Za prvním strojem značky Mazak se ředitel brněnské společnosti Frentech Aerospace Pavel Sobotka musel vydat na dobrodružnou cestu na jih Evropy.
„Bylo to někdy v roce 1985, tehdy jsem ještě působil v brněnské Tesle, kde se vyráběly špičkové mikroskopy. Získali jsme zakázku od firmy Philips Electron Optics. Abychom mohli uspokojit přání zákazníka, potřebovali jsme koupit kvalitní stroj,“ vzpomíná Pavel Sobotka, který pracoval v Tesle jako soustružník. Již tehdy měl však přehled o tom, kdo vyrábí kvalitní obráběcí stroje, proto svému šéfovi doporučil značku Mazak.
Za vytipovaným strojem musel vyrazit až do Makedonie, kde sídlila firma s licencí technologie Mazak. „Sedl jsem do volhy, která tehdy měla jen tři rychlosti, a ‚hnal‘ jsem se směr Makedonie, což obnášelo asi 1400 kilometrů. Musím přiznat, že to byla hrozná jízda,“ vzpomíná manažer Frentechu.
Ve Skopje se setkal s ředitelem firmy, který mu však nemohl ukázat žádný stroj. Do Brna se ale vrátil s příslibem, že frézovací horizontální centrum v Makedonii vyrobí. „Komunikace byla špatná, já jsem mluvil česky a on svou řečí, ale nakonec jsme se nějak domluvili – já soustružník a on ředitel firmy. Koneckonců mi nezbývalo nic jiného než mu věřit, protože v bývalém Československu nikdo neuměl postavit stroj podobných parametrů. Z toho, co jsem viděl a později i zjistil, vyplývalo, že stroj, který pro nás vyrobili, byl skoro zázrak,“ říká teď už s úsměvem Pavel Sobotka.
„Stroj opravdu velice dobře fungoval a poměrně dlouhou dobu vyráběl díly pro společnost Philips,“ doplnil ředitel Frentechu.
Druhý stroj s logem Mazak již Pavel Sobotka pořizoval pro svou čerstvě založenou společnost Frentech Aerospace. „Nutně jsme potřebovali špičkový CNC stroj, abychom mohli zahájit kvalitnější produkci. První stroj značky Mazak byl tříosý FJV20. Zjistili jsme, že to byl první prodej českého zastoupení Mazaku. Takže se můžu pochlubit i tím, že jsem byl dvakrát u prvního prodeje. Jednou před revolucí a jednou po ní,“ dodává s potěšením Pavel Sobotka.
Prozradil také, že první stroj FJV20 sloužil Frentechu až do současnosti, firma jej prodala až letos v březnu. „Po celou tu dobu nepotřeboval téměř žádné opravy, kromě nějakých banálních záležitostí. Pokud bychom pro něj měli v naší dílně místo, určitě bychom si ho nechali. Udělal pro nás spoustu dobré práce,“ dodal Pavel Sobotka.
V současné době má Frentech Aerospace třináct obráběcích strojů Mazak. Tato zařízení tvoří podstatnou část technologického vybavení společnosti.
Rozhovor s ředitelem společnosti Frentech Aerospace Pavlem Sobotkou:
KLÍČOVÉHO DODAVATELE JSME SI VYBRALI DOBŘE
Frentech Aerospace. Už název této společnosti říká, že se pohybuje v leteckém a vesmírném průmyslu. Firma vnikla v roce 1994, založil ji její současný ředitel Pavel Sobotka a holandská společnost. Pro její další vývoj byl přelomovým momentem prodej holandského podílu do Malajsie. Tato transakce však kvůli komunikačním problémům nevyhovovala českému managementu, proto byl tento zahraniční podíl odkoupen. Dnes je Frentech Aerospace ryze českou společností, která patří třem vlastníkům a má 102 zaměstnanců.
Vaše společnost se pohybuje v leteckém a vesmírném průmyslu, v jakém poměru jsou tato odvětví zastoupena?
Dodávky pro letecký průmysl činí asi šedesát procent. V tomto segmentu převážně vyrábíme díly pro letadla Airbus. První zakázku pro tuto společnost jsme získali v roce 1997. V portfoliu máme i jiné společnosti, například Embraer nebo Boeing, pro které vyrábíme díly například pro zařízení řídící tlak v kabině letadel. Významná je i spolupráce se společností Aero Vodochody. Vesmírný průmysl je pro nás také hodně zajímavý, loni tvořil 34 procent našeho exportu. Máme zakázky od významných fi rem z Evropy i Spojených států. Mimo tyto oblasti vyrábíme díly pro přístrojovou techniku, například analyzátory plynů. V tomto případě nejde jen o díly, vyrábíme i kompletní moduly.
K tomu, abyste mohli naplňovat své výzvy, potřebujete kvalitní vybavení. Jak jsou pro vás z tohoto pohledu důležité technologie značky Mazak?
Pro tak náročnou výrobu samozřejmě potřebujeme kvalitní technologii, v našem případě to jsou špičkové obráběcí a měřicí stroje. Mazak je pro nás zásadní. Dodává nám nejen soustružnické stroje v různých konfiguracích a provedeních, ale i frézovací stroje. Zkrátka pokrývá celou škálu našich potřeb. Další obrovskou výhodou je, že máme jednoho dodavatele, který zajišťuje servis i náhradní díly. S Mazakem máme po celou dobu korektní vztahy.
Kolik strojů značky Mazak v současné době využíváte?
Máme jich třináct. Pokrývají naše potřeby technologické, dokážou vyrobit celé portfolio dílů, které jsou pro nás nezbytné. Se stroji Mazak jsme spokojení.
Jakých vlastností si u strojů Mazak nejvíce ceníte? Co vás ovlivnilo, proč jste se rozhodli právě pro tuto značku?
Osobně jsem k ní získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak pokrývá velice široké technologické portfolio, několik strojů máme i od jiných výrobců, ale Mazak u nás jednoznačně vede.
Se společností Mazak již určitě nahlížíte i do budoucnosti, dostáváte informace o novinkách?
Ano, dozvídáme se o novinkách značky Mazak, je to pro nás důležité z hlediska budoucích investic. Když někdo zaujímá čtvrtinu světového trhu obráběcích strojů, což tato firma dokázala, tak je to co říct, protože výrobců v tomto segmentu je opravdu hodně. Na druhou stranu je to také záruka kvality. Jsme moc rádi, že Mazak je naším klíčovým dodavatelem, víme, že jsme si vybrali dobře.
Loni jsme získali titul Firma roku, letos cenu Český lídr. Tato ocenění však nepatří jenom nám, ale i našim zákazníkům, díky kterým můžeme pracovat na špičkových produktech, je to i odměna firmám, které nám dodávají technologie nebo se kterými kooperujeme. Mezi ty nejdůležitější patří samozřejmě i společnost Mazak.
Soňa Singerová, foto: Jan Pirgl
Petr Láznička (Yamazaki Mazak) a Pavel Sobotka (Frentech Aerospace), foto: Svět průmyslu