běželo s kvalitními výstupy.

Chystá se v tomto odvětví revoluční řešení například ve sféře 3D tisku nebo nanotechnologií?

Vývoj jde určitě obecně stále dál a my se snažíme kopírovat požadavky zákazníků.
Bohužel v našem segmentu jde hodně o cenu, takže asi v blízké budoucnosti nečekejme žádné extrémní výkyvy a neexistují ani prognózy nových materiálů. Dokážu si představit velké výhody 3D tisku nástrojů a přípravků například na výsek našich dílců, ale tyto dodávky řešíme externě, takže vývoj neznám.
Konzervativnosti segmentu odpovídá i to, že máme aktuálně na několik let dopředu nasmlouvanou výrobu se stávajícími materiály. Výhodou nejen ekonomickou je, že si koberce pro výseky vyrábíme v Německu sami, takže bychom i na případné nové trendy uměli reagovat rychle.

Dobře organizovaná infrastruktura umožňuje recyklaci vysoce kvalitních zpracovaných zbytkových materiálů.

Každý výsek má nutně určitou míru zbytků, naše továrny umí tento výrobní odpad znovu zapracovat do produkce. Je otázkou jednání se zákazníky, kolik procent recyklátu je možné pro daný projekt použít. Je to samozřejmě o ceně.

Jdou cítit výkyvy a tlaky na cenu i ve vašem segmentu?

Určitě je tlak na naše ceny permanentní, každý rok jsme nuceni hledat možnosti snížení nákladů a cen pro klienty. Nicméně například v oblasti materiálu nelze jít za jisté hranice, protože ten pak ztrácí důležité parametry pro výrobu, ale i užitné hodnoty ve finálním výrobku, v autě.
Kvalita použitého materiálu silně ovlivňuje také výrobní komfort, zejména tváření, a minimalizuje se tak výskyt chyb, které je drahé kontrolovat, ale ještě dražší řešit v případném reklamačním řízení.
U nás jdou proti sobě růst fixních nákladů a mezd, a proti tomu tlak na snižování cen produkce, takže každý rok řešíme velké optimalizace a hledáme úspory. Z vnějšího prostředí nám pomůže jen pád ceny ropy. V našem segmentu je reálnou vidinou snížení nákladů cesta Průmyslu 4.0. Znamenalo by to ohromné investice do plně automatických linek, ale v důsledku i reálné snížení cen a eliminaci lidské chyby. Nejde primárně o snižování počtu personálu, ale o tlak na jeho kvalifikaci, celkově tím pádem na efektivitu.
My musíme o posílení automatizace přemýšlet hned s dalšími novými projekty a posuzováním jejich rentability.

Utkvěl Vám některý vůz nebo projekt v paměti?

Já si nejraději pamatuji projekty, o kterých slyším minimálně – to totiž znamená, že tiše a bezproblémově všechno funguje po celou dobu výroby a všichni jsou spokojení.

 

(T. P.)

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více