AUKCE 5G JE DŮLEŽITÝ KROK PRO BUDOUCNOST NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 31.7.2019 smart factory

Spuštění sítě 5G, které je plánováno na rok 2021, bude přelomovou záležitostí především pro firmy. Umožní nejen vysoké přenosové rychlosti a provoz samořiditelných vozů, ale i rozvoj technologií, které budou podporovat autonomii jakýchkoliv systémů. „Aukce pro sítě 5G je proto nesmírně důležitý krok pro budoucnost naší země v kontextu technologického pokroku,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

 

 

Do konce roku by měla proběhnout aukce frekvencí pro mobilní síť páté generace neboli 5G, co očekáváte od jejího spuštění, co přinese?

Síť 5G je šance primárně pro podniková řešení, protože umožní vysoké přenosové rychlosti, umožní nejen provoz samořiditelných vozů, ale i rozvoj technologií, které budou podporovat autonomii jakýchkoliv systémů. Bude také nesmírně důležitá například pro vzdálenou robotickou operaci, kdy pacientovi bude moct provádět zákrok operatér z druhého konce světa, protože ta rychlost odezvy bude neuvěřitelná. Síť umožní využití rozšířené reality. V praxi to vypadá tak, že například hasiči přijdou s chytrými brýlemi do prostoru a okamžitě uvidí, kde je problém, kde jsou zranění lidé, kde je ještě nebezpečí požáru. To vše tato technologie dokáže právě díky tomu, že je velmi rychle schopná vracet informace zpátky a přenášet velké množství dat.

Aukce je nesmírně důležitý krok pro budoucnost naší země v kontextu technologického pokroku. Česká republika, když to beru z pohledu všech tří mobilních operátorů, má v Evropě nejkvalitnější sítě, což je nesmírně důležité pro firmy, které se chtějí posunout směrem k Průmyslu 4.0. Obávám se proto, že by při aukci mohlo být doslova „vyplácané“ spektrum, pokud se nepoužije právě pro skutečné 5G, které umožní hluboké propojení technologií, od nichž firmy očekávají zvyšování produktivity práce, robotizaci. Bojím se, že zmeškáme historický milník a pak už tu frekvenci nikdo a nikdy nevyčistí.

 

Loni jste v době filmového festivalu v Karlových Varech jako první v republice demonstrovali, co dokáže 5G síť. Na kterou její funkci jste se zaměřili?

Ve zkratce má 5G čtyři výhody – rychlejší odezvu, vyšší rychlosti, lepší kapacitu a možnost jejího směrování tam, kde je poptávka. Zatímco dnes je za velmi dobrou odezvu u LTE sítí považovaná hodnota pod 20 milisekund, 5G nabídne reálně 8 až 10 milisekund. Rozdíl v odezvě a její důležitost jsme předváděli na balančním robotu. Zatímco při odezvě pod 10 milisekund a připojení přes 5G se malý robot udržel ve vzpřímené poloze a úspěšně balancoval, u delší odezvy podobné LTE robot během několika vteřin spadl, protože nedostával výpočty na korekci pohybů a stabilizaci dostatečně rychle.

 

Jaké investice pro vás bude znamenat síť 5G?

Určitě ne malé, protože síť 5G bude, jak už jsem zmínil, vyžadovat zcela jiné, hustší pokrytí, to znamená, že stávající síť nebude stačit, budeme muset jít do nových míst, což vyvolá potřebu větší součinnosti státu. Bude třeba urychlit schvalovací procesy pro veřejná prostranství, ukládání optických kabelů, protože co se týče míry byrokracie, jsme na nějakém 160. místě na světě. Největším tahounem v oblasti nových technologií je automobilový průmysl. A odtud už zní, že pro autonomní vozy bude zapotřebí pokrytí ve městech a po dálnicích. Už nyní se mluví o tom, že jedno z těch prvních nejjednodušších řešení je jízda kamionů v řadě za sebou, z nichž jen ten první bude mít řidiče a ty následující budou řízeny prostřednictvím senzorů. I na toto řešení budeme muset být připravení a bude to vyžadovat nemalé investice.

 

Kdy tak odhadujete, že by mohla být síť 5G spuštěna?

To záleží na celé řadě aspektů. Zařízení potřebná pro síť 5G jsou dnes zatím takové kufříky, které se stále zmenšují, v podstatě každá technologie na začátku přijde s něčím objemnějším a chvíli trvá, než se to podaří zminiaturizovat. Před startem musí být také připravena infrastruktura, a to nejen na straně vysílací, ale i na straně přijímací.

Vzhledem k tomu, jak se nám posouvá termín aukce do druhé poloviny letošního roku, tak odhaduji spuštění 5G na konci roku 2021 nebo na začátku roku 2022.

 

Bude start 5G sítě něco znamenat i pro běžného uživatele?

To bude záležet na tom, zda bude chtít 5G síť využívat. Start 5G technologie nebude znamenat konec toho, co dosud fungovalo. Spousta lidí má ještě telefon, který jede v 3G, a se světem stále komunikují.

Určitě se tedy ještě nějaký čas budeme pohybovat v překryvu, kdy budou fungovat i dosavadní technologie. Koneckonců i ty budou ještě zrychlovat.

Například když začínala síť 4G, tak její teoretická rychlost byla 300 megabitů za sekundu a dnes už se dostáváme k rychlosti 600 megabitů za sekundu. Mimochodem tato rychlost byla nedávno naměřena na nově pokryté části trasy  metra.

Běžní uživatelé si tedy nebudou muset okamžitě měnit telefon, protože na video v rozlišení 4K bude v pohodě stačit rychlost 16 megabitů za sekundu. Nicméně pokud si někdo pořídí chytré zařízení, jako je například autonomní dron, bude nezbytné, aby byl napojen na síť 5G. Dron potřebuje dostávat rychle informace, aby nenarážel do překážek, případně aby se neztratil.

Domnívám se ale, že jako první budou na trhu průmyslové aplikace například pro automobilový průmysl, který díky tomu bude schopný zajistit vozům nějakou míru autonomie, upozorní například řidiče na nebezpečí, které číhá za zatáčkou.

Bude možné vytvořit privátní síť pro určitou firmu, specifikovat přístupová práva, nastavit rychlostní garance a podobně. Tomuto řešení se říká network slicing, síť bude možné „nakrájet“ na kousky a dílek pronajmout někomu, kdo ho potřebuje. Například některá společnost projeví zájem o vlastní síť, do které se nebude moct připojit nikdo nežádoucí, a nastavíme mu určité kvalitativní parametry. Tyto možnosti nám otevírá právě 5G.

 

Jak se na start 5G připravuje Vodafone?

Schopnosti sítě už nyní testujeme, zjišťujeme její prostupnost, požadavky na energie a další njrůznější parametry. Potřebujeme vědět, jak se technologie chová a jaké přináší nové funkcionality. Například při testování 4G jsme zjistili, že pokud je větší poptávka po konektivitě, začne se zkracovat pokrytí. Říká se tomu dýchání. V okamžiku, kdy je někdo blíž a má vysokou potřebu datové konektivity, způsobí to, že buňka začíná vysílat na kratší vzdálenost.

Stejné je to i u 5G, proto si musíme naplánovat přesahy, které se ale nesmějí vzájemně ovlivňovat. Cílem testování je vyladění sítě tak, abychom byli schopní stanovit tu správnou topologii pokrytí a spustit službu, která bude pro koncové uživatele fungovat.

 

Jak změní síť 5G život firmám?

5G přinese společnostem nové možnosti automatizace a rozvoje robotizace. Skrze čip či modem umístěný v zařízeních bude možná jejich vzdálená kontrola reálném čase. V neposlední řadě půjde koordinovat pracovní nástroje a procesy bez nutnosti připojení na rychlou pevnou síť, což v praxi znamená prakticky odkudkoli.

Nástup 5G otevře podnikání cestu k optimalizaci, výkonu a zároveň i k bezpečnosti. V českém kontextu to navíc znamená i možnost „suplování“ některých pracovních pozic, které dlouhodobě trpí nízkou nezaměstnaností nebo nezáj­mem.

 

Není stát, potažmo legislativa tak trochu pozadu? Jsou tyto nové technologie, o kterých mluvíme, ošetřeny zákony?

Nedostatečné zákony, to může být opravdu velký problém. Dosud není například jasné, kdo bude nést odpovědnost za nehodu autonomního vozu. To je opravdu velmi citlivé téma, do kterého se nikdo nechce pouštět. Domnívám se, že to bude nutné definovat na úrovni státu, a bude velmi těžké tuto problematiku dostat do zákonného rámce.

 

Jaké další úkoly by měl stát v souvislosti s 5G na sebe ještě vzít?

Kvalitní připojení je pro byznys velice důležité, protože pokud ho nemáte, ne­umožňuje to lidem pracovat s moderními nástroji, brzdí to efektivitu, komunikaci s klienty a vůbec možnost rychleji re­agovat.

Vláda by měla začít vnímat to, že budování sítě 5G nebude především kvůli potřebnému zahuštění schopný finančně pokrýt žádný ze stávajících operátorů na českém trhu a že i stát bude muset přijít s investicemi. Ve vzduchu tu visí otázka – chceme pomoct rozvoji automobilového průmyslu a strojírenství, uděláme to společně? Chceme mít ekonomiku s přidanou hodnotou, s inovacemi, a ne jen montovnu? To je diskuze, která bude muset nastat. Upřímně si ale myslím, že právě v kontextu potřebných investic vývoj plně autonomních aut ještě nějakou dobu zabere.

 

Vítáte nový stavební zákon?

Na tvorbě tohoto dokumentu jsme se podíleli. Patříme mezi ty, kteří hodně tlačili, aby vznikl, protože potřebujeme, aby stát udělal něco pro zajištění kvalitní infrastruktury. Stavební zákon tedy vítáme, ale uvidíme, jak se projeví v praxi. Je tam ještě celá řada záležitostí, které v tuto chvíli nejsou vyřešeny, například stále visí otazníky nad povolováním záboru veřejného prostranství a nad věcnými břemeny, která jsou neuvěřitelně drahá.

 

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více