Má být zdravotní péče stejná pro všechny, nebo byste si byli ochotni za lepší péči připlatit?
Luděk Drnec
obchodní ředitel pro ČR a Střední Evropu, DHL Express (Czech Republic) s.r.o.
„Ochoten připlatit si jsem už dlouho, ale nikdo moje peníze nechce… Myslím, že kvůli tomu, že kdysi sociální demokrati usoudili, že dát do zdravotnictví více peněz přes soukromé připojištění není dobrý nápad…“
David Dostál
generální ředitel, PAPCEL, a.s.
„Zdravotní péče musí být všeobecně dostupná. Možnost připlatit za nadstandard by měla existovat stejně jako motivace pojištěnce dbát o své zdraví, kdy na základě výsledků preventivních prohlídek je pojištěnci stanovena výše pojištění. Mnoha lidem je zdravotní stav lhostejný, protože péče je zdarma, a to je špatné.“
Mojmír Čapka
generální ředitel, BRISK Tábor a.s.
„Měla by být stanovena kritéria standardní péče, resp. možnosti, rozsah nadstandardní péče. Standardní péče by měla být v zásadě hrazena ze zdravotního pojištění. Nadstandardní péče za příplatek by např. umožňovala výběr lékaře, zdravotního zařízení, rychlejší objednací termíny, nadstandardní samostatné pokoje, materiály atd. V praxi to v podstatě běžně funguje jako šedá ekonomika.“
Roman Šmucler
prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion
„Na tuhle otázku si každý zodpoví sám, když zjistí, že třeba padesát tisíc korun, která má, by mu zachránilo život nebo že by měl mnohem méně bolesti po operaci. V Bruselu vůbec nechápou, co to tady s lidmi provádíme, že jim odpíráme možnost kvalitnější léčby jen proto, aby ostatní nezáviděli.“
Antonín Růžička
generální ředitel, Wikov Industry a.s.
„Myslím, že bychom měli mít možnost zdravotního připojištění, které by krylo náklady na nadstandardní péči. Ovšem za podmínky, že standardní péče bude mít velmi dobrou úroveň, a to bude těžké uhlídat.“
Jaroslav Fabián
marketingový ředitel, ESET
„Už několik let jsem spokojeným zákazníkem kliniky EUC Premium, kde za nadstandardní administrativní péči, minimální čekací doby a přístup k zákazníkovi jsem ochoten připlácet sobě i členům rodiny. Kvalita lékařské péče by měla být stejná pro všechny, avšak v případě potřeby je zejména doba čekání u lékaře službou, která si nadstandard zaslouží.“
Petr Novák
ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.
„Osobně bych dal lidem možnost si za nadstandardní péči připlatit. Stanovil bych určitý standard, který by byl plnohodnotný a pro pacienty bezpečný. Ten bych doplnil nadstandardem, kde by měli lidé možnost si připlatit např. za drahé unikátní léky, špičkové kloubní náhrady, za lépe vybavené pokoje apod. Pro nemocnice by to znamenalo dodatečný zdroj příjmů a pro pacienty, kteří si za nadstandard nebudou chtít připlatit nebo na něj nebudou mít, to nebude znamenat pokles standardu nemocniční péče. Samozřejmě je nutné systém dobře nastavit, především aby toho nezneužívaly zdravotní pojišťovny a své běžné produkty nezahrnovaly do nadstandardu.“
Michal Mejstřík
ekonom, profesor, Institut ekonomických studií, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy
„Rád si za lepší produkty připlatím.“
Tomáš Hron
finanční ředitel ve skupině TART
„Jsem ještě schopen chápat, že v sociálně ‚spravedlivé‘ společnosti dochází k přerozdělování, a tak za významně větší příspěvek do společného rozpočtu dostávám stejnou službu jako ten, kdo přispívá průměrně nebo na příspěvek vůbec nemá. Přece jen jsou profese lépe a hůře placené, ale společenský přínos může být podobný. Ne každý má talent být špičkový hokejista, manažer, lékař… Považuji tedy za rozumné zajistit všem stejnou rozumnou základní péči, aby nikdo netrpěl, když to není nutné. Ale zatím jsem nenašel jediný rozumný argument, proč bych si nemohl připlatit za dražší kloubní náhradu, lepší péči o zuby… Vždyť tím, že připlatím, vlastně navíc přispívám na to, aby systém fungoval lépe.“
Michael Moureček
mnohonásobný mistr ČR v silniční cyklistice, zakladatel společnosti Festka Bicycles
„Osobně bych přivítal možnost vybrat si, kolik ze svého výdělku chci věnovat na svou zdravotní péči.“
Marek Čížek
výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.
„Listina základních práv a svobod praví: ‚Každý má právo na ochranu zdraví.‘ Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon. Systém zdravotnictví v České republice je jeden z nejvíce solidárních systémů. Výzkumy ukazují, že 80 procent občanů si přeje zachování stávajícího systému. Ano, základní zdravotní péče a služby by měly být stejné pro všechny. Systém výběru zdravotního pojištění je dnes nastaven způsobem, že si ve finále pacient v určitých oblastech platí zcela všechny služby a medikace. V jiných evropských zemích je standardní služba placená a za prémium si lze připlatit. Nejsem osoba pohybující se ve zdravotním segmentu, ale osobně vnímám velice špatně systém vybírání zdravotního pojištění a následné netransparentní přerozdělování daných prostředků. Na závěr bych dodal: jsem pro jasné specifikování standardních činností a medikací, které jsou hrazeny ze zdravotního pojištění tak, aby se každému dostalo kvalitní základní zdravotní péče. Ostatní úkony a medikace bych zahrnul do prémiových služeb za příplatek.“
„Zdraví není vším, ale bez zdraví je všechno ničím.“ Arthur Schopenhauer
Ladislav Šimek
zakladatel a majitel, SHIMEQ Air s.r.o.
„Ano/ano, obě části věty se nevylučují. Základní péče, samozřejmě můžeme diskutovat, co přesně základní péčí je, by měla být dostupná pro všechny. Naše společnost je založená na principu solidarity, ale ta má samozřejmě své meze. Nelze připustit to, aby byla zdravotní péče vnímána jako samozřejmost, jako něco automaticky nárokovatelného, ale jako něco, co je na základě rozhodnutí většiny společnosti solidárně poskytované i těm, kteří by si ji hradit nemohli. Na druhou stranu není žádný důvod pro to, aby ti, kdo zpravidla více přispívají těm, kteří přispívají méně nebo vůbec, si nemohli zaplatit takový standard služeb, který uznají za vhodný. Nejenže na to mají nárok, ale také to vylepší financování celého systému.“
Daniel Zabek
výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.
„Máme kvalitní systém zdravotní péče, ale i tak bych přivítal možnost si připlatit za ještě lepší. Na zdraví! Cheers! Alla salute! À votre santé! Prosit! ¡Salud!“
Alena Burešová
ředitelka pro průmysl a ICT, CEEC Research s.r.o.
„Bezplatná zdravotní péče by měla lidem zajistit vše potřebné v dostatečné kvalitě. Na druhou stranu – lidé by měli mít možnost připlatit si za tzv. nadstandard. Zde je ale třeba dát pozor, aby se to nezaměňovalo právě s tou dostatečnou kvalitou… Pod pojmem nadstandard si představuji např. samostatné pokoje v nemocnici, estetické hledisko medicíny např. v zubním lékařství, dobrovolnou preventivní péči o zdraví apod. Já osobně si ráda připlatím, o zdraví pečuji, je u mě na předním místě.“
Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB
„Za zdravotní péči si připlácíme už dlouhá léta a bereme to jako fakt a příliš se nad tím už nepozastavujeme. Neříkám, že je to nejlepší varianta, ale funguje. Konkrétně třeba u zubaře. V případě problému si můžeme v rámci svých finančních možností a preferencí vybrat, jestli si pořídit implantáty, nebo třeba pojišťovnou placenou variantu vyndávacích zubů alias klapaček. Ty sice zapadají do teze o rovné či stejné péči pro všechny, ale stále se najdou tací, kteří chtějí něco praktičtějšího. Stejně tak se nepozastavujeme v případě operací očí, tak proč nemít možnost zvolit si variantu nějakého ‚nadstandardu‘ i jinde? Proč když existuje řešení nějakého zdravotního problému, které ovšem neplatí pojišťovna, by neměl mít pacient možnost jít touto cestou? Aby nebyl rovnější mezi ‚rovnými‘?“