Úspěšné tažení tuzemských průmyslových firem

Vydáno 14.8.2017

Tuzemský průmysl zažívá další rekordní rok v řadě. V květnu se průmyslová výroba zvýšila o více než 8 %; po očištění o rozdílný počet pracovních dnů se tempo tohoto největšího tuzemského odvětví vyšplhalo na 10,7 %. A největší zásluhu na tomto excelentním výsledku měly opět automobilky, jejichž výroba se tentokrát zvýšila o 14,2 %. Těží z více než čtyři roky trvajícího oživení evropského automobilového trhu a díky své politice inovací si dokonce z evropského trhu ukrajují stále větší díl. Ale nejsou to pouze automobilky, kdo se může chlubit výbornými čísly. Příznivý rok také zažívají i strojaři a výrobci elektrických zařízení. Ostatně to bylo vidět už na květnovém exportu, který díky nim výrazně narostl. A jak je vidět na statistice nových zakázek nebo na průzkumech mezi nákupními manažery, expanze průmyslu bude pokračovat i v dalších měsících. Zakázkové knihy se tentokrát nejrychleji plní výrobcům elektrických zařízení, elektroniky a jako již tradičně i automobilkám.

Průmysl se však postupně stává obětí vlastního úspěchu. Boom tohoto našeho největšího a zároveň nejsilnějšího odvětví na sebe váže potřebu zaměstnávat stále více lidí a vlastně už jejich nedostatek se stal jednou z největších bariér pro další růst tohoto odvětví. Nicméně expanze v průmyslu jde na vrub především zvyšující se produktivitě práce, protože zaměstnanost v tomto odvětví není navzdory rekordnímu objemu produkce zdaleka na maximech. V roce 2008 před první recesí v průmyslu pracovalo ještě skoro o 100 tisíc lidí více než nyní, i když do jisté míry tento pohled zkresluje existence tzv. švarcsystému. Popírat ovšem růst produktivity práce rozhodně nelze.

Nedostatek zaměstnanců a výborné výsledky firem spolu dohromady vytvářejí příznivé podmínky pro rychlejší růst mezd. Meziroční tempo růstu průměrných mezd v průmyslu aktuálně dosahuje 9,2 %. Jde o číslo za jeden měsíc, nicméně je velmi pravděpodobné, že tempo zvyšování mezd v průmyslu zrychluje. Ještě v prvním čtvrtletí letošního roku přitom překonalo „jen“ 5 %. Situaci lze zjednodušeně shrnout takto: Kdo chce expandovat a plnit zakázky, bude muset letos svým zaměstnancům viditelněji přidat. I tak se ovšem bude muset často vypořádávat s nedostatkem zaměstnanců, jak ostatně každý měsíc naznačují statistiky volných pracovních míst. Pravidelně jim vévodí dělnické profese, ať už jde o kvalifikované či nekvalifikované zaměstnance. Navíc těchto míst neustále přibývá, zatímco možnosti českého trhu práce se soustavně zmenšují. Nezaměstnanost je rekordně nízká, lidí schopných ihned nastoupit do práce už není snad ani 150 tisíc, a možnosti využívání zahraničních pracovníků z Východu nejsou v důsledku byrokracie rovněž neomezené. Firmy se tak letos budou muset vedle posilující koruny vypořádat s problémem nedostatku zaměstnanců. A zřejmě nejenom v letošním roce. Zvlášť s ohledem na „produkci“ tuzemského školství, které se dlouhodobě odvrátilo od technických oborů ve prospěch humanitních či všeobecných. Ale to je už jiná kapitola.

Příznivé výsledky čekáme od průmyslu i v dalších měsících, i když zopakovat tempo okolo 10 % bude jen těžko možné. Přece jen v řadě průmyslových oborů se jede na doraz a prostoru pro další růst výroby už moc nezbývá. Ať už s ohledem na technologie, nebo na kapacity zaměstnanců. Průmysl si nicméně i nadále udrží roli hlavního motoru české ekonomiky, kterému sekundují další odvětví ekonomiky. Bohužel jenom sekundují.

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více