Inspirace na módních molech a v autosalonech se vyplácí stejně jako tlak na recyklaci. Vyrobit atraktivní nábytkový materiál je permanentní výzva, potvrdila Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.
Každý kutil nebo člověk, co se zajímá o komponenty svého bydlení, musí znát vaše logo podprahově umístěné na spoustě materiálů. Přesto jako firma fungujete ryze B2B, že?
Ano, my neobsluhujeme koncového zákazníka, s naším materiálem by si většina neporadila. Našimi zákazníky a mezistupněm před koncovými spotřebiteli jsou především truhláři, kteří z našich produktů vyrábí nábytek.
My jsme zkoušeli komunikovat zboží koncovým klientům například v lifestylových časopisech, ale efektivnější cesta produktu mezi lidi je přes doporučení nebo přímé zařazení do projektu interiérovými architekty a projektanty. Koncový zákazník může mít z reklam nebo prezentací interiérů představu o barvě nebo povrchu nábytku, ale značky materiálu vybere architekt či truhlář. Proto je od nás velmi důležitá jejich plná podpora informačními materiály a vzorníky. Těmto odborníkům je průběžně k dispozici i náš poradenský servis. Praktické jsou prezentace vlastností a designu přímo v showroomech velkých smluvních obchodních firem. Tady se potkává funkce poradenská včetně architektů a truhlářů s reálným nákupem zboží.
Jak se tedy Kronospan prezentuje? Jak komunikuje své novinky, kolekce apod.?
Klasické veletrhy nám už nevyhovují. Daleko efektivnější je pro nás princip hausmesse – v zázemí výrobních závodů obsloužíme za týden více než 800 klientů. Toto řešení nám umožňuje se klientům pečlivě věnovat, přitom ekonomika vychází také mnohokrát lépe. Pozveme veškeré partnery, zejména velké prodejce, kteří pozvou své klienty, tedy truhláře. Jeden den věnujeme také architektům. Máme čas a prostředky v klidu oznámit a předvést návštěvníkům inovace, nové kolekce, designy, ale i novinky v servisu, na který klade Kronospan výrazný důraz. Celkový průběh je mnohem efektivnější a intenzivnější než na běžných veletrzích.
Dalším prvkem jsou regionální školení v pobočkách velkoobchodů, výhodou jsou velké showroomy, které vybavujeme vzorkovníky a displeji.
Jedním z principů Kronospanu je decentralizace, znamená to, že má česká pobočka například obchodní autonomii?
Cílem Kronospanu je být blízko zákazníkovi, trhy jsou tedy přiděleny jednotlivým závodům podle spádovosti, přičemž se někde potkávají. Pro jihlavskou pobočku jsou cílovými trhy Česká republika, Rakousko, Německo. Německo má pro nás největší potenciál a potkáváme se zde s německým závodem, nicméně provázanost a organizace obchodu i jeho manažerů zajišťuje hladkou koordinaci. Jinak to bylo v době primárního růstu firmy a dobývání trhů, když se interní mezizávodní konkurence naopak využívalo k urychlení získání pozic. Po potvrzení silného postavení na trhu následovalo období sladění postupů a obchodních podmínek, aby došlo ke stabilizaci a upevnění pozic. Obchodní politika a vztahy musí být jednoznačné, pohodlné, spravedlivé, s omezením rizik a změn.
Logistika vašich objemů zakázek je obecně náročná, je nějakým způsobem automatizovaná?
Tady musíme stále využívat spolehlivých pracovníků a vysokozdvižných vozíků. Balení pro průmyslového zákazníka je čtvrt kamionu, tedy asi pět tun. To je při škále formátů, balení a tonáží samo o sobě dost náročné. Nicméně s enormním tlakem na servis přichází i možnost kusových doobjednávek. Logističtí odborníci tedy řeší optimalizaci této kreativní expedice. V tom samozřejmě pomáhají čárové kódy a skladový software v systému fi-fo.
Bylo vždy vaší filosofií starat se dobře o produkt a předat obchodování a starosti s koncovým zákazníkem na bedra odběratelů?
Tak ano, zákazník je zvyklý na jednom místě pořídit kompletní sadu pro výrobu například nábytku – tedy včetně hran, spojovacího materiálu, pantů, úchytek, pojezdů apod., což my nenabízíme. My se chceme opravdu soustředit na výrobu kvalitního materiálu v několika úrovních s permanentní inovací technologie i designovými novinkami. Nicméně jsme zrušili prostředníka pro dodávky do hobby marketů a zavážíme je napřímo.
Kdo primárně určuje vzory do škály vzorkovníku? Kdo vzory jako první navrhne, zrealizuje, fotí?
My máme vlastní designéry, kteří jsou odpovědní za aktuálnost kolekce. Trendy designu v našem segmentu se odvíjí od obecně proklamovaných trendů. Prapůvod trendu barev nebo stylů pro nábytkářství je tedy stejný jako například pro módu, odívání, automobily, klenotnictví nebo interiéry.
Naši designéři tedy musí trendy pozorně sledovat a adaptovat je velmi citlivě a kreativně. Jsou-li in chladné tóny, zákazník je podvědomě vyžaduje. Ostatně také proto, že je průběžně vidí na různých prvcích v časopisech i zboží v reálu. Dle trendu barev se tónují i dekory dřeva, takže v každé době přibyde přírůstek dřevěného designu se zcela novým názvem.
Také hledání konkrétních designů a textur v reálném životě je velmi kreativní proces, kdy velkou úlohu může sehrát například povrch starých lodních dveří. Samozřejmě je třeba udržovat atraktivní podmnožinu nadčasového designu, opět podobně jako například v odívání.
Jsou tedy designéři, kteří po celém světě shání zajímavé materiály přírodní nebo vytvořené člověkem. Ty se pak naskenují a lze tvořit první tisky vizuálu – vzhled se doladí do detailního stylu počtem suků ve dřevě, šíří spáry nebo množstvím koroze na vizuálu plechu. Výzvou je pak například sken obřího bloku mramoru. Skeny se podle připomínek doupraví, proběhnou schvalovacími testy a následně se používá daný motiv pro zalisování do různých aplikací. Kronospan vyvíjí vlastní design a mnoho vzorů je patentovaných.
Někdy je trefit stejný design na různých materiálech velmi těžký úkol. Kronospan nabízí koordinované řešení – jeden design, mnoho aplikací – dodání kompletního balíku materiálů pro úplný a koordinovaný interiér. Znamená to, že původní design vychází ze stejného zdroje?
Náš chráněný dekor používáme na výrobu vlastních materiálů, ale také jej prodáváme například výrobcům 3D fólií pro dvířka nebo hranařům pro výrobu hran. Tak vlastně tedy vzniká celý komplet prvků pro zakomponování do celku v opravdu jednotném designu.
Zaujal mne produkt Mirror Gloss, který vznikl na základě zkoumání a úprav lisovacího času, tlaku a horka.
Pro tuto špičkovou technologii s vysokou třídou lesku je potřeba speciálně vyvinutý stroj, protože výroba je náročná na speciální impregnaci, na dobu působení tlaku, tepla, speciální dobu chlazení, apod. Dodavatelé tisku různých textur zažívají naopak boom matných povrchů. Spolupráce designu Kronospanu a dodavatelů matric na texturu povrchu tvoří konečné návrhy pro nové kolekce.
Kde se vlastně vyvíjí nové technologie výroby?
Vývojové pracoviště je centrální na Kypru. Zásadní je například digitální tisk kompaktních desek s enormní plochou tisku 210 × 560 cm. Při takto velkém tisku víceméně nedochází k opakování dekoru. Zpravidla se vzor opakuje po 120 cm, v Kronospanu je to po 360 cm, takže dojem přírodní neopakovatelnosti je velmi přirozený.
Jaké jsou zdroje nápadů pro inovace?
V důsledku má vliv na design vše kolem nás – oděvní průmysl, samozřejmě architekti ví, kam se ubírá design. Světové veletrhy přirozeně také testují zájem návštěvníků o novinku.
Jak jsou do testování novinek zahrnuty aspekty běžného života?
Každý výrobek a dekor podléhá konkrétním normám – např. odolnost proti poškrábání, barvivům z potravin, nasákavosti, zadření špíny, teplotě atd. – a je na ně testována každá vyrobená šarže. Veškeré normou předepsané limity emisí škodlivých látek dokládáme certifikacemi. Jsme jako výrobce certifikovaní a podléháme přísné kontrole příslušných kontrolních subjektů. Například na základě zpětné vazby bylo navrženo řešení podlepení postformingové hrany pracovní desky zpevňujícím páskem, čímž se zamezilo náchylnosti proti mechanickému poškození a dosáhlo se zklidnění hrany.
Nutno také říci, že už si zákazník nemění pracovní desku jen kvůli poškození, ale také právě kvůli modernizaci designu. Pak je také otázkou ceny, jakou úroveň kvality zvolí.
Nicméně, že je některý povrch náročný na údržbu, už musíme nechat na zákazníkovi.
Kronospan je společnost s environmentální orientací. Recyklace je součástí předvýrobních procesů. Jak získává materiál k recyklaci?
Používáme vlastní recyklát i smluvně domluvené dodávky z konkrétních dřevařských provozů, ale nakupujeme také výsledek recyklace ze starého dřeva od široké veřejnosti. Což znamená nejen úsporu kácených stromů, ale zároveň jedno z ryze ekologických řešení zacházení s odpadem. V Česku zatím není odpadová politika a hospodářství tak daleko jako v západní Evropě, takže dovážíme dřevěný odpad i ze zahraničí. Investice do technologie jsou v řádech desítek milionů Eur, protože například čištění odpadového dřeva od cizích předmětů je velmi náročné.
Je Kronospan vlastníkem lesů?
Lesy nevlastníme, ale v rámci různých ekologických certifikací nakupujeme dřevo pouze od správných lesních hospodářů, kteří své lesy musí obnovovat. Mimochodem Česká republika je v převisu nárůstu dřevní hmoty před hmotou zpracovanou. Takže vymýcení lesů nehrozí. Navíc výroba dřevotřísky není náročná na druh dřeva, takže by šlo případně využít i například rychle rostoucích topolů. Každopádně až se v Česku nastaví důsledné hospodaření s odpadem, budeme rádi na republikové úrovni s dřevním odpadem pomáhat.
Tomáš Pochop
foto: Mojmír Langer