SDÍLÍM, SDÍLÍŠ, SDÍLÍME

Vydáno 4.11.2019 automotive

V automobilovém průmyslu se vše točí kolem alternativních pohonů, zejména s důrazem na elektromobilitu. Otázkou však je, kolik z nás bude mít elektrifikované vozy doma v garáži. Dlouhodobý trend totiž ukazuje, že nejen lidé žijící ve velkých městech dávají čím dál častěji přednost sdíleným autům.

 

Ze studie analytické firmy KPMG vyplývá, že za pět let bude sdílení automobilů v České republice využívat kolem 2,5 procenta tuzemské populace, a to po zápůjčce vozů od soukromých uživatelů, nebo carsharingových firem s vlastním vozovým parkem. V roce 2025 by pak na území Evropy mělo jezdit kolem 2,5 milionů sdílených aut oproti současným 370 tisícům. To rozhodně nejsou zanedbatelná čísla. Už vůbec ne v kontextu debaty o tak blízké budoucnosti. Jestli se za pět až šest let budou po evropských komunikacích prohánět miliony sdílených dopravních prostředků (automobily jsou totiž jen jednou z variant sdílené dopravy), jak se asi situace vyvine během patnácti let nebo čtvrtstoletí?

„Doby, kdy bylo auto důkazem nějakého společenského postavení a prestiže, jsou pryč. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují,“ vystihl uvažování řidičů Jan Charouz z firmy HoppyGo, která zprostředkovává sdílení soukromých aut mezi lidmi. Jeho slova dokládá i zmíněná studie od KPMG, podle níž zhruba 40 procent Čechů ke svému automobilu necítí žádnou citovou vazbu, a dokonce 60 procent lidí by svolilo ke sdílení vozu za peníze s ostatními. Pokud víte, že auto využijete maximálně dvakrát týdně ke krátké jízdě po městě, proč by mělo zbytek času stát před domem bez využití?

 

DO ČESKÁ MÍŘÍ ÚSPĚŠNÁ CARSHARINGOVÁ FIRMA

Sdílení automobilů přitom dávno není hudbou budoucnosti. Většinou se tento trend zmiňuje v souvislosti s vozy na alternativní pohon, ale skutečnost je taková, že v Česku už dnes funguje několik soukromých, takzvaných carsharingových firem, které nabízejí ke sdílení auta na všechny druhy pohonů, provozují jich u nás kolem tisíce. Jsou to například společnosti Car4Way, Autonapůl, Ajo.cz

nebo Anytime, jež nedávno na trh vstoupila s flotilou 100 hybridních toyot a plánuje přidat dalších 200 modelů Toyota Yaris Hybrid. Přímo na sdílené elektromobily kladou důraz startup re.volt

či Pražská energetika ve spolupráci s Car4Way, ty umožňují zkoušku elektromobilů i řidičům, kteří se s nimi setkají poprvé.

Ze zahraniční v těchto týdnech do Prahy putuje úspěšný maďarský podnik GreenGo nabízející čistě elektrické vozy, což jen dokazuje sílící trend sdílení. V českém hlavním městě bude nabízet 100 elektromobilů Volkswagen e-up. „Po upevnění pozice na maďarském trhu a zajištění funkčního provozu služby v Budapešti chceme expandovat dále do středoevropského regionu. Praha nabízí skvělé obchodní příležitosti. Obě velkoměsta mají nejen podobnou rozlohu, ale především velmi blízkou kulturu sdílené ekonomiky a sdílení aut,“ sdělil médiím generální ředitel GreenGo Bálint Michaletzsky. Na projektu nové pražské e-carsharingové služby mimochodem spolupracuje společnost Siemens, dodá nabíjecí stanice.

 

AUTOMOBILKY NEZŮSTÁVAJÍ POZADU

Pokud by se v blízké budoucnosti měla naplnit představa maximálního využití sdílených aut, znamenalo by to jeden podstatný problém pro automobilky: na trhu klesne poptávka o nové vozy. Je samozřejmě možné, že dojde přesně k opačnému efektu a sdílené elektromobily přispějí k vyššímu zájmu o zakoupení vlastního vozu poháněného elektřinou. Výrobci aut každopádně nezůstávají pozadu a s vědomím, že konkurence nespí i oni po světě spouští služby poskytující sdílené vozy. Tak například koncern Volkswagen letos v červnu v Berlíně rozjel sdílení 1500 elektromobilů Volkswagen e-golf pod značkou projektu WeShare, přičemž se flotilu chystá postupem času rozšiřovat. Hned na začátku roku 2020 přibude další pětistovka vozů.

Ve šlépějích mateřské automobilky půjde česká Škoda Auto, také ona příští rok zahájí sdílení WeShare, nepřekvapivě v hlavním městě Praze. Řidičům v rámci sdílení zatím poskytne historicky první model Škody Citigo iV. Tahoun českého průmyslu tím pádem udělá další krok k čisté mobilitě, Škoda chce do roku 2025 snížit emise vozového parku o 30 procent oproti roku 2015 a ve stejné době plánuje mít čtvrtinu vyráběných aut elektrifikovaných. Jízda ve sdílených vozech pochopitelně podléhá určitým pravidlům. Provozovatel služby WeShare vyžaduje, aby uživatel vlastnil chytrý telefon a kreditní kartu, dále musí mít aspoň rok řidičský průkaz a nejméně 21 let.

Elektromobily Volkswagen e-golf využívané v rámci služby WeShare, foto: WeShare

 

 

SDÍLENÍ JE FENOMÉN

Samotné sdílení vozů, ať už klasických, nebo elektrifikovaných, je pouze vrcholem ledovce. Používání jednoho dopravního prostředku více uživateli zažívá masový rozmach, v některých případech doslova šílenství, i jinde než automobilů. Asi nejviditelnějšího zástupce „fenoménu sdílení“ můžete potkávat (a jistě potkáváte) ve všech velkých evropských městech – sdílené elektrické koloběžky. Lidé zjistili, že jde o velmi efektivní způsob přepravy a na některých místech, například na severu Evropy, se zařadily k nejvyužívanějším dopravním prostředkům vůbec. Nečekaně rychlý nárůst jejich obliby s sebou bohužel přináší i dopravní komplikace, a tak se vedení měst snaží koloběžky regulovat. Podobným procesem ostatně dříve procházela i dvoukolová vozítka Segway.

Novinkou pro přesun po městě už také nejsou sdílené motocykly či jízdní kola. Co ale pro Čechy nové bude, je zavedení služby BeRider od Škody Auto. Největší český výrobce automobilů totiž na začátku září přispěchal se zprávou, že kromě sdílených aut v Praze po vzoru zahraničních společností zprovozní i sdílení elektrických skútrů, pro začátek jich dá k dispozici padesát. „Služby sdílené bezemisní mobility, které respektují lokální specifika Prahy, považujeme za velmi pozitivní příspěvek pro naše město,“ komentoval novinku primátor hlavního města Zdeněk Hřib. Uživatelé mohou skútry odstavit na libovolném legálním místě. Službu bude možné využít pouze prostřednictvím aplikace BeRider, kterou si musí každý uživatel před jízdou nainstalovat a zaregistrovat se v ní. V aplikaci řidič vyhledá nejbližší volný skútr, odemknutí i zamknutí zajistí taktéž telefon.

Zdá se tedy, že trend sdílení je nezastavitelný a budou se s ním muset popasovat jak výrobci dopravních prostředků, tak jejich samotní uživatelé. Jako u všeho nového i v tomto případě platí, že řada plusů s sebou přináší i několik záporů a je třeba se na silnicích a chodnících obrnit trpělivostí. Brzy přijde doba, kdy se sdílená doprava stane zcela běžnou záležitostí.

 

 

Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více