Lite #21

Vydáno 13.11.2017 Lite

Vidíte v elektromobilitě budoucnost? Nebo to vidíte jinak? Zejména v momentě, kdy elektromobilita již není synonymem „zeleného“ pohonu.

Radek Strouhal

generální ředitel, TATRA TRUCKS a.s.

„Elektromobilita je jistě zajímavá, ale k jejímu reálnému masovému rozšíření stále chybí vyřešit velkou spoustu otazníků. Zatím pořád více věřím hybridnímu pohonu, například s využitím vodíku.“

Roman Šmucler

prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion

„Neumím expertně říct, který pohon automobilů je nejlepší, ale jako rodiči a chodci se mi líbí, že elektromobily nesmrdí podobně jako tramvaj a trolejbus. Už aby bylo v Praze víc elektromotorů než dieselmotorů!“

Josef Sláma

generální ředitel, Renishaw Česká republika.

„V horizontu nejbližších 10 let bude budoucnost jednoznačně patřit spalovacím motorům spalujícím různé druhy pohonných hmot a také elektromobilitě. Elektřina z nejrůznějších důvodů prozatím spalovací motory jistě nepřeválcuje. Z pohledu struktury českého průmyslu to je dobrá zpráva. Elektromobily nepotřebují mnoho z těch dílů a součástek, jejichž produkce je důležitá pro strojírenský průmysl v naší zemi.“

Mojmír Čapka

generální ředitel, BRISK Tábor a.s.

„Budoucnost elektromobility vidím jako jednu z možností v rámci vývoje alternativních pohonů. Jsem přesvědčen, že ještě zdaleka nebyly vyčerpány inovativní možnosti spalovacích motorů včetně dieselů. Světové automobilky i nadále investují do vývoje spalovacích motorů značné prostředky, i když se většinou každá z nich prezentuje i vývojem elektromobility, ale i dalších alternativních pohonů. S přihlédnutím k současným technickým parametrům elektromobilů a dalším složitostem s jejich zavedením jsou názory některých politiků, že spalovací motory čeká brzký konec, mimo realitu.“

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

„V elektromobilitě vidím budoucnost, ale jen do určité míry. Zatím s sebou přináší několik velkých problémů, které musí být před masivním zavedením vyřešeny. Jedná se především o problémy s bateriemi, které jsou složeny z nedostatkových kovů, jako je lithium nebo kobalt. Taky samotný provoz v některých zemích není tak ekologický, jak by se mohlo zdát. Provoz elektromobilů je třeba v Číně sice čistý, ovšem problematická je výroba samotné elektřiny, která se tam získává v naprosté většině z uhlí. A tak je to v mnoha dalších zemích, absolutně ekologickou výjimku tvoří snad jen Norsko. Problémy přetrvávají i s recyklací elektrobaterií apod.“

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

„Vidím, jen nevím, jestli budou elektrická auta tím hlavním proudem, který nahradí tradiční spalovací motory. Tlak na jejich prosazení je velký a bude nepochybně ještě sílit. Nakonec exekutiva dokáže téměř vždy ta ‚správná‘ ekologická řešení prosadit. Stačí si vzpomenout na biopaliva nebo solární elektrárny. Já ale vlastně pořád nevím, jak ekologické je auto na elektřinu z pohledu výroby, vlastního provozu a nakonec i likvidace. Ale to je asi jedno. Nyní jde o to, prosadit v EU minimální kvóty na výrobu těchto ekologických aut a spotřebitele motivovat, aby si tato auta kupovali. Mám jen trochu obavy, že s tou motivací k ‚ekologickému‘ chování to opravdu moc neumíme. Ještěže je vždy po ruce daňový poplatník, který vždy tyto ušlechtilé záměry zaplatí.“

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

„Svou otázkou míříte do diskutovaného tématu, že jezdit dopravním prostředkem s dieselovým nebo benzinovým motorem je více zatěžující než jezdit elektromobilem. Na první pohled ano, málokdo totiž vidí za elektromobilem jadernou nebo tepelnou elektrárnu, která jistě není tak zelená a čistá. Elektromobilita nebude mít dramatický nástup v příštích 10 letech. Ano, vidíme pokles aplikací s dieselovým motorem a zvýšený nástup benzinů. Tuto mezeru na trhu zcela zaplní vozy s hybridním pohonem. Zde vidím trend a strmý nástup, který je již dnes reálný a aktuální. Naše blízká budoucnost je hybridní pohon. Přesto stále vidím budoucnost v elektromobilitě, která je z mého pohledu jasná. Stále více a více řešíme váhu jednotlivých součástí vozu, celková hmotnost se snižuje s cílem zachování pevnostních vlastností vozu, důležitých pro bezpečnost cestujících. Již dnes je časté používání kompozitových materiálů a toto nebude součástí jen prémiových vozů. Tyto materiály jsou váhově na zcela jiné úrovni než současné materiály. Nové trendy jsou i v uchovávání elektrické energie, to je stále ještě největší překážka elektromobility – efektivní, dlouhodobé a cenově dostupné uchování elektrické energie je velká výzva do budoucna. Jakmile se toto podaří vyřešit, nástup elektromobility bude viditelný, přesto neočekávám, že by do 15 až 20 let vystřídaly dnešní vozy elektromobily.“

Michael Moureček

mnohonásobný mistr ČR v silniční cyklistice, zakladatel společnosti Festka Bicycles

„Mám osobní zkušenost s hybridními vozy BMW a jako uživatel jsem velmi spokojený. Když chci, využívám ‚zelenou‘ energii, nejsem omezen dojezdem či dobíjením, neb se stále mohu spolehnout na spalovací motor. Dohlednou budoucnost vidím v hybridních řešeních. Zatím nevidím čistě elektrické řešení, které by naplnilo mé potřeby.“

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

„Domnívám se, že spalovací motory, hlavně naftové a především ty bez filtru pevných částic, mají nemalý podíl na smogových situacích ve velkých městech. Elektromobilitu proto považuji za jednu z cest, jak zlepšit ovzduší v těchto aglomeracích. Ideálně pokud energie pochází z jádra nebo z obnovitelných zdrojů. Ale je možné, že Cimrmanův známý slogan bude třeba změnit na ‚Budoucnost patří hydrogeniu!’“

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více