Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

věk: 41 let, rodina: ano, studium: inženýrské a doktorské studium na ČVUT, engineering na VIA University College Horsens, Dánsko, ve společnosti působím: v GE od roku 1999, v různých rolích v různých zemích a v různých GE divizích, v GE Aviation od roku 2009, volný čas: sport, především běh a cyklistika.

 

JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?

Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru, který se nám zároveň podařilo v rekordním čase od začátku programu úspěšně spustit v nově zrekonstruované ultra moderní zkušebně v Praze. Zároveň jsme oznámili úzkou výzkumnou spolupráci s ČVUT, jejíž rozsah nemá v historii naší společnosti obdoby.

 

KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?

V odvětví leteckého průmyslu to bude především další rozvoj moderních výrobních technologií, jako je 3D tisk či principy internetu věcí, které se budou čím dál více propisovat do vývoje nových produktů a služeb, do řízení výroby a dodavatelských řetězců, následného dosledování a proaktivního řízení výkonnosti produktu v provozu. Dále je to virtuální a rozšířená realita, která přináší nové vzrušující příležitosti. Ve střednědobém horizontu začne nástup hybridních leteckých motorů s tím, jak se budou zlepšovat baterie a generátory.

 

CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?

V obecné rovině to jsou hlasy vyzývající k odchodu z Evropské unie – takový krok by byl devastující pro českou ekonomiku. Nevěřím, že to nastane, ale tyto výkřiky odvádí pozornost od skutečných problémů. Hodně se hovoří o nedostatku pracovní síly, ale to vidím naopak jako příležitost k vyšší míře automatizace a robotizace, které reprezentují vyšší kvalitu a produktivitu. Osobně vidím riziko v nízkém stupni provázanosti průmyslu a univerzit, která by přinášela praktický výzkum a inovace a tím přispěla k většímu podílu ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou a generování absolventů s dovednostmi odpovídajícími potřebám firem.

 

NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?

Průmysl si vždy cestu najde, záleží pouze, jak bude dlouhá a kolik bude stát. Jednotlivé stavební bloky zde existují (legislativa, podpora exportu, výzkumné a rozvojové granty, školství, investiční pobídky atd.), naprosto klíčové nicméně je, jak efektivně dokážou tyto bloky fungovat jako ucelený systém a především jak rychle. A právě v rychlosti je v České republice ohromný prostor pro zlepšení.

 

KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?

V českém start-upu se věnujeme oblasti rozšířené reality a pracujeme na řešení, které umožní našim zákazníkům provádět servisní údržbu motoru efektivnějším způsobem. Zároveň jsme zainvestovali do nových výrobních technologií, které do té doby nebyly používané nejen v České republice, ale i v celé východní Evropě, například vysokorychlostní broušení celého rotoru motoru. Také jsme v závěrečné fázi certifikace nového modelu motoru H80, brzy uvedeme na trh jeho akrobatickou verzi.

 

NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?

Je to výzva. Pokud definuji pracovní trh v České republice, tak nikoliv. Jsme globální firma, a tudíž využíváme synergie z globálního pracovního trhu. Následnou výhodou je diverzita a úžasná technická odbornost týmu, ovšem vykoupená vyššími náklady. Ne všechny firmy si tento přístup mohou dovolit, proto řízený import mozků ze zahraničí a uvolnění imigrační politiky je jednou z cest, jak průmyslu pomoct.

 

VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?

Především vysokou mírou intenzivních sportovních aktivit, ideálně individuálních a v outdoorovém prostředí.

 

JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?

S hrudním pásem od Garminu. A pochopitelně ve společnosti svých nejbližších v místě bez mobilního signálu.

 

POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.

Jsem hrdý na výsledky související s investičními aktivitami GE Aviation v České republice a na rozvoj spolupráce s ČVUT a dalšími českými organizacemi, jež jsou součástí širšího ekosystému, který se snažím s týmem budovat pro dlouhodobé benefity nejen GE, ale celé země. Věřím, že to bude do jisté míry náš odkaz, což přináší pocit uspokojení také v osobním životě.

 

JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?

Ve zbývající části roku nás čeká dokončení dodatečných prototypů motoru GE Catalyst, všechny s vysokým stupněm instrumentace, zahájení testování v dalších pěti pozemních zkušebnách a příprava na první zkušební let.

 

Soňa Singerová

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více