Ing. Bohdan Wojnar (*1960) člen představenstva za oblast řízení lidských zdrojů (od 1. 1. 2011), člen akademické rady VŠE (od 2011), viceprezident Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP (od 2011), člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR. (od 2013)
JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?
Rok 2017 byl pro společnost ŠKODA AUTO zatím nejúspěšnějším rokem v její dosavadní historii a jasně ukázal, jak dobře je naše aktuální modelová paleta přijímána zákazníky. Opět jsme navýšili počty dodaných vozů, tentokrát na 1,2 milionu dodaných vozů, a zároveň jsme dosáhli vysokého vytížení našich výrobních závodů. V kombinaci s atraktivním modelovým mixem a optimalizovanými produktovými náklady se nám tak podařilo pokračovat v růstovém ziskovém kurzu.
KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?
Automobilový průmysl stojí na křižovatce velkých změn, které však současně otevírají cestu k nabídce zcela nových služeb. Nové, revoluční trendy automobilového průmyslu jako například elektromobilita, digitalizace a autonomní řízení ovlivňují také automobilový průmysl v České republice. Včasná reakce a aktivní uchopení technologií mohou otevřít netušený prostor pro další rozvoj. Tyto tzv. megatrendy také mění i požadavky na kvalifikaci a kompetenci zaměstnanců. Proto plánujeme i nadále se intenzivně věnovat vzdělávacím programům pro zaměstnance, posilování digitálních kompetencí či spolupráci se školami, které se zaměřují na technické vzdělání, i problematice e-mobility. Klíč k dobré zaměstnanosti leží v připravenosti se vzdělávat.
CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?
Pokud si chceme udržet růstový kurs, musíme i dále masivně investovat, a to nejen do stávajících technologií, ale razantně i do výše zmíněných megatrendů. Tzn. na vícero frontách a více než v minulosti. Musíme najít optimum mezi vlivy demografie, snižujících se nákladů na robotizaci, otázek ergonomie, rostoucích nákladů práce a vývoje na trhu práce. Souběžně s tím však musí podniky a stát zlepšit programy v oblasti nových kompetencí zaměstnanců. Cílem je udržet při růstu mez a investic marže.
KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?
Nová digitální řešení, služby a technologie jsou klíčové pro budoucí rozvoj společnosti. Z tohoto důvodu vznikl na konci roku 2016 ŠKODA AUTO DigiLab jako rychle reagující platforma, která zkoumá a rozvíjí nové obchodní modely, řešení a produkty. ŠKODA AUTO DigiLab v současné době pracuje na více než 40 konkrétních projektech. Jako příklad mohu zmínit konkrétní projekty HoppyGo (platforma, kde si lidé mohou půjčit auta mezi sebou, tzv. Peer-to-Peer Car lending), Uniqway (komunitní studentský carsharing), či spolupráci s izraelským startupem Anagog, jehož řešení je založeno na využívání umělé inteligence. Společnost ŠKODA AUTO realizuje největší investiční program v historii podniku. V příštích pěti letech investuje zhruba dvě miliardy eur do elektromobility a rozvoje nových služeb souvisejících s individuální mobilitou. Odhodlaně tím pokračujeme v realizaci naší Strategie 2025.
NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?
Situace na trhu práce v České republice je nejen pro nás obrovskou výzvou, i s ohledem na rekordně nejnižší nezaměstnanost v historii. Abychom pro všechny oblasti naší společnosti zajistili ty nejvhodnější nové kolegy, využíváme nejrůznější formy náborové komunikace v online i offline prostředí a dlouhodobě úzce spolupracujeme s desítkami středních i vysokých škol.
Velké úspěchy slaví i naše netradiční HR marketingové kampaně, jako například Backend Stories. Prostřednictvím této scifi povídkové edice přibližujeme potenciálním kandidátům aktuální i budoucí IT projekty, na kterých mohou ve ŠKODA AUTO pracovat.
Soňa Singerová
Čtěte také:
Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY
Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC
Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS
Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ
Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)