Dění v automobilce Škoda Auto se poslední týdny a měsíce vyplatí sledovat. Lídr českého automobilového průmyslu vyrobil první plug in hybridní vůz a spustil předprodej svého premiérového elektromobilu. K tomu stihl otevřít lakovnu, připravit továrny na novou éru nebo zahájit produkci komponentů pro elektrická vozidla koncernu Volkswagen. Škoda zažívá jedno z přelomových období bohaté historie. My všichni jsme toho svědky.
Zlí jazykové v tuto dobu před rokem tvrdili, že automobilový průmysl brzy čeká propad a že největší evropské automobilky začnou počítat ztráty. Jenže to se zatím neděje, rozhodně ne v rozsahu, v jakém pesimisté předpokládali. Důkazem budiž čísla Škody Auto, která je s tržním podílem téměř 63 procent jasně největším výrobcem automobilů v Česku a lze ji tedy použít jako pomyslný lakmusový papírek k hodnocení současné situace.
Před uzávěrkou tohoto článku byly k dispozici nejaktuálnější statistiky za srpen 2019, které sdělují následující hlavní údaje: Škoda Auto v srpnu prodala na celém světě 88 100 vozů, což je ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 4,1 procenta méně. Bližší pohled ale prozradí, že v Mladé Boleslavi rozhodně nemusí věšet hlavu. Celkový výsledek totiž výrazně ovlivňuje dlouhodobě klesající trh s osobními vozy v Číně. Na ostatní světové trhy Škoda v uvedeném období dodala 66 tisíc aut, čímž si naopak o rovných 5 procent polepšila. Co to znamená? Přestože produkce a prodeje Škody i dalších automobilek loni dosáhly rekordního vrcholu, sektor se nadále drží na velmi dobré úrovni. „Díky vysoké poptávce po SUV modelech Kodiaq a Karoq se nám také v srpnu podařilo eliminovat dopady současného vývoje na našem největším trhu v Číně. Nové růstové impulzy očekáváme v následujících měsících od nového městského SUV Škoda Kamiq pro evropské trhy,“ uvedl člen představenstva společnosti Alain Favey.
Vzhledem k nedostatku pracovních sil nebo zhoršující se ekonomice v sousedním Německu je ale možné, že k výraznějšímu snížení prodejů a výroby v dohledné době opravdu dojde. Čísla Škody Auto navíc nejpozději na přelomu roku začnou ovlivňovat úspěchy či neúspěchy spojené s prvními elektrifikovanými vozy, výsledek nástupu elektromobility bude dalším ukazatelem, v jakém stavu by se automotive mohl v příštích letech nacházet. „Musíme se připravit na zhoršování podmínek na trhu. Je důležité masivně investovat do automatizace a robotizace výroby v situaci, kdy na trhu chybí desítky tisíc lidí. Dalším tématem je snižování emisí a nástup elektromobility. Výrobci se na nástup elektromobility a další trendy intenzivně připravují, ale hlavní bude přesvědčit zákazníky,“ tuší člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. Ten už v červnu správně odhadl, že produkce jako celek bude v českém automobilovém průmyslu zhruba na úrovni minulého roku.
NIC NEŽ ELEKTROMOBILITA
Ať bude prodej automobilů méně či více úspěšný, jedna věc je jistá už teď – příštích několik let se ponese ve znamení elektromobility. Ani Škoda se trendu souvisejícím s evropskou snahou snížit produkci emisí nevyhnula a loni na podzim oznámila, že ve druhé polovině roku 2019 představí svůj první elektrifikovaný vůz (plug-in hybrid) a následně i první auto poháněné jen a pouze elektřinou. Jak jsme psali v čísle 5/2019 Světa průmyslu, automobilka slibům dostála. U příležitosti květnového Mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě nejprve prezentovala značku elektrifikovaných vozů iV, aby vzápětí představila plug-in hybridní vůz Škoda Superb iV a elektromobil Škoda Citigo-e iV. Těsně před začátkem podzimu zástupci společnosti přidali další podstatné informace, když například zveřejnili cenu obou vozů a zahájili jejich předprodej.
Částka, za kterou se dá první sériově vyráběný elektromobil v historii firmy, Škoda Citigo-e iV, pořídit, příjemně překvapila. Zatímco levnější elektrifikovaná auta jiných značek většinou začínají s pořizovací cenou minimálně na půl milionu až 600 tisících, prvotinu od Škody zájemci získají už od 429 900 korun. Automobilka elektrická Citiga zákazníkům dodá již počátkem roku 2020 a pro 500 nejrychlejších připravila velmi výhodný bonus – roční nabíjení zdarma ve veřejné síti skupiny ČEZ. I bez něj ale investice do elektromobilu malých rozměrů dává smysl, zejména pro ty řidiče, kteří jezdí převážně po městě a často. Vůz v sobě má zabudovaných několik designových i výbavových novinek, produkuje nulové emise a pohání jej kompaktní elektromotor s výkonem 61kW. Díky tomu auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,3 sekundy. Lithium-iontový akumulátor uložený v podlaze vozidla disponuje kapacitou 36,8 kWh. Dojezd vozu dosahuje až 260 kilometrů v závislosti na profilu trasy, stylu jízdy a zatížení vozidla. A provozní náklady? Ty se pohybují velmi nízko, konkrétně okolo 0,50 Kč/km v závislosti na tarifu a poskytovateli elektrické energie.
HYBRIDNÍ SUPERB UŽ JE NA SVĚTĚ
„Zahájením předobjednávek pro český trh vysíláme jasný vzkaz veřejnosti, že to s e-mobilitou myslíme vážně,“ uvedl Luboš Vlček, ředitel Škody Auto pro Českou republiku. „S modely Citigo-e iv a Super iV zahajujeme elektrickou budoucnost značky Škoda, na níž se nyní mohou přímo podílet i naši zákazníci. Ta se již velice brzy stane dostupnou nejen s ohledem na férovou pořizovací cenu vozu, ale i smysluplnou kapacitu baterií a s tím souvisejícího dojezdu. Velmi brzy budou následovat další elektrifikované modely,“ dodal Vlček.
Pro ty, kteří nechtějí z klasického pohonu přesedlat rovnou na čistou elektromobilitu, má Škoda Auto také řešení. Výše několikrát zmíněný Superb iV bude stejně jako Citigo-e iV dostupný již na přelomu letošního a příštího roku. Premiérový plug-in hybridní vůz od největší české automobilky v sobě má zabudovaný jak spalovací motor, tak elektromotor, který při zachování maximálního systémového výkonu umožňuje ekologickou jízdu. Zájemci však musí počítat s tím, že za hybridní Superb zaplatí o dost více než za malý elektromobil, vůz startuje na částce 876 900 korun. Tedy na ceně, za niž lze pořídit i lepší elektromobily u jiných značek. První hybridní Superb sjel z výrobní linky 18. září, vyrábět se bude jen a pouze v Kvasinách, odkud putují do světa také Superby se spalovacími motory.
„Zahájení sériové výroby vozu Škoda Superb iV představuje velký krok do budoucnosti. V posledních měsících jsme důsledně pracovali na tom, abychom umožnili spuštění výroby prvního modelu s plug-in hybridním pohonem v závodě v Kvasinách. Dnešní den je výsledkem skvělého týmového výkonu,“ komentoval další z klíčových okamžiků společnosti člen jejího představenstva Michael Oeljeklaus.
OTEVŘELI NEJMODERNĚJŠÍ LAKOVNU V EVROPĚ
Produkce elektromobilů a plug-in hybridů s sebou samozřejmě přináší změny některých výrobních procesů, a tak asi nepřekvapí, že Škoda Auto musela přes léto zapracovat na technologických vylepšeních. Nejvíce do novinek investovala přímo v Mladé Boleslavi, mimo jiné započala s instalací svařovacích robotů, které mají zajišťovat výrobu připravovaného elektromobilu. Ve všech třech lokalitách, v nichž má Škoda výrobní závody, pokračuje také budování nezbytné infrastruktury pro elektromobilitu. V současné době je připraveno více než 450 nabíjecích bodů. V případě klasických automobilů se výrobní úpravy týkají přechodu na novou generaci motorů řady EA211 EVO, které se vyznačují modernější konstrukcí. Motory disponují zásadními odlišnostmi, jako je například vysokotlaké vstřikování, efektivnější systém přeplňování a chlazení nebo nové řídicí jednotky.
Největší zájem však přes léto vzbudilo otevření nové lakovny v Mladé Boleslavi, kde by mělo být nalakováno až 168 tisíc karosérií ročně a která je nejmodernější svého druhu a zároveň jednou z nejekologičtějších na území Evropy. „Otevření nové lakovny je pro nás rozhodujícím krokem k tomu, abychom byli schopni lépe uspokojovat trvale vysokou poptávku. Naše investice je dvojitým příspěvkem k trvale udržitelnému rozvoji. Vytvoříme více než 650 nových pracovních míst v srdci značky Škoda. Lakovna je rovněž důležitou součástí naší široce pojaté strategie GreenFuture, s níž náš podnik důsledně zaměřujeme na ekologii,“ těší Bernharda Maiera, předsedu představenstva Škody Auto. K nejmodernějším technickým zařízením lakovny patří například plně automatický dopravníkový systém pro jednotlivé karoserie během přípravy a aplikace základního laku. A co víc, veškerá data výrobního procesu se vždy elektronicky porovnávají s identitou příslušného vozu a bezdrátovým přenosem dat se posílají na individuální pracovní stanice, které na základě toho aplikují příslušný materiál.
ZAMĚSTNANCI SE ŠKOLÍ NA ELEKTROMOBILITU
Jestli vám přijde, že je těch novinek najednou příliš, tak to stále není vše. Mladoboleslavská automobilka dostala na starost ještě jeden zodpovědný úkol – v září odstartovala výrobu prvních sériových komponentů pro elektromobily koncernu Volkswagen. Konkrétně do světa posílá vysokonapěťové baterie pro plug-in hybridy na bázi modulární platformy MQB. Do výrobních linek na vysokonapěťové baterie investovala 25,3 milionů eur. S přípravou závodu v Mladé Boleslavi na výrobu elektrických komponentů začala značka před dvěma lety. Počáteční výrobní kapacitu 150 tisíc kusů ročně Škoda v příštích letech ještě rozšíří.
Tempo elektromobility přitom musí stíhat nejen roboty ve výrobě, ale i samotní zaměstnanci. Od května roku 2016 prošly speciálními školeními tisíce lidí a jejich zaučování bude pokračovat. „Zavedení elektromobility s sebou přináší změny ve všech oblastech podniku. To klade zcela nové nároky na naše kvalifikační a rekvalifikační programy. Škoda Akademie nabízí zaměstnancům naší společnosti a dodavatelským firmám nejen různé nové kvalifikační formáty, ale i nově optimalizovaný obsah, který teď má zcela nové zaměření. Díky nejmodernějším technologiím a skvěle vzdělanému personálu, ochotnému učit se novým věcem, jsme ideálně připraveni na budoucí požadavky v oblasti elektromobility,“ uzavřel Bohdan Wojnar.
Škoda Auto, Martin Schwarz