věk: 36 let, rodina: ženatý, dvě děti, studium: Ekonomická fakulta VŠB-TU Ostrava, ve společnosti působím: od 2013 jako finanční ředitel, poté od roku 2017 jako generální ředitel, volný čas: nejčastěji s rodinou.
JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?
Rok 2017 byl pro naši společnost doslova rekordní. Je to způsobeno stabilním nárůstem zakázek v civilním segmentu, kde se stále více prosazuje ekonomická výhodnost Tatry Phoenix v kombinaci se silnou poptávkou po armádních speciálech. Také se nám výjimečně dařilo v oblasti náhradních dílů.
KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?
V oblasti automotive je jasným trendem neustálé zpřísňování legislativních norem ať už v oblasti emisí, tak také v oblasti asistenčních systémů. Segment plně pohonných vozidel do terénu je typická konkurencí neobsazená část trhu s menšími počty vozidel, kde zákazníci očekávají vysokou robustnost vozidla, která se ne úplně potkává s nárůstem elektroniky. Věřím, že se nám podaří v této výzvě uspět a budeme nadále vyrábět auta, která budou pověstná vysokou přidanou hodnotou a životností.
CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?
Určitě je to nedostatek technicky vzdělaných zaměstnanců. Stále nám přibývají státní úředníci, ale o technickém vzdělávání se více mluví, než reálně koná. Přitom to může být obrovská konkurenční výhoda celé české ekonomiky.
NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?
Myslím si, že přímo nebrání, ale také ho příliš nepodporuje. Pozitivně vnímám změny v systému vzdělávání, kde se konečně přichází na to, že velmi efektivní je podpora spolupráce univerzit, ale i středních škol přímo s podniky – to je podle mě správná cesta pro budoucí rozvoj technického vzdělávání.
KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?
Právě pouštíme do provozu jednu významnou inovaci, kdy po několika desetiletích budeme přecházet na novou konstrukci nosné roury, klíčového dílu našich vozidel. Po letech vývoje a testování přicházíme s řešením, které je ještě robustnější, a zvýší tak ochranu podvozku.
NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?
Díky síle značky a vysoké přitažlivosti finálního produktu se nám daří hledat mladé odborníky, kteří budou posouvat značku Tatra kupředu v dalších letech a desetiletích. Ale musím říct, že je to hledání obtížné a větší nabídka by určitě potěšila.
VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?
Snažím se se alespoň občas trochu pravidelně hýbat a pak především trávím čas s dětmi, které mě k tomu pohybu umí vždy donutit.
JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?
Bez mobilního telefonu a e-mailu a pak už je úplně jedno kde.
POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.
Já si myslím, že osobní a pracovní život se natolik prolínají, že je obtížné je od sebe oddělit. Hodně pyšný jsem na změny, které se nám daří dělat v Tatře, protože posun, který jsme udělali za poslední rok ve vnitřní organizaci, plánování, investicích a dalších oblastech, je obrovský a věřím, že přichází doba, kdy se nám tato práce začne vracet.
JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?
Hlavní výzvou před námi je právě úspěšné spuštění výroby nových nosných rour. Považuji to za extrémně významný projekt i proto, že výrobu nosných rour převádíme od externího dodavatele zpět do Tatry tak, abychom naplnili naši strategii, že si chceme všechny klíčové díly na podvozek vyrábět sami bez závislosti na třetích stranách, což nám umožní stoprocentní garanci kvality a stability dodávek.
Soňa Singerová
Čtěte také:
Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY
Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC
Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS
Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ
Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)