Srovnávat dnešní auta s těmi před deseti lety je jako porovnávat smartphony s tlačítkovými telefony. Software a elektronika obecně se stávají nedílnou součástí moderních automobilů.
Význam těchto prvků i nadále poroste, říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Picek, obchodní ředitel společnosti NVision Czech Republic a.s. Firma se v oblasti automotive specializuje na výrobu elektronických modulů, které hrají důležitou roli především v řídicích systémech či přístupech do automobilu.
Část produktového portfolia NVision je zaměřena na automobilový průmysl. Které služby/produkty jsou v tomto ohledu nejdůležitější a zákazníky nejvíce poptávané?
Výroba elektronických modulů pro automobilový průmysl představuje pro naši společnost 70 procent z celkového obratu. Našim zákazníkům dodáváme široké spektrum výrobků počínaje osazením jednoduchých desek plošných spojů (DPS) až po komplexní produkty zahrnující osazování DPS, jejich plné elektrické a funkční testování a různé druhy následných montáží.
Pokud bychom se měli bavit o funkčnosti našich výrobků, ty vstupují na různá místa automobilů, ale významné jsou pro nás především produkty související se systémy řízení a přístupů do automobilů.
Působíte také v oblasti softwaru. Souhlasíte s tvrzením, že software bude hrát v automobilech stále výraznější roli? Jak se vlivem nárůstu využívaného softwaru automobily proměňují?
Software se již stal nedílnou součástí našich produktů a jeho význam nadále stoupá. V dnešní době jsou automobily stále více propojovány s celou řadou externích zařízení, ať jde o média a zábavu uvnitř vozidla, navigaci, externí ovládání funkcionalit vozidel a tak dále. Moderní automobily, a již nejde jen o prémiové vozy, nabízí celou řadu podobných možností.
A výrobci částí vozů, stejně tak jako automobilky intenzivně vnímají fakt, že právě software v jejich zařízeních jim dokáže dát žádoucí konkurenční výhodu.
Jaké trendy v automobilovém průmyslu ve svém zaměření v současnosti pozorujete?
Když se podíváte na podíl elektroniky ve vozidlech před 10 lety a dnes, uvidíte rozdíly sami. V nedávné minulosti byla elektronika důležitá z pohledu diagnostiky vozidel a ovládání některých specifických prvků jako vstřikování paliva, ABS, protiskluzové systémy atd. To vše bylo samozřejmě zachováno a zmodernizováno, ale dnes jsme jinde především v kokpitu vozu, stačí krátký pohled na současné ovládací prvky automobilů, kde je patrný posun z analogových ovladačů do integrovaných multimediálních systémů, ve kterých absentují tlačítka, kolečka apod. Vezměme si standardně nabízené prvky výbavy jako rozpoznávání dopravních značek, asistenty detekce únavy nebo vybočení z jízdního pruhu… Stačí si otevřít konfigurátor kterékoliv z evropských automobilek a příkladů najdete nespočet.
Sám jsem byl velmi blízko výroby ovladačů pro první generaci škody Octavie, a porovnám-li to se současnou verzí tohoto automobilu, je to jako porovnávat staré tlačítkové mobily s moderními smartphony, ale taková je doba a takové jsou požadavky nás, zákazníků.
A co jsou trendy, které budou formovat automobilový průmysl v příštích letech? Co to pro vás znamená?
Nechci mluvit o trendech v automobilovém průmyslu. Jednak se k tomu necítím dostatečně kompetentní a jednak naše společnost není tím typem firmy, která by trendy určovala. Naším úkolem je realizovat bezvadné a funkční výrobky pro naše zákazníky, které již za významné inovátory v jejich podnikání považuji.
O který typ vašich služeb/produktů jeví automobiloví výrobci zvýšený zájem, například v závislosti na rozvoji prvků samořízení?
Samořízení je dnes žhavé a aktuální téma a vaši čtenáři na tuto oblast určitě sami narazili. Pro nás to ale v současné době není aktuální. To přijde ve chvíli, kdy naši zákazníci, a vím, že se na podobných projektech podílí, rozhodnou o sériové výrobě a získají patřičná povolení. Osobně se domnívám, že sériově vyráběné automobily jedoucí bez zásahů řidiče na silnicích ještě nějaký rok neuvidíme. Celá problematika musí být zasazena i do právního rámce a to možná potrvá déle než celý vývoj samořídicích systémů.
Jak se díky novým technologiím mění a v budoucnu ještě promění komfort cestujících (nejen) v osobních automobilech?
Domnívám se, že komfortu máme v automobilech již dostatek. Tím nechci říct, že nelze očekávat posun na této cestě, ale razantní rozvoj očekávám v oblastech, kdy automobil bude dále včleňován do běžného života a napojen na další námi ovládané celky. Viděl jsem nedávno prezentaci jednoho z německých prémiových výrobců vozidel a jejich auta již dnes dokážou používat data z vašeho kalendáře a na základě těchto informací plánovat optimální trasu, a to včetně přesednutí např. na vlak v případě problémů na silnicích, umí vás nasměrovat na typ hotelu, který vám vyhovuje, totéž platí i o jídle nebo sportu.
Je celá řada nových aplikací a startupových projektů týkajících se kvality našeho života a jsem si jistý, že výrobci aut tento segment podnikání pečlivě sledují a jejich akvizice jsou prioritně směřovány do podobných oblastí s cílem implementace nových funkcionalit v jejich vozech.