Význam softwaru v automotive nadále stoupá

Vydáno 1.4.2017

Srovnávat dnešní auta s těmi před deseti lety je jako porovnávat smartphony s tlačítkovými telefony. Software a elektronika obecně se stávají nedílnou součástí moderních automobilů.

 

Význam těchto prvků i nadále poroste, říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Picek, obchodní ředitel společnosti NVision Czech Republic a.s. Firma se v oblasti automotive specializuje na výrobu elektronických modulů, které hrají důležitou roli především v řídicích systémech či přístupech do automobilu.

Část produktového portfolia NVision je zaměřena na automobilový průmysl. Které služby/produkty jsou v tomto ohledu nejdůležitější a zákazníky nejvíce poptávané?

Výroba elektronických modulů pro automobilový průmysl představuje pro naši společnost 70 procent z celkového obratu. Našim zákazníkům dodáváme široké spektrum výrobků počínaje osazením jednoduchých desek plošných spojů (DPS) až po komplexní produkty zahrnující osazování DPS, jejich plné elektrické a funkční testování a různé druhy následných montáží.

Pokud bychom se měli bavit o funkčnosti našich výrobků, ty vstupují na různá místa automobilů, ale významné jsou pro nás především produkty související se systémy řízení a přístupů do automobilů.

Působíte také v oblasti softwaru. Souhlasíte s tvrzením, že software bude hrát v automobilech stále výraznější roli? Jak se vlivem nárůstu využívaného softwaru automobily proměňují?

Software se již stal nedílnou součástí našich produktů a jeho význam nadále stoupá. V dnešní době jsou automobily stále více propojovány s celou řadou externích zařízení, ať jde o média a zábavu uvnitř vozidla, navigaci, externí ovládání funkcionalit vozidel a tak dále. Moderní automobily, a již nejde jen o prémiové vozy, nabízí celou řadu podobných možností.

A výrobci částí vozů, stejně tak jako automobilky intenzivně vnímají fakt, že právě software v jejich zařízeních jim dokáže dát žádoucí konkurenční výhodu.

Jaké trendy v automobilovém průmyslu ve svém zaměření v současnosti pozorujete?

Když se podíváte na podíl elektroniky ve vozidlech před 10 lety a dnes, uvidíte rozdíly sami. V nedávné minulosti byla elektronika důležitá z pohledu diagnostiky vozidel a ovládání některých specifických prvků jako vstřikování paliva, ABS, protiskluzové systémy atd. To vše bylo samozřejmě zachováno a zmodernizováno, ale dnes jsme jinde především v kokpitu vozu, stačí krátký pohled na současné ovládací prvky automobilů, kde je patrný posun z analogových ovladačů do integrovaných multimediálních systémů, ve kterých absentují tlačítka, kolečka apod. Vezměme si standardně nabízené prvky výbavy jako rozpoznávání dopravních značek, asistenty detekce únavy nebo vybočení z jízdního pruhu… Stačí si otevřít konfigurátor kterékoliv z evropských automobilek a příkladů najdete nespočet.

Sám jsem byl velmi blízko výroby ovladačů pro první generaci škody Octavie, a porovnám-li to se současnou verzí tohoto automobilu, je to jako porovnávat staré tlačítkové mobily s moderními smartphony, ale taková je doba a takové jsou požadavky nás, zákazníků.

A co jsou trendy, které budou formovat automobilový průmysl v příštích letech? Co to pro vás znamená?

Nechci mluvit o trendech v automobilovém průmyslu. Jednak se k tomu necítím dostatečně kompetentní a jednak naše společnost není tím typem firmy, která by trendy určovala. Naším úkolem je realizovat bezvadné a funkční výrobky pro naše zákazníky, které již za významné inovátory v jejich podnikání považuji.

O který typ vašich služeb/produktů jeví automobiloví výrobci zvýšený zájem, například v závislosti na rozvoji prvků samořízení?

Samořízení je dnes žhavé a aktuální téma a vaši čtenáři na tuto oblast určitě sami narazili. Pro nás to ale v současné době není aktuální. To přijde ve chvíli, kdy naši zákazníci, a vím, že se na podobných projektech podílí, rozhodnou o sériové výrobě a získají patřičná povolení. Osobně se domnívám, že sériově vyráběné automobily jedoucí bez zásahů řidiče na silnicích ještě nějaký rok neuvidíme. Celá problematika musí být zasazena i do právního rámce a to možná potrvá déle než celý vývoj samořídicích systémů.

Jak se díky novým technologiím mění a v budoucnu ještě promění komfort cestujících (nejen) v osobních automobilech?

Domnívám se, že komfortu máme v automobilech již dostatek. Tím nechci říct, že nelze očekávat posun na této cestě, ale razantní rozvoj očekávám v oblastech, kdy automobil bude dále včleňován do běžného života a napojen na další námi ovládané celky. Viděl jsem nedávno prezentaci jednoho z německých prémiových výrobců vozidel a jejich auta již dnes dokážou používat data z vašeho kalendáře a na základě těchto informací plánovat optimální trasu, a to včetně přesednutí např. na vlak v případě problémů na silnicích, umí vás nasměrovat na typ hotelu, který vám vyhovuje, totéž platí i o jídle nebo sportu.

Je celá řada nových aplikací a startupových projektů týkajících se kvality našeho života a jsem si jistý, že výrobci aut tento segment podnikání pečlivě sledují a jejich akvizice jsou prioritně směřovány do podobných oblastí s cílem implementace nových funkcionalit v jejich vozech.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více