VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019 TOP Rozhovory

Končí zdlouhavá doba příprav, prototypů, čekání na výsledek. Přicházíme i o moment překvapení, zda nový produkt či výrobní proces bude fungovat. Příprava na budoucnost se odehraje v počítači a bez jakýchkoliv prostojů bude převedena ve skutečnost. „Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

 

Tématem digitálního dvojčete se Bosch zabývá již několik let, kde našla tato technologie ve vaší společnosti uplatnění?

Téma digitálních dvojčat začíná firma Bosch uplatňovat především při plánování a optimalizaci hodnotových toků, respektive výrobních řetězců. Společnost pracuje na tomto tématu prostřednictvím interdisciplinárních týmů z jednotlivých závodů a centrálních oddělení, která mají sídla po celém světě.

Největší výzvou této technologie je její propojení s virtuální realitou materiálového toku, ergonomií na pracovištích, logistickými procesy a výrobními zařízeními. Dalším krokem je pak vyhodnocování dat, která digitální dvojče sbírá z tohoto celého systému a také z procesu využití finálního výrobku, protože každý produkt by mohl mít své digitální dvojče. Tímto směrem se teprve začínáme vydávat.

Cílíme především na klíčové ukazatele,  jako jsou výrobní náklady, produktivita, efektivita údržby a urychlení zavádění změn například v oblasti zákaznických požadavků. Digitální dvojče nám umožňuje připravit výrobní proces pro nový výrobek mnohem rychleji, a to díky tomu, že se pohybujeme ve virtuálním prostředí, kde pracujeme pouze s daty.

 

Můžete uvést příklad?

Hlavním současným využitím je on-line vyhodnocení dat pro predikci problémů výrobních linek. Digitální dvojče vás např. ještě před tím, než se vznikne problém, může upozornit nejen na úzká místa, ale zároveň jste schopni navrhnout nutnou úpravu procesu přímo v digitálním modelu a až následně ji provést v reálném výrobním procesu. Velkou výhodou je to, že linka až do poslední chvíle může běžet, mezitím se změny testují na digitálním dvojčeti a nové doladěné poznatky následně implementujete do linky. Když máte možnost si to všechno připravit v digitální verzi, šetříte čas, protože linku zastavíte na podstatně kratší dobu. Digitální dvojče tedy zefektivňuje výrobu, šetří čas, náklady a zvyšuje i bezpečnost práce.

 

Využíváte nebo plánujete využívat tuto novou technologii i v České republice?

Ano, právě velkosériové výrobní závody jsou cílovou skupinou pro toto téma.. Naše závody v Jihlavě a v Českých Budějovicích vyrábějí komponenty pro automobilový průmysl a digitální dvojče je zde částečně využíváno přímo ve výrobním procesu.

 

Vaší hlavní doménou je internet věcí (IoT), dokážete si představit uplatnění digitálního dvojčete při vývoji systémů v této oblasti?

Princip digitálního dvojčete se dá v podstatě uplatnit v daleko širším spektru, než je samotná výroba, umím si představit digitální dvojče třeba městské infrastruktury. Ten princip je obecný, proto jistě najde uplatnění i v projektech IoT.

 

V souvislosti s digitálním dvojčetem se hovoří o flexibilitě, úspoře času, lidí i materiálu. Vidíte ještě nějaký další přínos?

Ano, například další propojení, interneting, čímž budou zautomatizovány obchodní modely s dodavatelským řetězcem, který dodává komponenty, náhradní díly či servis. Digitální dvojče také umožní rychleji reagovat na požadavky zákazníků.

 

Myslíte si, že zákazníci obecně pojmu IoT rozumí?

V lednu jsme na akci CES Las Vegas, což je největší veletrh spotřební elektroniky na světě, použili poprvé slogan „Like a Bosch“. Snažíme se pro nás netypickou reklamní kampaní přiblížit současná a budoucí řešení v oblasti IoT koncovým uživatelům, aby si uvědomili, kde se mohou s IoT setkat v reálném životě. Cílem je také dostat do širšího povědomí skutečnost, že Bosch je předním poskytovatelem propojených produktů a služeb. Základem kampaně je hip-hopový videoklip, jehož protagonistou je uživatel IoT a je vždycky nad věcí. S chytrým telefonem v ruce ovládá uvolněně, chytře a sebejistě své auto, sekačku nebo kávovar – řídí věci „like a Bosch“.  Pro spoustu lidí ještě není svět IoT hmatatelný a neumí si představit, co dokáže. Doufáme také, že naše video osloví lidi, kteří jsou dnes zavaleni nejrůznějšími marketingovými kampaněmi, protože tento klip ve srovnání s běžným marketingem vyčnívá.

 

A co se týče vašeho uplatnění IoT v praxi?

S využitím svého vlastního IoT cloudu – Bosch IoT Suite – realizovala firma už víc než 270 projektů v oblasti mobility, inteligentních domácností, měst i zemědělství. Například na již zmiňovaném veletrhu v Las Vegas sklidil velký úspěch koncept autonomního elektrického vozidla pro kyvadlovou dopravu, pro které Bosch vyvíjí technologie.

 

Můžete blíž popsat toto auto, co všechno umí i z hlediska doprovodných služeb?

Jde o novou třídu vozů přinášející průlomový typ mobility: elektřinou poháněná vozidla kyvadlové dopravy bez řidiče, která se téměř nehlučně proplétají městskými centry a jsou propojená s okolním prostředím.

Bosch poskytuje komponenty a systém pro automatizaci, propojení a elektrifikaci vozidel. S tímto konceptem jdou ruku v ruce i služby, které vytvoří chytrý, hladce propojený ekosystém. Ten bude zahrnovat platformy pro rezervaci a sdílení, parkovací a dobíjecí služby a softwarová řešení pro správu a údržbu vozidel, stejně jako infotainment během cesty. To hlavní ale je, že nemusíte řídit a dojedete rychle, bezpečně a bez stresu z místa A do místa B. Jsem přesvědčený, že čím více bude autonomních aut, tím plynulejší a bezpečnější bude doprava.

 

Kdy podle vás přijde ten rozhodný krok v oblasti autonomních vozidel?

V každé zemi to bude asi jinak. Umím si představit, že existují země či regiony, například v jihovýchodní Asii, kde budou mít větší potřebu autonomní mobilitu prosadit. V tomto směru žádné rozhodnutí dosud nepadlo, i když technologie je již v podstatě na tento krok připravená.

 

Co je největším nepřítelem autonomní mobility, je to legislativa?

Domnívám se, že ta největší bariéra je pravděpodobně v hlavách lidí – způsob, jak o tom přemýšlejí především z hlediska bezpečnosti. Při hrozící nehodě se dnes rozhoduje člověk, kam strhne volant. Ale v případě autonomního vozu vše záleží na nadefinovaných algoritmech, které to za řidiče budou řešit. Autonomní vůz bude nesrovnatelně bezpečnější než konvenční. Vozy budou mezi sebou také sdílet nasbíraná data z různých dopravních situací, budou se učit a zlepšovat své algoritmy, což povede k průběžnému zvyšování bezpečnosti.

 

Řídíte rád, nebo se na autonomní mobilitu v dopravě těšíte?

Řídím rád, a proto i doufám, že ta možnost sednout si za volant ještě nějakou dobu zůstane. A i v budoucnu by to mohlo vypadat tak, že autonomní auta poznají auto řízené člověkem, předají si tuto informaci a budou si pro jistotu udržovat od řízeného auta větší odstup. Doufám tedy, že si točení volantem budu moct užívat i v budoucnu. Když však pojedu na služební cestu, tak si raději sednu do autonomního vozu.

 

Jak roste zájem o vaše produkty z oblasti IoT? V roce 2017 jste zaznamenali čtyřicetiprocentní nárůst, měl loňský rok podobný trend?

Předpokládá se, že do roku 2020 bude celosvětový objem trhu IoT dosahovat zhruba 250 miliard dolarů, což je roční nárůst o 35 procent. Do roku 2025 bude podle prognóz v globálním měřítku k dispozici 55 miliard zařízení s IoT. Chceme se samozřejmě na tomto nárůstu podílet. V současné době spojuje platforma Bosch IoT Suite 8,5 milionu senzorů, zařízení a strojů. Mezi nimi jsou čtyři miliony aut, kterým naše softwarová platforma umožnila připojení a aktualizace přes internet. Máme také vlastní cloud IoT, který hostí více než 270 internetových projektů v nejrůznějších oblastech od mobility přes chytrá města až po zemědělství.

 

Vaše společnost staví v Českých Budějovicích moderní vývojové a technologické centrum. K čemu bude sloužit tento nový areál, kde najde uplatnění přes pět stovek lidí?

Toto moderní centrum bude otevřeno ve druhé polovině tohoto roku. Budeme zde vyvíjet a vylepšovat systémy, produkty a procesy, kterým se v závodě v Českých Budějovicích věnujeme, a rovněž převezmeme úkoly ostatních závodů koncernu Bosch. Část těchto aktivit zajišťujeme již nyní na různých pracovištích v Českých Budějovicích, nové centrum je soustředí do jednoho místa, čímž odpadne přejíždění mezi pracovišti a dojde k posílení součinnosti. Už nyní se jedná o největší výzkumné a vývojové centrum firmy Bosch v České republice.

Kromě toho vytváříme nová pracovní místa také v oblasti perspektivních technologií, kterými podpoříme transformaci skupiny Bosch na IoT společnost.

 

Soňa Singerová, foto: Luděk Krušinský

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více