Lite #22

Vydáno 20.11.2017 Lite

Má být zdravotní péče stejná pro všechny, nebo byste si byli ochotni za lepší péči připlatit?

Luděk Drnec

obchodní ředitel pro ČR a Střední Evropu, DHL Express (Czech Republic) s.r.o.

Ochoten připlatit si jsem už dlouho, ale nikdo moje peníze nechce… Myslím, že kvůli tomu, že kdysi sociální demokrati usoudili, že dát do zdravotnictví více peněz přes soukromé připojištění není dobrý nápad…

David Dostál

generální ředitel, PAPCEL, a.s.

Zdravotní péče musí být všeobecně dostupná. Možnost připlatit za nadstandard by měla existovat stejně jako motivace pojištěnce dbát o své zdraví, kdy na základě výsledků preventivních prohlídek je pojištěnci stanovena výše pojištění. Mnoha lidem je zdravotní stav lhostejný, protože péče je zdarma, a to je špatné.

Mojmír Čapka

generální ředitel, BRISK Tábor a.s.

Měla by být stanovena kritéria standardní péče, resp. možnosti, rozsah nadstandardní péče. Standardní péče by měla být v zásadě hrazena ze zdravotního pojištění. Nadstandardní péče za příplatek by např. umožňovala výběr lékaře, zdravotního zařízení, rychlejší objednací termíny, nadstandardní samostatné pokoje, materiály atd. V praxi to v podstatě běžně funguje jako šedá ekonomika.

Roman Šmucler

prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion

Na tuhle otázku si každý zodpoví sám, když zjistí, že třeba padesát tisíc korun, která má, by mu zachránilo život nebo že by měl mnohem méně bolesti po operaci. V Bruselu vůbec nechápou, co to tady s lidmi provádíme, že jim odpíráme možnost kvalitnější léčby jen proto, aby ostatní nezáviděli.

Antonín Růžička

generální ředitel, Wikov Industry a.s.

Myslím, že bychom měli mít možnost zdravotního připojištění, které by krylo náklady na nadstandardní péči. Ovšem za podmínky, že standardní péče bude mít velmi dobrou úroveň, a to bude těžké uhlídat.

Jaroslav Fabián

marketingový ředitel, ESET

Už několik let jsem spokojeným zákazníkem kliniky EUC Premium, kde za nadstandardní administrativní péči, minimální čekací doby a přístup k zákazníkovi jsem ochoten připlácet sobě i členům rodiny. Kvalita lékařské péče by měla být stejná pro všechny, avšak v případě potřeby je zejména doba čekání u lékaře službou, která si nadstandard zaslouží.

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

Osobně bych dal lidem možnost si za nadstandardní péči připlatit. Stanovil bych určitý standard, který by byl plnohodnotný a pro pacienty bezpečný. Ten bych doplnil nadstandardem, kde by měli lidé možnost si připlatit např. za drahé unikátní léky, špičkové kloubní náhrady, za lépe vybavené pokoje apod. Pro nemocnice by to znamenalo dodatečný zdroj příjmů a pro pacienty, kteří si za nadstandard nebudou chtít připlatit nebo na něj nebudou mít, to nebude znamenat pokles standardu nemocniční péče. Samozřejmě je nutné systém dobře nastavit, především aby toho nezneužívaly zdravotní pojišťovny a své běžné produkty nezahrnovaly do nadstandardu.

Michal Mejstřík

ekonom, profesor, Institut ekonomických studií, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy

Rád si za lepší produkty připlatím.

Tomáš Hron

finanční ředitel ve skupině TART

Jsem ještě schopen chápat, že v sociálně ‚spravedlivé‘ společnosti dochází k přerozdělování, a tak za významně větší příspěvek do společného rozpočtu dostávám stejnou službu jako ten, kdo přispívá průměrně nebo na příspěvek vůbec nemá. Přece jen jsou profese lépe a hůře placené, ale společenský přínos může být podobný. Ne každý má talent být špičkový hokejista, manažer, lékař… Považuji tedy za rozumné zajistit všem stejnou rozumnou základní péči, aby nikdo netrpěl, když to není nutné. Ale zatím jsem nenašel jediný rozumný argument, proč bych si nemohl připlatit za dražší kloubní náhradu, lepší péči o zuby… Vždyť tím, že připlatím, vlastně navíc přispívám na to, aby systém fungoval lépe.

Michael Moureček

mnohonásobný mistr ČR v silniční cyklistice, zakladatel společnosti Festka Bicycles

Osobně bych přivítal možnost vybrat si, kolik ze svého výdělku chci věnovat na svou zdravotní péči.

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

Listina základních práv a svobod praví: ‚Každý má právo na ochranu zdraví.‘ Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon. Systém zdravotnictví v České republice je jeden z nejvíce solidárních systémů. Výzkumy ukazují, že 80 procent občanů si přeje zachování stávajícího systému. Ano, základní zdravotní péče a služby by měly být stejné pro všechny. Systém výběru zdravotního pojištění je dnes nastaven způsobem, že si ve finále pacient v určitých oblastech platí zcela všechny služby a medikace. V jiných evropských zemích je standardní služba placená a za prémium si lze připlatit. Nejsem osoba pohybující se ve zdravotním segmentu, ale osobně vnímám velice špatně systém vybírání zdravotního pojištění a následné netransparentní přerozdělování daných prostředků. Na závěr bych dodal: jsem pro jasné specifikování standardních činností a medikací, které jsou hrazeny ze zdravotního pojištění tak, aby se každému dostalo kvalitní základní zdravotní péče. Ostatní úkony a medikace bych zahrnul do prémiových služeb za příplatek.
„Zdraví není vším, ale bez zdraví je všechno ničím.“ Arthur Schopenhauer

Ladislav Šimek

zakladatel a majitel, SHIMEQ Air s.r.o.

Ano/ano, obě části věty se nevylučují. Základní péče, samozřejmě můžeme diskutovat, co přesně základní péčí je, by měla být dostupná pro všechny. Naše společnost je založená na principu solidarity, ale ta má samozřejmě své meze. Nelze připustit to, aby byla zdravotní péče vnímána jako samozřejmost, jako něco automaticky nárokovatelného, ale jako něco, co je na základě rozhodnutí většiny společnosti solidárně poskytované i těm, kteří by si ji hradit nemohli. Na druhou stranu není žádný důvod pro to, aby ti, kdo zpravidla více přispívají těm, kteří přispívají méně nebo vůbec, si nemohli zaplatit takový standard služeb, který uznají za vhodný. Nejenže na to mají nárok, ale také to vylepší financování celého systému.

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

Máme kvalitní systém zdravotní péče, ale i tak bych přivítal možnost si připlatit za ještě lepší. Na zdraví! Cheers! Alla salute! À votre santé! Prosit! ¡Salud!

Alena Burešová

ředitelka pro průmysl a ICT, CEEC Research s.r.o.

Bezplatná zdravotní péče by měla lidem zajistit vše potřebné v dostatečné kvalitě. Na druhou stranu – lidé by měli mít možnost připlatit si za tzv. nadstandard. Zde je ale třeba dát pozor, aby se to nezaměňovalo právě s tou dostatečnou kvalitou… Pod pojmem nadstandard si představuji např. samostatné pokoje v nemocnici, estetické hledisko medicíny např. v zubním lékařství, dobrovolnou preventivní péči o zdraví apod. Já osobně si ráda připlatím, o zdraví pečuji, je u mě na předním místě.

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

Za zdravotní péči si připlácíme už dlouhá léta a bereme to jako fakt a příliš se nad tím už nepozastavujeme. Neříkám, že je to nejlepší varianta, ale funguje. Konkrétně třeba u zubaře. V případě problému si můžeme v rámci svých finančních možností a preferencí vybrat, jestli si pořídit implantáty, nebo třeba pojišťovnou placenou variantu vyndávacích zubů alias klapaček. Ty sice zapadají do teze o rovné či stejné péči pro všechny, ale stále se najdou tací, kteří chtějí něco praktičtějšího. Stejně tak se nepozastavujeme v případě operací očí, tak proč nemít možnost zvolit si variantu nějakého ‚nadstandardu‘ i jinde? Proč když existuje řešení nějakého zdravotního problému, které ovšem neplatí pojišťovna, by neměl mít pacient možnost jít touto cestou? Aby nebyl rovnější mezi ‚rovnými‘?

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více