OD ROKU 2010 VYROSTL PRŮMYSL O TŘETINU

Vydáno 15.11.2019 automotive

Na konci srpna zveřejnil Český statistický úřad publikaci Ekonomické výsledky průmyslu ČR v letech 2010 až 2017, která je zajímavým vhledem do vývoje českého průmyslu uplynulých let. Výběr dat je mj. ohraněn rokem, kdy se česká ekonomika dostávala z nebývale těžkého propadu po globální finanční krizi, a rokem velmi silného růstu.

 

V roce 2010 působilo na trhu téměř 177 000 aktivních subjektů, o sedm let později to bylo už více než 194 230 firem a živnostníků. Zajímavý údaj vyjadřuje ukazatel přidané hodnoty vytvořené v českém průmyslu, která byla v roce 2017 o třetinu vyšší (947 milionů korun vs. 1,255 miliardy korun).

Zásadním odvětvím v rámci průmyslu, a nakonec i celé ekonomiky, byl ve sledovaném období zpracovatelský průmysl, který v roce 2017 generoval celkové tržby ve výši téměř 4,7 bilionu korun. Toto odvětví zaměstnávalo předloni 1,16 milionu osob, což činí téměř 92 procent všech pracovníků v průmyslu. V rámci zpracovatelského průmyslu pak s náskokem převažuje výroba motorových vozidel. „Automobilový průmysl v roce 2017 zaměstnával 175 000 osob, podniky v něm dosáhly celkových tržeb ve výši 1306 miliard korun a podílel se 17 procenty na tvorbě celkové přidané hodnoty průmyslu České republiky,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky průmyslu, stavebnictví a energetiky Českého statistického úřadu.

Za výrobou automobilů se v rámci zpracovatelského průmyslu dále dařilo kovodělnému průmyslu, výrobě strojů a zařízení, výrobě plastových produktů a výrobě elektrických zařízení.

Jistou proměnu zaměření českého průmyslu lze dokumentovat na dlouhodobém útlumu v těžbě a dobývání surovin. Ve sledovaném období se zde přidaná hodnota snížila o 30 procent. V roce 2017 těžební průmysl zaměstnával 25 000 osob, což představuje jen asi dvě procenta všech pracovníků v průmyslu.

 


 

ČESKÝ PRŮMYSL AKTUÁLNĚ

 

Data zveřejněná na začátku září ukazují, že český průmysl v červenci meziročně mírně vzrostl o 0,1 procenta. Od června došlo k nárůstu 0,7 procenta. „Ze statistických výsledků vyplývá, že český průmysl neklesá, ale potvrzuje naše předpoklady, že růst průmyslové produkce bude zpomalovat. V dohledné budoucnosti nečekáme významnou změnu,“ komentoval výsledky Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR. Český průmysl v posledních měsících výrazně zvolnil, což kontrastuje především s citelnými růsty v posledních pěti letech (například 2018: 3,0 procenta, 2017: 6,5 procenta). „Na jaře jsme predikovali, že průmyslová produkce letos poroste tempem dvou procent. Dosavadní výsledky ukazují, že dvouprocentního tempa růstu za celý rok pravděpodobně nedosáhneme, ochlazení bude větší. Potvrzují to i výsledky našeho šetření, které pravidelně provádíme s Českou národní bankou mezi 150 firmami. Stále ale budeme v kladných hodnotách,“ předpovídal na začátku září Bohuslav Čížek

 

DLOUHODOBÝ VÝVOJ PRŮMYSLOVÉ PRODUKCE

2018:    +3,0 %

2017:    +6,5 %

2016:    +3,4 %

2015:    +4,3 %

2014:    +5,0 %

Zdroj: Český statistický úřad

 

MEZIROČNÍ PŘÍRŮSTKY VÝROBY MOTOROVÝCH VOZIDEL

2018:    +1,8 %

2017:    +9,6 %

2016:    +11,8 %

2015:    +12,1 %

2014:    +13,5 %

Zdroj: Český statistický úřad

 

VÝROBA A ODBYT MOTOROVÝCH VOZIDEL DOMÁCÍCH ZNAČEK

946 052:    výroba v ČR celkem

74 572:    tuzemský prodej celkem

874 751:    export celkem

 

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, údaje v kusech za 1–8/2019

 

PODÍLY VÝROBCŮ OSOBNÍCH AUT A LEHKÝCH UŽITKOVÝCH VOZŮ
NA CELKOVÉ PRODUKCI V ČR

62,51:    Škoda Auto

21,76:    Hyundai Motor Manufacturing Czech

15,72:    TPCA Czech

 Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, údaje v kusech za 1–8/2019

 

PODÍLY VÝROBCŮ AUTOBUSŮ NA CELKOVÉ PRODUKCI V ČR

89,26:    Iveco Czech Republic

10,14:    SOR Libchavy

0,60:    ostatní výrobci

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, údaje v kusech za 1–8/2019

 

941 758
automobilů v kategorii osobní a lehké užitkové bylo vyrobeno za prvních osm měsíců letošního roku v automobilkách na území České republiky.

 

Josef Kubr

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více