Češi v zahraničí: David Dosoudil/Thomas Cook Airlines UK

Vydáno 20.9.2017

Letos v březnu jsem oslavil 40. narozeniny. Vzděláním jsem gymnazista a nedokončený výpočetní informatik – vysokou školu jsem po čase opustil a vydal se cestou vzdělávání praxí a moderní literaturou. Posléze jsem se „rekvalifikoval“ na kariéru dopravního pilota, což je zhruba 18 měsíců základního leteckého výcviku a posléze „jen“ zbytek života kontinuálního vzdělávání a zkoušek. A jako pilot nyní působím ve Velké Británii.

Plynule a snad jako rodilý mluvčí hovořím česky, slovensky a anglicky (pravděpodobně navždy s přízvukem). Trochu rozumím a mluvím německy, španělsky, italsky a francouzsky, ale nejedná se o nikterak aktivní jazykovou znalost – spíše je to takový pozůstatek častého cestování po světě, zdvořilosti, fráze, turistické drobnosti.

Jsem v podstatě obrovský pohodář. Dokážu se ale obrovsky nadchnout pro cokoliv, co je pro mě z různých důvodů srdeční záležitost. Udělat všechno pro to, abych si na základě kvalitních informací formoval svůj názor a dozvěděl se nebo naučil něco nového. To řadu lidí překvapuje, někdy snad dokonce i irituje – podobné nadšení často nesdílejí, nebo pro ně prostě z mnoha důvodů nemají čas. A tak ten můj vnitřní pohodář navenek občas trochu zaniká ve vášnivé touze diskutovat. Nebo v nepochopení pro povrchní přístup k informacím. Nebo v prosté touze sdílet to nadšení s ostatními, kteří prostě úspěch někdy neodpouští.

 

Co máte rád?

Létání mi dává i přes nutnost neustálého sebevzdělávání překvapivě i spoustu volného času. Baví mě elektronika, výpočetní technika, síťové technologie, internet a tak nějak všechny ty hračky na baterky a aktivně se jim věnuji. Rád „tvořím“ nové věci a rozebírám staré, abych věděl, jak fungují, nebo jak fungovat přestaly.

S manželkou i mimo práci často cestujeme, rádi poznáváme nová místa a místní kulturu, život lidí ve světě. Spoustu času spolu trávíme také sportem – hlavně cyklistikou, běháním, lyžováním a chozením po horách.

V poslední době mě také oslovilo dění kolem moderní medicíny a Nutritional Science. Asi to souvisí s věkem a touhou mít možnost aktivně žít co nejdéle.

Nebojím se taky politiky a světového dění ani prezentovat svoje názory a aktivně diskutovat – což se ne vždy bohužel setkává s pochopením lidí kolem ;).

 

Co máte rád na zemi, ve které žijete?  

Životní pohodu, příležitosti pro ty, co se nebojí tvrdé práce a občasného neúspěchu, multikulturalismus, schopnost lidí bez emocí kultivovaně diskutovat a aktivně řešit problémy. Absenci závisti ve všech smyslech toho slova. Život tady je v podstatě náramně jednoduchý – stát neklade lidem zbytečné překážky a naopak se snaží být aktivně nápomocen. Příjemně mě v tomto tvrdém kapitalismu překvapila silná míra sociální solidarity a někdy až neuvěřitelného drajvu místních směrem k charitám a dalším dobrovolným činnostem.

A jednu věc už bych asi nikdy měnit nechtěl – míru svobody a úctu k fundamentálním zásadám demokracie.

 

Pro jakou společnost pracujete? 

Pracuji pro leteckou společnost Thomas Cook Airlines UK, což je britská dvorní aerolinka jedné z největších cestovních kanceláří na světě – Thomas Cook.

Ve společnosti jsem začal létat na jaře roku 2008 jako First Officer na srdečním Boeingu 757 a dálkovém 767. Několik zim jsem strávil „výpomocí“ u spřátelených společností, jako je Westjet v Kanadě nebo Condor v Německu.

Letošní rok byl do jisté míry zlomový – jednak u nás Boeingy pomalu končí, takže jsem prošel typovým výcvikem a přeškolením na řadu Airbus A320, a jednak jsem po letech čekání konečně dostal nabídku na pozici kapitána a v tuto chvíli dokončuji čtyřměsíční proces, kterým musím projít.

Do zahraničí jsem se rozhodl odejít z prostého důvodu – příležitost. V roce 2006, kdy jsem se pro tuto životní změnu rozhodl, byla Velká Británie v podstatě jedinou rozumnou variantou, jak s nějakou zárukou návratnosti investice na výcvik a jistoty uplatnění zahájit tuhle kariéru. Možnosti uplatnění jsou tady naprosto nesrovnatelné se střední Evropou. Vše usnadnila spolupráce společnosti Thomas Cook s výcvikovou organizací Oxford Aviation Training (dnešní výcvikový gigant CAE), které spolu otevřely výběrové řízení, do kterého jsem se přihlásil a jako jeden ze šesti kandidátů ten rok uspěl.

 

Co Vás na práci nejvíc baví? 

Největším lákadlem je pro mě asi ta výzva – nutnost zvládnout na profesio­nální úrovni znalosti z mnoha oborů, které se potkávají v průběhu bezpečného a efektivního letu. Baví mě učit se nové věci, posouvat se někam dál. Ať už to jsou klasické letecké obory jako strojařina, výpočetní technika, aerodynamika a meteorologie, nebo schopnost provádět kvalifikovaná rozhodnutí pod časovým stresem nebo za nedostatku úplných informací. Samozřejmě mě také baví taková ta klasická letecké lákadla – cestování po světě, možnost odpoutat se na pár hodin od života na zemi, užívat si nádherný výhled z kanceláře nebo poznávání nových lidí a spolupráce s nimi. Práce v týmu.

 

Jak vidíte svoji budoucnost?  

V tuto chvíli myslím krátkodobě – dělám všechno proto, abych dokončil upgrade na kapitána a stal se člověkem, na kterého se bude moci zcela spolehnout společnost, kolegové a hlavně cestující, kteří mi svěřují svoje životy. Časem mě čeká přeškolení na Airbus A330 a návrat na dálkové lety přes Atlantik a do Asie.

Mám rád naši společnost – svým způsobem nemá asi z hlediska různorodosti létání v podstatě obdoby, rozhodně ne z pohledu klasických dopravců. Proto pokud nebudu muset, budu dál odolávat vábení velkých světových aerolinek a jejich strojů vonících novotou, po kterých jsem možná dříve tak malinko pošilhával.

A také mám jasno v jedné věci – chci se stát britským občanem, pokud možno se zachováním toho českého. Snad naše vláda opět nezmění názor na duální občanství. Velká Británie nám dala za to desetiletí hodně a je to pro nás nový domov. Jsem v tomto směru otevřený do budoucna čemukoliv – žít si dokážu představit v mnoha zemích na světě, dokonce možná i na důchod zpátky doma (ten aktivní, rozhodně ne finanční). V nejbližší době to ale bude rozhodně tady ten zvláštní ostrov na západ od té smutně ztracené Evropy.

A po všech těch kariérních krocích už taky pomalu nastává čas na rodinu ;).

 

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více