Historie společností BONATRANS i GHH RADSATZ se vyznačuje zásadními technickými objevy, obchodními úspěchy a dalšími milníky. O novinky se s námi podělil obchodní ředitel společnosti Rudolf Kodytek.
Které trhy jsou a budou pro vaši společnost klíčové?
Naším domácím trhem zůstává celá Evropa, kde dlouhodobě generujeme tři čtvrtiny tržeb. Z hlediska operátorů kolejových vozidel jsme již několik let většinovým dodavatelem kol a náprav pro největší evropské železnice, včetně Českých drah. V této skupině nám chybí poslední bašta – Trenitalia, národní železnice v Itálii, kde jsme ve fázi homologace. Mimo Evropu očekáváme nejvýraznější růst zejména v Indii, kde jsme vloni otevřeli nový výrobní závod na opracování kol a náprav a montáž a opravy dvojkolí, a dále v USA a Číně. Obecný cíl pro zákaznickou skupinu výrobci kolejových vozidel je růst tržního podílu, jak u těch evropských, tak amerických či asijských.
Jaké zajímavé zakázky jste v poslední době realizovali, případně získali?
V poslední době jsme realizovali například dodávku kol s tlumiči hluku BONASI¬LENCE® pro nové vozy berlínského metra. Z nedávno získaných zakázek bych zmínil dvojkolí pro nové tramvaje v Ostravě, Petrohradu a Poznani. V posledním případě jde o první uplatnění inovované indukčně kalené nápravy BONAXLE®. BONATRANS bude také následující tři roky obouvat rychlovlaky v Koreji.
Vnímáte na trhu nějaké zásadní trendy? Které to případně jsou?
Obecně tlak na růst bezpečnosti kolejových vozidel, který se odráží v požadavcích na jejich klíčové díly, jako jsou podvozek a dvojkolí. Snižování hluku na železnici a v městské dopravě je další téma, které nabývá na intenzitě. A možná zdaleka nejzásadnější je tlak na snižování celkových nákladů na životní cyklus výrobků (TLCC). Naše produktové inovace, ať jsou to již zmíněné BONAXLE® a BONASILENCE®, nebo BONASTAR® (vylepšené jakosti ocelí pro kola) odpovídají na tyto trendy.
Jakou roli sehrává ve vašem oboru digitalizace?
Z interního hlediska umožňuje úsporu nákladů, např. efektivnější údržbu nástrojů, strojů a zařízení. Mimo samotnou firmu nám digitalizace přináší například lepší sběr dat z provozu dvojkolí a možnost promítnutí těchto dat pro procesu vývoje a výzkumu, v posledku do zlepšení parametrů výrobků.
Kam se budou vyvíjet dopravní technologie a jak tyto tendence chce vaše společnost reflektovat?
Vnímáme obrovský potenciál pro růst objemu kolejové přepravy, a to zejména lidí ve městech či mezi nimi. Optimistický výhled nabízí Evropa stejně jako jiné hustě obydlené části světa. Nákladní železniční doprava v Evropě má rovněž velký potenciál, zásadnější ekologizace celé dopravy se bez ní neobejde, ale je podmíněna skutečně velkými investicemi do infrastruktury.
Jak vnímáte vývoj v oblasti oprav kolejových vozidel?
V posledních letech výrobci vlaků soutěží nikoliv pouze o dodávku, ale v balíčku mají také řadu let údržby. U nových vozidel, zejména pro osobní přepravu, se tak stupňuje tlak na TLCC. Pro naše podnikání to znamená prodlužování a předvídatelnost životnosti dvojkolí a jeho dílů.
Co podle Vás představuje největší hrozby pro segment dopravní a kolejové techniky?
Na globálním trhu pozorujeme tendenci k protekcionismu. V různých podobách ji vidíme v USA, Číně, Indii, Rusku, Turecku atd. Evropě v tomto ohledu trvá formulace a přijetí politiky zajišťující rovné podmínky pro všechny subjekty tak dlouho, že možná už nebude koho chránit. Vidíme to v ocelářství, strojírenství i dalších průmyslových odvětvích. Na druhou stranu platí v Evropě vysoké standardy pro lidská práva, včetně sociálních, další dodatečné náklady přináší evropským výrobcům předpisy pro minimalizaci dopadů na životní prostředí. Tyto aspekty jejich neevropská konkurence nemusí zohledňovat. Suma sumárum tak musíme kompenzovat dva neférové aspekty současně.