Na konci srpna zveřejnil Český statistický úřad publikaci Ekonomické výsledky průmyslu ČR v letech 2010 až 2017, která je zajímavým vhledem do vývoje českého průmyslu uplynulých let. Výběr dat je mj. ohraněn rokem, kdy se česká ekonomika dostávala z nebývale těžkého propadu po globální finanční krizi, a rokem velmi silného růstu.
V roce 2010 působilo na trhu téměř 177 000 aktivních subjektů, o sedm let později to bylo už více než 194 230 firem a živnostníků. Zajímavý údaj vyjadřuje ukazatel přidané hodnoty vytvořené v českém průmyslu, která byla v roce 2017 o třetinu vyšší (947 milionů korun vs. 1,255 miliardy korun).
Zásadním odvětvím v rámci průmyslu, a nakonec i celé ekonomiky, byl ve sledovaném období zpracovatelský průmysl, který v roce 2017 generoval celkové tržby ve výši téměř 4,7 bilionu korun. Toto odvětví zaměstnávalo předloni 1,16 milionu osob, což činí téměř 92 procent všech pracovníků v průmyslu. V rámci zpracovatelského průmyslu pak s náskokem převažuje výroba motorových vozidel. „Automobilový průmysl v roce 2017 zaměstnával 175 000 osob, podniky v něm dosáhly celkových tržeb ve výši 1306 miliard korun a podílel se 17 procenty na tvorbě celkové přidané hodnoty průmyslu České republiky,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky průmyslu, stavebnictví a energetiky Českého statistického úřadu.
Za výrobou automobilů se v rámci zpracovatelského průmyslu dále dařilo kovodělnému průmyslu, výrobě strojů a zařízení, výrobě plastových produktů a výrobě elektrických zařízení.
Jistou proměnu zaměření českého průmyslu lze dokumentovat na dlouhodobém útlumu v těžbě a dobývání surovin. Ve sledovaném období se zde přidaná hodnota snížila o 30 procent. V roce 2017 těžební průmysl zaměstnával 25 000 osob, což představuje jen asi dvě procenta všech pracovníků v průmyslu.
ČESKÝ PRŮMYSL AKTUÁLNĚ
Data zveřejněná na začátku září ukazují, že český průmysl v červenci meziročně mírně vzrostl o 0,1 procenta. Od června došlo k nárůstu 0,7 procenta. „Ze statistických výsledků vyplývá, že český průmysl neklesá, ale potvrzuje naše předpoklady, že růst průmyslové produkce bude zpomalovat. V dohledné budoucnosti nečekáme významnou změnu,“ komentoval výsledky Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR. Český průmysl v posledních měsících výrazně zvolnil, což kontrastuje především s citelnými růsty v posledních pěti letech (například 2018: 3,0 procenta, 2017: 6,5 procenta). „Na jaře jsme predikovali, že průmyslová produkce letos poroste tempem dvou procent. Dosavadní výsledky ukazují, že dvouprocentního tempa růstu za celý rok pravděpodobně nedosáhneme, ochlazení bude větší. Potvrzují to i výsledky našeho šetření, které pravidelně provádíme s Českou národní bankou mezi 150 firmami. Stále ale budeme v kladných hodnotách,“ předpovídal na začátku září Bohuslav Čížek
DLOUHODOBÝ VÝVOJ PRŮMYSLOVÉ PRODUKCE
2018: +3,0 %
2017: +6,5 %
2016: +3,4 %
2015: +4,3 %
2014: +5,0 %
Zdroj: Český statistický úřad
MEZIROČNÍ PŘÍRŮSTKY VÝROBY MOTOROVÝCH VOZIDEL
2018: +1,8 %
2017: +9,6 %
2016: +11,8 %
2015: +12,1 %
2014: +13,5 %
Zdroj: Český statistický úřad
VÝROBA A ODBYT MOTOROVÝCH VOZIDEL DOMÁCÍCH ZNAČEK
946 052: výroba v ČR celkem
74 572: tuzemský prodej celkem
874 751: export celkem
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, údaje v kusech za 1–8/2019
PODÍLY VÝROBCŮ OSOBNÍCH AUT A LEHKÝCH UŽITKOVÝCH VOZŮ
NA CELKOVÉ PRODUKCI V ČR
62,51: Škoda Auto
21,76: Hyundai Motor Manufacturing Czech
15,72: TPCA Czech
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, údaje v kusech za 1–8/2019
PODÍLY VÝROBCŮ AUTOBUSŮ NA CELKOVÉ PRODUKCI V ČR
89,26: Iveco Czech Republic
10,14: SOR Libchavy
0,60: ostatní výrobci
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, údaje v kusech za 1–8/2019
941 758
automobilů v kategorii osobní a lehké užitkové bylo vyrobeno za prvních osm měsíců letošního roku v automobilkách na území České republiky.
Josef Kubr