V ZÁŘÍ SE ROZJELA SPOLEČNÁ KAMPAŇ DOPRAVNÍCH PODNIKŮ NAPŘÍČ REPUBLIKOU.
JEDNÁ SE O PRVNÍ PODOBNOU AKCI, KTEROU SE PODAŘILO REALIZOVAT POD KŘÍDLY SDRUŽENÍ DOPRAVNÍCH PODNIKŮ ČESKÉ REPUBLIKY (SDP ČR). KAMPAŇ PŘEDSTAVILA „HROMADU DŮVODŮ“, PROČ VYUŽÍVAT MĚSTSKOU VEŘEJNOU DOPRAVU.
Primárním cílem společné kampaně je dosáhnout změny ve vnímání MHD veřejností. „Pražský dopravní podnik vyvíjí v tomto směru velké úsilí, ale oceňuji tuto iniciativu, díky níž se veřejnosti dostane identických informací o výhodách veřejné dopravy ve všech větších městech České republiky a navíc shodným způsobem. Kampaň tak vhodně podpoří aktivity dlouhodobě vyvíjené jednotlivými dopravními podniky,“ říká Martin Gillar, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s., a pokračuje: „Mou osobní ambicí je i prostřednictvím této kampaně dosáhnout navýšení tržeb z jízdného v naší společnosti.“
Realizovaná kampaň jednoznačně dokazuje, že zúčastněné dopravní podniky se navzájem nevnímají jako konkurence. „Chceme lidem ukázat, že veřejná doprava nabízí kvalitní službu a je vhodnou alternativou k jiným druhům dopravy,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků, a.s., a předseda SDP ČR, a dodává: „Marketingové aktivity tohoto druhu jsou v zahraničí naprosto obvyklé, ale odehrávají se vždy jen na úrovni jednoho konkrétního podniku. Unikátnost kampaně Máte Hromadu Důvodů spočívá v tom, že se dokázaly spojit na dvě desítky dopravních podniků.“
Za posledních 15 let došlo prokazatelně k významnému kvalitativnímu posunu ve veřejné dopravě. Kleslo průměrné stáří vozového parku, významně se zvýšila kvalita dispečerského řízení a tedy i přesnost dodržování jízdních řádů, standardem se stávají inteligentní zastávky, odbavení bankovní kartou nebo klimatizace ve vozech. Nízkopodlažnost vozidel je již téměř samozřejmostí. Přesto, byť v jednotlivých dopravních podnicích je situace odlišná, ve většině měst se dosud nepodařilo zvýšit počty cestujících ve veřejné dopravě.
„Velkou pozornost v předchozím období věnovaly jednotlivé dopravní podniky především obnově vozového parku, rozvoji odbavovacích systémů nebo související infrastruktury. Nyní je na čase kroky, jejichž cílem bylo zkvalitnění MHD, dostatečně prezentovat veřejnosti a vyzdvihnout právě pozitiva, která městská veřejná doprava přináší,“ doplňuje Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna, a. s., a místopředseda SDP ČR.
Před realizací kampaně si SDP ČR nechalo vypracovat průzkum. Z něj například vyplývá, že veřejnost změnu kvality MHD nevnímá. Je také zřejmé, že za hlavní bariéru je považována vysoká cena jízdného. Nicméně 67 procent respondentů, kteří veřejnou dopravu neužívají, cenu jízdného nezná.
Hlavní vlna kampaně probíhá nyní od září do listopadu v rámci on-line kanálů a je regionálně podpořena jednotlivými zapojenými dopravními podniky v podobě polepů vozidel, citylightů a dalších formátů. Kampaň je prezentována i na samostatném webovém profilu www.MateHromaduDuvodu.cz, který nabízí spoustu zajímavostí nejen z jednotlivých dopravních podniků.
„Existují různé skupiny cestujících nebo potenciálních zákazníků. Někteří lidé dojíždějí za prací nebo studiem denně. Další cestují za zábavou, když vyrazí například na sportovní nebo kulturní akce nebo nákupy. Pak jsou tu návštěvníci měst, kteří přijíždějí do města kvůli obchodním záležitostem nebo jako turisté. Různé skupiny mají různé potřeby a různá očekávání, ale napříč uvedenými skupinami jsou zájmy společné. Těmito zájmy a očekáváními je třeba se zabývat, pokud máme počty cestujících zvýšit.
Někdy však může být zapotřebí uplatnit metodu ‚cukru a biče‘. To znamená, že pobídky k využívání veřejné dopravy mohou být spojeny s opatřeními k omezení provozu osobních automobilů. To však není v kompetenci dopravních podniků. Zde je prostor právě pro marketing…“ říká Trevor Garrod, předseda Evropské federace cestujících.
„Vídeň před několika lety zveřejnila výsledky průzkumu, které odhalily, že je téměř 80 procent cest ovlivněno nejrůznějšími faktory, které vedou cestujícího k nutnému rozhodnutí pro daný prostředek, a jen u 20 procent cest je rozhodnutí cestujících svobodné. O těchto 20 procent všech absolvovaných cest tedy panuje boj. Marketing je jedním z nástrojů, jak přilákat do veřejné dopravy více cestujících,“ říká Martin Kalab z marketingového oddělení společnosti Wiener Linien.
Škoda Electric dodá do Hradce Králové devět trolejbusů za 120 milionů Kč
Plzeňská Škoda Electric dodá do Hradce Králové devět trolejbusů za 120 milionů korun. Půjde o „krátké“ dvanáctimetrové vozy Škoda 30 Tr vybavené bateriovým pohonem určeným pro části města, kde není trolejové vedení. Vozy dodá podnik v létě příštího roku, řekl manažer Škody Electric Radek Kapr. První tři budou určeny pro dopravu na sídliště Plachta a zbývajících šest pro provoz na Moravském předměstí.
Koupě trolejbusů je součástí projektu Dopravního podniku města Hradec Králové na posílení elektromobility. Jeho hlavní částí je v září uzavřený kontrakt na nákup 20 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy a nabíjecí stanice celkem za 246 milionů korun bez DPH. SOR Libchavy by měl vozy do Hradce Králové dodat do září 2018.
Po nasazení nových 20 elektrobusů a devíti trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem dopravní podnik vyřadí dieslové autobusy s emisní normou EURO II. „Podíl kilometrů odjetých čistě ekologickými vozy MHD se tak zvýší ze současných asi 30 procent na asi 50 procent,“ uvedl dopravní podnik.
Nákup elektrobusů i trolejbusů bude hradecký dopravní podnik hradit z dotace z fondů EU. „Obměna vozového parku elektrobusy a trolejbusy plně koresponduje se strategií ITI a strategií Smart cities. Projektů z této oblasti se chystá více,“ uvedl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09). V plánu je v Hradci například inteligentní dopravní systém, nový odbavovací systém pro MHD nebo výstavba dalšího trolejbusového vedení. Hradecký podnik má nyní k dispozici 125 nízkopodlažních vozů, z toho je 91 autobusů, 31 trolejbusů a tři elektrobusy. Ročně podnik přepraví přes 30 milionů lidí.
Trolejbusy s pomocným pohonem na trakční baterii jsou podle Kapra na trhu žádaným zbožím. Škoda už jich dodala přes 60 do Maďarska, Španělska, Itálie, Švédska, v ČR slouží třeba v Plzni, Českých Budějovicích a Zlíně. „Zákazníci oceňují úspory. Odpadá potřeba stavět trolejové vedení a související infrastrukturu,“ dodal.
Škoda Electric podepsala na konci září kontrakt na dodávku 11 nových elektrobusů do Českých Budějovic. Od března navíc slouží v systému hromadné dopravy deset vozidel stejného typu v Třinci. Pilotní elektrobus dodala Škoda Electric letos do Nových Zámků na Slovensko. „Zájem o elektrobusy roste,“ uvedl Kapr.
Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů; vyrobila jich už více než 14 000. Jezdí ve 30 zemích v Evropě, Asii a v Severní Americe. Podnik ročně utrží mezi pěti až šesti miliardami korun. Kromě různých typů trolejbusů a elektrobusů vyrábí pohony pro elektrická vozidla, trakční motory a hybridní a vodíkové autobusy.
V Pardubicích by mohly časem jezdit i hybridní autobusy
V Pardubicích by v budoucnu mohly jezdit i hybridní autobusy. „Dopravní podnik dokončuje dvoutýdenní testování vozu s alternativním pohonem. Úspory jsou v pomalém městském provozu značné,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.
„Jsou ideální na linky, na kterých autobusy často zastavují, rozjíždějí se. Je znát značný rozdíl ve spotřebě,“ dodal Pelikán.
Hybridní autobus má dieselový motor s menším objemem než běžné naftové autobusy. Generátory vozidlu vyrábějí elektrickou energii a pohánějí elektromotory v kolech.
„Autobus se rozjíždí čistě na elektřinu, což je největší úspora, při rozjezdu jsou největší nároky na spotřebu. V městském provozu má hybridní autobus až 40procentní úsporu paliva ve srovnání s konvenčním autobusem. Je také tišší a produkuje méně emisí,“ dodal Pelikán.
Vozový park v Pardubicích čítá 75 autobusů, část z nich je na zemní plyn, a 55 trolejbusů. Hybridní autobusy se pohybují cenově mezi naftovým autobusem a trolejbusem, stojí zhruba sedm milionů korun. Dopravní podnik chce podporovat ekologický provoz, ale autobusy na tradiční pohon musí mít také.
Tento měsíc se podnik účastnil velkého cvičení, které simulovalo teroristický útok. Šesti autobusy evakuoval stovky lidí. „Třeba kvůli evakuačním povinnostem musíme mít vozidla na konvenční pohon, nejsou závislá na elektřině, zemním plynu. Když se něco stane, musíme přijet a evakuovat lidi,“ řekl Pelikán.
Dopravní podnik si nyní objednal 15 nových trolejbusů, do provozu je uvede do poloviny příštího roku. Autobusy na zemní plyn začal pořizovat v roce 2009, postupně je musí vyměnit za nové. Dopravní podnik také staví nové trolejové vedení od stanice záchranné služby k Zámečku a od polabinského Kauflandu přes Trnovou do Ohrazenic. První trať je v přípravách dál, její provoz podnik nejspíš spustí v březnu příštího roku.
DSZO nakoupila čtyři nové nízkopodlažní autobusy s klimatizací
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) nakoupila čtyři nové nízkopodlažní autobusy. „Všechny jsou vybaveny klimatizací a čalouněnými sedačkami. Za autobusy společnost zaplatila přes 25 milionů korun, na linkách městské hromadné dopravy nahradí zastaralé vozy,“ sdělil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
Autobusy společnost pořídila na základě veřejné zakázky. Tři z nich jsou dlouhé 12 metrů a disponují 24 místy k sezení. Čtvrtý, kloubový vůz, měří 18 metrů a cestujícím nabídne 35 míst k sezení. Ve všech případech jde o vozidla značky Iveco Urbanway. „Maximální rychlost nových autobusů je pro městský provoz omezena na 65 kilometrů v hodině. Vyhovují technické normě Euro 6,“ uvedl Cekota.
První dva krátké autobusy stejné značky zakoupila DSZO na jaře 2016. „Jsme rádi, když můžeme zvyšovat kvalitu vozového parku pořizováním nových vozidel. Vždy to znamená nemalý technologický pokrok proti vozidlům vyřazovaným i větší pohodlí pro cestující. Novější autobusy jsou také šetrnější k životnímu prostředí,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.
V souvislosti se zprovozněním nových vozů bude DSZO podle Cekoty přibližně stejný počet nejstarších autobusů vyřazovat. Půjde o vozidla stará 16 až 17 let, která mají najeto kolem 700 tisíc kilometrů. DSZO plánuje do konce letošního listopadu nákup dalších tří krátkých a jednoho kloubového autobusu.
DSZO vznikla v roce 1995, provozuje MHD ve zlínské aglomeraci. Město Zlín v ní spolu se Želechovicemi nad Dřevnicí, které byly dříve jeho součástí, vlastní 87procentní podíl (obci z něj patří necelá 2,5 procenta), zbylých 13 procent připadá na Otrokovice. Vozidla dopravního podniku najela loni zhruba 4,9 milionu kilometrů. DSZO ke konci loňského roku provozovala 94 vozidel MHD, 37 autobusů a 57 trolejbusů. Společnost za rok 2016 vykázala zisk 5,5 milionu korun.
Dopravní podnik Ostrava chce výrazně snížit počet dní s výlukami
Dopravní podnik Ostrava (DPO) chce výrazně omezit počet dní, během kterých lidem komplikuje cestování nějaká výluka. Týká se to především pěti páteřních tramvajových linek, na kterých letos podnik zaznamenal 249 takzvaných výlukových dní. Tento počet chce snížit pod 100 a časem ještě níž, jak uvedl generální ředitel DPO Daniel Morys.
„Stanovujeme počet výlukových dnů jako kritérium kvality, spolehlivosti a plynulosti městské hromadné dopravy. To znamená, že stanovíme počet dnů, kdy je možné realizovat investice a výstavbu na našich páteřních linkách,“ řekl ředitel.
Jako první dopravní podnik v Česku vytvoří DPO takzvaný výlukový management a rezervační systém, kam budou investoři (především Moravskoslezský kraj, město Ostrava a Ředitelství silnic a dálnic) povinni hlásit, kdy a kde budou chtít stavět. „Tím pádem ta rezervace bude oznámena nejen dopravnímu podniku, ale i ostatním potenciálním investorům, aby mohli mezi sebou koordinovat činnosti. … Rezervační poplatek jsme stanovili ve výši 100 000 korun za jeden výlukový den. Tento poplatek bude následně započítán s náklady na výluky, které i dnes investoři hradili,“ řekl Morys.
Zatímco v roce 2015 bylo v Ostravě na páteřních linkách 130 a loni 151 výlukových dnů, letos tento počet dosáhl 249. „Takové množství dnů na páteřních linkách ve výlukách je naprosto neakceptovatelné. Dopravní podnik nebude automaticky kývat na každou stavbu. Povolíme pouze určité množství výluk,“ řekl Morys. Dopravnímu podniku k tomu podle něj dává oprávnění zákon o drahách.
Podnik nechce blokovat žádné strategické stavby, ale podle Moryse je třeba výstavbu lépe plánovat a koordinovat. „I vzhledem k dotacím z Evropské unie, které směřují na obnovu infrastruktury, je investiční činnost v poslední době velmi živá. My se bohužel setkáváme s nekoordinovaností, za kterou potom platí naši cestující, takže my chceme začít hájit zájmy a potřeby cestujících mnohem razantnějším způsobem,“ dodal ředitel DPO.
V Ostravě letos komplikují cestování především dvě dlouhodobé výluky: uzávěra Českobratrské ulice v centru a rekonstrukce mostů v Plzeňské ulici. Tam se už původně plánovaná výluka podle Moryse podruhé prodlužuje. Příští rok čeká rekonstrukce mosty ve Výškovické ulici.
Ředitel uvedl, že zaměřit se na výluky se podnik rozhodl díky komunikaci s cestujícími na sociálních sítích, z níž ví, že právě výluky, přestupy a různé mimořádnosti vůči platným jízdním řádům vadí lidem nejvíce. V roce 2015 dostal podnik na toto téma 72 stížností a loni 33. Letos bylo stížností už 156 a k tomu bezmála 1400 reakcí na sociálních sítích. Stížnosti týkající se výluk přitom tvoří až 90 procent všech podnětů.
V Brně zjednoduší cestování nevidomým v některých tramvajích
Brněnský dopravní podnik zjednoduší nevidomým lidem cestování tramvajemi. „Dosud všichni nastupují předními dveřmi a mají vyhrazené místo u kabiny řidiče stejně jako ostatní handicapovaní. V tramvajích 13T známých také jako Porsche je však málo místa a především málo místa pro vodicího psa, proto nyní budou moct nastupovat i druhými dveřmi. Dopravní podnik přizpůsobil jak značení ve vozech, tak software pro nevidomé,“ uvedla mluvčí podniku Barbora Lukšová.
Málo prostoru je především ve starších typech tramvají 13T, které mají podélné uspořádání sedadel v části za kabinou řidiče. Za druhými dveřmi je více místa a zároveň se nastupuje do nízkopodlažního článku, zatímco za řidičem je potřeba překonat schod. „Dáváme nevidomým možnost, aby si sami vybrali, jaké místo preferují. Nástup se psem pro ně bude druhými dveřmi mnohem pohodlnější. Dveře jsou širší, nástup nízkopodlažní a prostor kolem sedadla větší,“ uvedl generální ředitel Miloš Havránek.
Dopravní podnik proto upravil software palubního počítače a hlásiče, nechal také namluvit novou nahrávku a označit sedadla. „Nevidomý na zastávce stiskne na vysílači pro nevidomé tlačítko čtyři a dostane zpět hlášení: Tramvaj 13T, nástup nevidomého. Sám se rozhodne, zda nastoupí prvními, nebo druhými dveřmi. Současně dostane řidič do kabiny hlášku, že nastupuje nevidomý,“ vysvětlil princip vedoucí odboru řízení provozu Miroslav Dressler.
Do budoucna podnik uvažuje, že tuto novinku rozšíří do tramvají typu Vario a Anitra. Mají taktéž nízkopodlažní nástup druhými dveřmi na rozdíl od prvních dveří.
Prostějov zaplatí za MHD víc peněz, plánuje se nákup autobusů
Prostějovská radnice chce příští rok zvýšit dopravci FTL – First Transport Lines příspěvek na úhradu ztráty z provozování městské hromadné dopravy o čtyři miliony korun na 25,8 milionu korun. „Autobusy najedou více kilometrů a zároveň budou pořízeny nové,“ řekl primátorčin náměstek Pavel Smetana (ČSSD). Návrh na úhradu ztráty MHD ještě musí schválit zastupitelstvo.
Společnost FTL v Prostějově provozuje 13 autobusových linek MHD a město jí platí vzniklou ztrátu. Jízdní řády autobusů MHD v Prostějově byly letos podle Smetany upraveny a především do průmyslové zóny nyní jezdí více autobusů než v předešlých letech. Ročně tak autobusy po Prostějově najedou o 13 000 kilometrů více, takže náklady na MHD podle Smetany vzrostly.
„Nejvýznamnější položkou ovlivňující zvýšení kompenzace ztráty je plánovaný nákup 11 nízkopodlažních autobusů s plynovým pohonem, čímž přispějeme k ochraně životního prostředí a eliminaci prachových částic a zplodin v ovzduší. Autobusy by měly být pořízeny z dotací, které budou činit 85 procent ceny autobusů,“ uvedl Smetana.
Plánované zvýšení kompenzace Smetana zdůvodnil také vládním nařízením, které zvýšilo mzdy řidičů autobusů. „Růst ostatních položek je odvislý od plánované inflace nebo růstu spotřební daně,“ podotkl Smetana.
Firma FTL – First Transport Lines bude provozovat MHD v Prostějově podle rámcové smlouvy až do konce roku 2023. Autobusy po Prostějově ročně najedou zhruba 800 000 kilometrů.