HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

INTERNET NA PALUBĚ LETADLA? DNES JIŽ BĚŽNÁ VĚC

 

Bezpečnost a konektivita – to jsou dvě klíčové oblasti pro letecký průmysl, které posunují dál čeští vývojáři ze společnosti Honeywell. Její produkty využívají nejen piloti, ale i cestující. Ti mohou díky systému JetWaveTM surfovat na internetu, sledovat televizi či telefonovat přímo na palubě letadla.

 

„Již v tuto chvíli nabízí společnost Honeywell několik produktů a služeb, které jsou zaměřeny na konektivitu během letu a umožňují cestujícím přístup na internet a další související možnosti. JetWaveTM je náš hlavní produkt pro vysokorychlostní satelitní komunikaci, který již prošel úspěšnou certifikací u Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Je zároveň schválen k instalaci na většině typů letadel, které jsou k vidění na našich letištích. Tento systém je dnes využíván aerolinkami z celého světa,“ uvedl jeden z ředitelů společnosti Honeywell v České republice David Kozák.

Doplnil, že se systémem JetWaveTM se již mohli setkat cestující leteckých společností, jako je Lufthansa Group, Singapore Airlines, Qatar Airways, Vietnam Airlines, SriLankan Airlines, Ethiopian Airlines, Norwegian Air Shuttle, Air Caraïbes, Air New Zealand a Air Astana. JetWaveTM, stejně tak jako Aspire®, což je další produktová řada pro satelitní komunikaci, je schválený produkt, který se používá i v privátním leteckém sektoru, takzvaném business jet, a v helikoptérách.

Podle Davida Kozáka je konektivita obecně tématem pro letecký průmysl již dlouhou řadu let. V případě letů delších než 1500 kilometrů je nabídka připojení k internetu a konektivity obecně poměrně rozšířená. Jedním z klíčových problémů je zejména schopnost pokrýt signálem v podstatě celou planetu tak, aby připojení bylo dostupné v přijatelné kvalitě po celou dobu letu.

„Dalším důležitým tématem ve spojení s konektivitou v leteckém průmyslu je otázka kybernetické bezpečnosti. Jakmile připojíte letadlo na internet, musíte mít samozřejmě perfektně vyřešeno zabezpečení. A mohu všechny ujistit, že toto téma stojí velmi vysoko, pokud ne nejvýš na našem žebříčku priorit,“ doplnil ředitel společnosti Honeywell.

Na systému JetWaveTM pracovali inženýři z Honeywellu zhruba tři roky, půl roku probíhaly testy nejen v letounu Boeing 757, který společnost pro podobné účely vlastní, ale i v laboratorních podmínkách v Brně ve Slatině. Zde totiž dokážou simulovat prostředí letu i celou satelitní síť.

 

 

David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice, říká:

 

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

 

Jako první uvedli na trh autopilota i systém, který zamezuje srážkám letadel. Tyto a mnohé další technologie vyvinuté v nadnárodní společnost Honeywell jsou dnes standardem v podstatě v každém komerčně užívaném letadle. „Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák.

 

Honeywell je nadnárodní společnost, která vyvíjí softwarová řešení a aplikace zkvalitňující pilotování letů. Můžete jmenovat produkty pocházející z vašich českých vývojových center, které nejvíce ovlivnily práci pilotů?

Naše vývojová centra pracují s širokým portfoliem produktů a technologií. V současnosti jsme se zaměřili na vývoj v oblasti konektivity a souvisejících služeb, které Honeywell souhrnně nabízí v rámci platformy GoDirect. Ta zahrnuje aplikace, které jsou zaměřeny na konektivitu pasažérů a kabiny letadel obecně, nabízíme služby pro aerolinky, zejména v oblasti prediktivní údržby a celkové ekonomiky letu, a zároveň nabízíme aplikace přímo pro piloty, ať už v rámci takzvané „Electronic Flight Bag“ technologie, nebo například aplikace poskytující meteorologické informace.

 

Můžete přiblížit také inovace z českého vývojového centra, které pocítili nebo v nejbližší době pocítí cestující v letadlech?

Brněnské vývojové centrum se podílí na vývoji a testování širokého spektra produktů. Jak jsem již zmínil v předchozí odpovědi, některé technologie nejsou primárně určeny pro cestující, i když nepřímo vlastně také, neboť naše technologie umožňují například pilotům vyhnout se turbulentním oblastem nebo pomáhají aerolinkám využít letová data pro lepší plánování a tím snížení počtu zpožděných nebo zrušených letů.

V poslední době mohou cestující přímo využít některé z našich služeb a aplikací platformy GoDirect. Ta nabízí mimo jiné služby jako přístup k televizním kanálům v reálném čase, filmy na vyžádání, vysokorychlostní internet, video konference, přístup k e-mailům a další. Záměrem je samozřejmě nabídnout cestujícím jak možnost pracovat, tak se během letu zabavit.

 

V letecké dopravě je kladen obrovský důraz na bezpečnost, jak se posunuly vaše systémy v této oblasti?

Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu. Pouze pro příklad, Honeywell, tehdy jako Sperry Corporation, uvedl na trh vůbec první systém autopilota nebo později systém TCAS, což je zařízení zamezující srážce letadel ve vzduchu, které de facto nastavilo standard pro tyto technologie v rámci odvětví. Dnes jsou v podstatě v každém komerčně užívaném letadle. V současné době tyto systémy fungují v několikáté verzi. Co se týče nových technologií, ty se zaměřují na letové podmínky, například počasí, další se věnují množství práce a úkonů posádky, schopnosti posádky řídit letadlo za ztížených podmínek, ale také vyvíjíme systémy, které pomáhají posádce bezpečně přistát po optimální trajektorii na správné dráze.

 

Vaše brněnské vývojové centrum od svého založení zaznamenalo obrovský vzestup. Můžete toto centrum přiblížit?

Centrum v Brně bylo založeno v roce 2006. Řadí se mezi klíčová vývojová centra společnosti Honeywell v rámci globální sítě, do které mimo jiné patří také centra v USA, Indii a Číně. Brněnské vývojové centrum se primárně věnuje vývoji softwarových technologií, a to s využitím nejmodernějších postupů, včetně agilních metod vývoje.

 

Na čem v současné době brněnští vývojáři pracují?

V této chvíli pracují naši inženýři na více než stovce různých projektů, které zahrnují veškeré fáze letového cyklu, to znamená přípravu, pojíždění, start, let, přistání a údržbu. Tyto projekty zahrnují celou škálu koncových zákazníků, kterými jsou cestující, aerolinky i výrobci letadel. Z produktového pohledu pracují brněnské týmy na programech týkajících se mimo jiné konektivity, navigace, bezpečnostních systémů, systémů řízení letu, avioniky obecně, ale třeba také efektivity řízení letového provozu.

V současné době brněnské vývojové centrum prochází procesem „EASA DOA Part 21“, což je jedna z nejvyšších možných certifikací a zjednodušeně umožňuje přímé uvádění koncových produktů na trh. Celkově si myslím, že můžeme s čistým svědomím říct, že v Brně vyvíjíme skutečně moderní „hi-tech“ produkty.

 

V červnu přistála na brněnském letišti létající laboratoř společnosti, Boeing 757. Testoval zde i inovace z brněnského vývojového centra?

Přesně tak. I když má náš Boeing 757 domovskou základnu ve Phoenixu ve Spojených státech, je poměrně častým návštěvníkem v Brně. Technologií, které se rodí v Brně, je velké množství. Samotný vývoj jakékoliv technologie má samozřejmě několik etap a testování v přímém provozu je jejich nedílnou součástí. Brněnské vývojové centrum i s ohledem na rozšiřující se kapacity také ustanovilo vlastní tým letových operací. Ten umožňuje co nejefektivnější využití testovacích letadel, které Honeywell provozuje. Obecně řečeno, zmíněný Boeing 757 je skutečně využíván globálně k testování všech technologií a produktů, které Honeywell vyvíjí, a to včetně leteckých motorů. Zároveň také slouží jako technologický demonstrátor pro budoucí potenciální zákazníky. Při poslední velké kampani „Connected Aircraft“ letadlo obletělo doslova celý svět a navštívilo snad s výjimkou Antarktidy všechny kontinenty.

Jeden z vašich závodů, Honeywell Aerospace Olomouc, navázal na tradici firmy Mora Aerospace, která dodávala produkty pro letecký průmysl od roku 1951. Jaké byly ty nejdůležitější „vzlety“ na cestě na špici strojírenských firem v leteckém průmyslu?

Počátky letecké výroby na střední Moravě jsou navázány na spolupráci s firmou Walter, což byla továrna na automobily a letecké motory. Mora postupně vyráběla motory M05 pro letouny MiG15, do letounu L-29 Delfín, Olomouc produkovala spalovací komory motoru M701. Když to řeknu zjednodušeně, olomoucký závod se podílel na vzniku většiny leteckých motorů vyráběných v bývalém Československu nebo v České republice.

V roce 2002 se Mora Aerospace se stala akvizicí společnosti Honeywell. Kromě modernizace dosavadní výroby byly pořízeny nové laboratoře, vakuové pece, stroje pro plazmové nástřiky, lasery a nejmodernější obráběcí CNC stroje. V roce 2007 byla postavena moderní výrobní hala, do které byla převedena část výroby z Phoenixu v Arizoně.

V současné době vyrábí Honeywell Aerospace Olomouc, krom jiného, i dílce pro hlavní motory menších obchodních letadel a pomocné energetické jednotky do Airbusů, Boeingů nebo třeba stíhaček F-35. Olomoucký závod také provádí generální opravy dílců motorů pro zákazníky z celého světa.

 

Společnost Honeywell Aerospace Olomouc se letos stala nejžádanějším zaměstnavatelem mezi studenty v Olomouckém kraji. Spolupracujete se školami, daří se vám lákat mladé talenty? S čím u studentů nejvíce bodujete? Co se vám osvědčilo?

Když víme, že máme na co lákat, je to o to snazší. Honeywell se drží na špici v leteckém průmyslu a pro mladé strojaře je to výzva, ale i určitá prestiž „dělat do letadel“. Unikátní technologie, rozsáhlý strojový park i zkušení kolegové bývají častou motivací. Honeywell nabízí studentům zkušenosti v reálném prostředí. Například praxe, stáže či tréninkový program jsou skvělou příležitostí, jak začít úzce spolupracovat s odborníky. Dnes už nestačí oslovovat absolventy. Pokud chce firma zůstat konkurenceschopná, je třeba vychovávat si studenty.

Obecně, a to nejenom v naší pobočce v Olomouci, bojujeme s přesyceností. Na studenty zvláště technických oborů se dnes valí jedna nabídka za druhou. Placená praxe a stipendium už se bere jako samozřejmost. Příslib stabilního zaměstnání ihned po vyučení nabízejí firmy studentům už v prvním ročníku, bez relevantní praxe. Tato situace může vyvolat v mladých přesvědčení, že je to tak normální. U absolventů nám potom trochu chybí ona pokora a reálný pohled na život. Besedy a prezentace přímo ve školách, ať už základních, nebo středních, aktivní účast na různých veletrzích práce, programy s univerzitami, ale také exkurze přímo ve výrobě, to vše jsou střípky v naší mozaice.

 

Kolik lidí celkem pracuje ve společnosti Honeywell v České republice a kolik z toho je vývojových inženýrů?

V této chvíli zaměstnává Honeywell v České republice přes 3500 lidí na všech možných pozicích, přičemž inženýrů zde máme přes tisíc, a to zejména inženýrů se zaměřením na software. Obecně se dá říct, že Česká republika je pro Honeywell důležitou lokalitou, což ostatně dokazují programy, na kterých zde naši zaměstnanci pracují.

 

Soňa Singerová, foto: Jan Pirgl

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více