Zatímco výroba osobních aut letos v České republice mírně klesá, výroba autobusů hlásí růst. Největší podíl na tom má společnost Iveco Czech Republic, a. s., která vyrobila za první čtyři měsíce letošního roku 1455 autobusů.
Přímo na český trh loni IVECO dodalo 318 autobusů, čímž získalo zhruba třetinu z celkového českého trhu. Vůbec nejvíc autobusů prodala v roce 2018 firma do Francie, , následovaly Itálie a Německo.
Závod ve Vysokém Mýtě je největším výrobcem IVECO BUS, která patří do skupiny CNH Industrial, jejíž akcie jsou obchodovány na newyorské a italské burze. Vysokomýtská společnost navazuje na více než devadesátiletou tradici výroby autobusů ve městě, od roku 1948 do roku 2006 byla známá pod jménem Karosa. Podnik vyráběl řadu legendárních autobusů, například typ 706 RTO. Výrobní závod získal v roce 2013 bronzovou medaili World Class Manufacturing, což je mezinárodní metodika pro řízení výrobních cyklů v souladu s nejlepšími standardy po celém světě.
Autobusy značky IVECO jezdí prakticky ve všech zemích světa. Jednou z posledních velkých zakázek byl kontrakt s Pobřežím slonoviny. „Autobusy z Vysokého Mýta budou sloužit společnosti Sotra, která je provozovatelem veřejné dopravy v největším městě Abidžanu a díky dodávce 450 nových autobusů značky IVECO prakticky zdvojnásobí velikost své flotily,“ uvedl Jiří Vaněk, generální ředitel společnosti Iveco Czech Republic, a. s.
Loni Iveco Czech Republic vyrobilo přes čtyři tisíce autobusů a zvýšilo tržby o téměř o osm procent. Co jsou hlavní příčiny těchto výsledků?
Výrobková řada autobusů Crossway, Crossway Low Entry a Evadys v provedení diesel, HVO, GTL a GNG si získala velmi dobrou reputaci svými výkonovými parametry, kvalitou zpracování, výhodným poměrem pořizovací ceny a užitných vlastností a vynikajícími parametry TCO. Významně investujeme do modernizace výrobků i výrobních procesů, neustále zvyšujeme konkurenceschopnost i kvalitu. Těší nás, že se k nám zákazníci vracejí a že získáváme nové.
Loni jste dokončili modernizace provozů, můžete popsat své největší investice?
Významně investujeme do vývoje nových výrobků. Největší industriální investice v posledních třech letech jsme směrovali do svařovny, lakovny, ekologických plynových kotelen, velkokapacitního parkoviště pro osobní vozidla našich zaměstnanců, do výrobních procesů i do navyšování mezd našich zaměstnanců.
Váš výrobní závod získal v roce 2013 bronzovou medaili World Class Manufacturing, což je mezinárodní metodika pro řízení výrobních cyklů v souladu s nejlepšími standardy po celém světě. Díky čemu se vám toto ocenění podařilo získat?
Program World Class Manufacturing (WCM) je ve společnosti Iveco Czech Republic zaveden již od počátku roku 2009. V roce 2013 jsme úspěšně získali bronzové ocenění, a tak se zařadili mezi vyspělé závody v rámci skupiny CNH Industrial. Zároveň jsme se tak stali prvním závodem značky IVECO BUS, který dosáhl tohoto prestižního ocenění.
Tohoto úspěchu se nám podařilo dosáhnout díky několika významným faktorům. Prvním malým krůčkem bylo počáteční zeštíhlení procesů pomocí projektu IPS (Iveco Production System), který nastartoval změnu v našem výrobním závodě ještě před rokem 2009.
Druhým významným krokem bylo zapojení zkušených specialistů do vedení výrobního závodu, kteří chtěli zlepšit podmínky ve společnosti a svým přístupem motivovali ostatní. Klíčové bylo také nasazení zaměstnanců napříč všemi odděleními výrobního závodu, kteří se snažili vzdělávat a následně aplikovat teorii v praxi, což pomohlo k dosažení výsledků a získání bronzového ocenění. Důležité pro zaměstnance je vědomí, že náš výrobek musíme vyrábět kvalitně a produktivně, aby si udržel stále svou konkurenceschopnost.
I díky metodice WCM se nám zefektivnil výrobní proces a od roku 2009 jsme navýšili výrobu o téměř sedmdesát procent, což je současně historické maximum.
Kdy jste odstartovali implementaci robotů do výroby?
Robotizace v naší společnosti začala již v roce 1986, kdy jsme instalovali první dva svařovací roboty. Další výrazný rozvoj automatizace svařování pokračoval od roku 2006. V letošním roce budeme instalovat v pořadí již patnáctý svařovací robot. Druhá oblast, ve které nahrazujeme pracovní sílu roboty, je lakování. První pracoviště se dvěma sedmiosými lakovacími roboty jsme instalovali do tehdy nové lakovny již v roce 2001 a dnes pracujeme s celkem osmi lakovacími roboty.
Využíváte kolaborativní či autonomní roboty?
Pro naši výrobu s velmi vysokou mírou variability výrobků není využití kolaborativních robotů ekonomicky výhodné a žádný z projektů nebyl realizován, nicméně možnost jejich využití a rozvoj stále studujeme. Totéž se týká autonomních robotů.
Jaké nové technologie jste implementovali do výrobního procesu a v čem vám nejvíce pomáhají?
Ve výrobním procesu jsme investovali do technologií, které nám umožnují zvýšit produktivitu, kapacitu a kvalitu. Jednalo se o svařovací roboty, laserové technologie na dělení plechů a profilů a další drobná zařízení pro výrobu elektrických svazků. Dále jsme v rámci zeštíhlování výrobního procesu měnili layout a organizaci pracovišť a pořídili jsme řídicí technologie pro lakovnu a montážní linku. „Chytrý“ digitální výrobní závod je i pro nás směr, kterým se v řízení výrobního procesu dále ubírat.
Jaké nároky klade na vývoj a produkci vozů vysoká míra jejich personifikace, tedy výroba vozu na přání zákazníka?
Tyto nároky jsou veliké, protože personifikaci musíme zařadit do sériového procesu naší výroby, a to při plné výrobní kadenci. Jakékoliv technické řešení specifické i třeba jen pro jediného zákazníka musí být zpracováno a připraveno tak, abychom jej aplikovali v naší sériové výrobě. Vše musí být dokonale konstrukčně, technologicky i logisticky zvládnuto. To vyžaduje zkušenosti a dobré řízení procesů ve firmě.
Jak mění výrobní proces nové trendy, jako jsou například alternativní pohony, chytré kokpity, elektromobilita či autonomní řízení?
Všechny tyto nové trendy přináší nejenom nová technická řešení, ale i novou legislativu, na niž musíme velmi operativně reagovat, mnohdy za cenu významných investičních nákladů. Především rozšiřujeme kompetence našich zaměstnanců, které následně potřebujeme aplikovat do výroby.
Stále více se na trhu prosazují vozy na alternativní pohon, o které typy pohonů je největší zájem?
Zatím je stále největší zájem o moderní dieselové motory, v nabídce máme ekologické motory v provedení Euro 6. To ale neznamená, že tato legislativa je neměnná, letos přinášíme již Euro 6 „step D“ a intenzivně pracujeme na Euro 6 „step E“. Alternativně nabízíme úpravu na paliva HVO či GTL. Rostoucí zájem zaznamenáváme o plynové autobusy Natural Power (CNG), máme je v nabídce u produktových řad nízkopodlažních Low Floor autobusů Urbanway, Low Entry autobusů Crossway i linkových autobusů Crossway. Někteří zákazníci volí hybridní autobusy či trolejbusy, i zde můžeme nabídnout naše výrobky.
Znamenají emisní limity, které nedávno stanovila Evropská unie, konec dieselových motorů?
Dieselové motory budou i nadále mít své místo v našem výrobním programu, bude k nim však přibývat větší podíl autobusů na alternativní pohony tak, jak to vyžadují předpisy Evropské unie.
Dá se říct, že ve svém portfoliu již máte plnohodnotnou náhradu za dieselové motory?
Jak jsem již zmínil dříve, nabídka alternativních pohonů autobusů Iveco je tak široká, že si z ní jistě vybere každý zákazník dle svých potřeb a preferencí.
Jak se vám daří naplňovat vaše vize bezemisních vozů?
Moderním trendem jsou bateriové autobusy, jejich sériovou výrobu zahajujeme letos v našem sesterském závodě ve Francii.
Který z pohonů má podle vás největší budoucnost?
V současné době všechny pohony, které máme v naší bohaté nabídce, stavíme na stejnou úroveň. Volba zákazníka padne na řešení, které je pro něj nejvhodnější a které splňuje zadávací podmínky, jichž při provozování vozidel ve svém regionu potřebuje dosahovat.
Jak se změnilo vaše portfolio s ohledem na typy pohonů za posledních pět let?
Za posledních pět let se portfolio našich výrobků významně rozrostlo, produktová řada autobusů Iveco je velmi široká. Autobusy jsou v tomto směru velmi progresivním segmentem automotive.
Vozy značky Iveco jezdí prakticky po celém světě, brázdí silnice také v poměrně extrémních podmínkách. Jedním z posledních kontraktů byla například dodávka autobusů pro Pobřeží slonoviny. Jak se tyto autobusy liší od těch, které potkáváme v České republice?
Již realizovanou dodávku na Pobřeží slonoviny tvořilo 400 autobusů Crossway Low Entry na přání zákazníka v emisním provedení Euro 3. Kromě toho Afričané zakoupili i 50 městských nízkopodlažních autobusů Crealis s optickým naváděním pro najíždění do zastávek, vysokou úrovní pohodlí při cestování a velkým prosvětlením prostoru cestujících. Autobusy z Vysokého Mýta budou sloužit společnosti Sotra, která provozuje městskou veřejnou dopravu v největším městě Abidžanu a díky dodávce 450 nových autobusů značky IVECO prakticky zdvojnásobí velikost své flotily.
Soňa Singerová