Když budeme dodržovat vlastní principy, ostatní už půjde samo

Vydáno 12.7.2017

Orientujeme se především na potřeby zákazníků, nikoliv pouze na samotné projekty

 

Představitelé společnosti Nevšímal, která se zaměřuje na dodávky lehkých obvodových plášťů pro stavebnictví a prosklených i kovových konstrukcí do interié­rů, silně akcentují společenský rozměr podnikání, o kterém se příliš nehovoří. „Jako zástupci středně velké firmy na sebe přijímáme zodpovědnost za budoucnost naší země na všech úrovních,“ říká člen představenstva Petr Nevšímal.

 

V příštím roce oslaví vaše společnost čtvrt století na trhu. V jaké kondici firma je?

Postupně jsme se vyprofilovali na dodavatele lehkých obvodových plášťů s přidanou hodnotou. Ta spočívá v unikátním technickém řešení nebo ve službách, které poskytujeme zákazníkům. Další oblast, kterou se zabýváme, představují dodávky vnitřních prosklených a kovových konstrukcí do interiérů. Zde platí stejná filozofie jako u lehkých obvodových plášťů, to znamená unikátní řešení, které je většinou spojené s estetikou nebo se službou zákazníkovi.

Aktuální postavení na trhu nijak neřešíme, každopádně pracujeme na tom, abychom se stali významnou firmou pro český průmysl a naplňovali společenské očekávání. Je to jedna z odpovědí na otázku, proč to všechno děláme.

Co byly milníky ve vývoji společnosti?

Společnost vznikla od nuly, celých 25 let přirozeně roste a nelze definovat jednoznačný historický okamžik, který by ji převrátil vzhůru nohama. Pokud bych přece jen měl určit zásadní milníky, tak je to spojení s klíčovými lidmi, kteří do společnosti vstoupili a jsou synonymem rozvoje. Tito lidé tvoří firemní budoucnost a naštěstí jich stále přibývá. Cíle si můžete určit, jaké chcete, ale bez správných lidí je nikdy nenaplníte. Na druhou stranu někdy schopnosti lidí odkrývají možnosti, které vás samotné nenapadly. Mým úkolem je pouze vytvořit tvůrčí prostředí, neomezovat kreativitu a rozvoj pak přichází sám.

Kdo patří k vašim hlavním zákazníkům?

Našimi hlavními zákazníky jsou generální dodavatelé a investoři působící ve stavebním průmyslu. Důležití partneři se rekrutují také ze skupiny architektonických a projekčních kanceláří. Podporujeme synergii všech zúčastněných a to vede k naplnění cílů zakázek, tedy dodat dílo včas, kvalitně a ideálně v dobrém pracovním prostředí.

Na čem je postavena vaše strategie vůči zákazníkům?

Dlouhodobě se orientujeme na jejich potřeby, a nikoliv pouze na samotné projekty. Tím pádem realizujeme zakázky, u kterých nelze předem definovat jejich složitost a rozsah. Neustále pracujeme na nastavení firmy, aby tyto potřeby mohla plnit.

Další kategorii tvoří zakázky, které potřebujeme realizovat pro naplnění naší výroby a finančních cílů. Poslední kategorii tvoří zakázky, jež nazýváme výzvami a jež nás posouvají dále.

Proč je přijímáte a čím jsou pro vás důležité posledně zmíněné kontrakty?

Zakázky jsou specifické svou složitostí, rozsahem nebo působením na novém trhu. Každé dva roky musí firma přijmout novou výzvu. Aktuálně je to projekt na trhu ve Velké Británii, předtím to byl projekt Twin City v Bratislavě, který je zajímavý svým rozsahem (40 000 metrů čtverečních fasád), předtím to byl projekt Crystal v Praze na Vinohradské ulici specifický extrémní technickou složitostí.

Každá výzva se pojí s důvěrou zákazníků. Dostáváme zakázky, které jsou pro nás nové a s nimiž nemáme dostatek zkušeností, takže se zase dostáváme na začátek naší strategie, tedy plnění potřeb našich partnerů a budování důvěry. Neřekl bych, že to děláme účelově, spíše popisuji filozofii, kterou máme v genech a která je jedním ze základních ideových pilířů naší společnosti.

Kam směřují vaše investice?

Investice rozdělujeme do pěti úrovní a každá úroveň nese vlastní dlouhodobou strategii. Konkrétně investujeme do oblastí: výstavba (výrobní, skladovací a administrativní zázemí); výrobní technologie a logistické nástroje; Průmysl 4.0 – IT rozvoj, automatizace a robotizace procesů; vlastní vývoj produktů; vzdělávání. Každá disciplína souvisí s ostatními. Důležitá je správná koordinace a načasování v souvislosti s trhem a finančními možnostmi společnosti.

Využíváte dotace?

Prakticky ve všech investičních odvětvích nám pomáhají dotační tituly – ať už ze zdrojů EU, nebo z národních programů. Podpory si vážíme, snažíme se ji využívat maximálně efektivně a časem ji chceme zase vracet veřejnosti formou tvorby přidané hodnoty. Toto je mimochodem velké téma dnešní doby.

Stavebnictví se v poslední dekádě příliš nedaří. Jak hospodaříte vy?

Obrat společnosti se již čtvrtým rokem pohybuje kolem 350 milionů korun s EBITDOU mezi 10–20 miliony korun. Čísla jsou ovlivněna právě investicemi do různých aktivit a nezobrazují aktuální potenciál a hodnotu firmy. Což je vlastně jedno, protože zodpovídáme pouze sami sobě, ale velmi těžko se to vysvětluje bankám a zajišťovnám.

V jakém smyslu?

Tyto instituce potřebujeme právě pro plnění našich plánů. Banky vnímají naši firmu z pohledu obecné problematiky českého stavebního průmyslu. Taky je otázka, jaké jsou motivace zahraničních bank na podporu českého průmyslu v českých rukou. Odpověď podle mého spočívá v problematice přidané hodnoty naší práce. Každopádně směrujeme k postupnému zlepšování hospodářského výsledku. Je to aktuálně jedna z priorit pro další období a v minulosti jsme pro to již mnoho udělali.

Kde spatřujete největší příležitosti pro růst a rozvoj?

Chceme růst i nadále a společnost předat další generaci zdravou a s potenciálem dalšího rozvoje. Tento potenciál musí být zakořeněn právě ve firemních hodnotách. Jako zástupce druhé generace nyní přemýšlím, jak do společnosti integrovat třetí generaci a jak jí postupně předávat řízení. To říkám v situaci, kdy průměrný věk lidí v managementu dosahuje 37 roků. Je to jeden z našich úkolů v příštích 25 letech.

Je to největší výzva, které firma čelí?

Největší výzvy, kterým čelíme, zůstávají uvnitř společnosti a nepřicházejí zvenčí. Pokud budeme dodržovat principy, na kterých je společnost založena, tak ostatní už půjde samo. Konkurence nás posiluje, legislativu sledujeme a respektujeme, nové zákazníky získáváme díky dobře odváděné práci. Pokud práci nebudeme dobře odvádět, budeme zákazníky ztrácet. Často je pozitivní vnímání naší firmy skryto v detailu a na tyto detaily se chceme soustředit.

Uveďte nějaký příklad.

Zmíním náš servisní tým. Velmi často slýchávám od zákazníků chválu na kolegy ze servisu díky jejich lidskému a zodpovědnému přístupu. Velmi dobře komunikují naši firemní kulturu. Lidé pak s námi dělají rádi. Odkrývání nedostatků v detailech je jedna z aktuálních výzev.

Jaké trendy musíte jako firmy reflektovat?

Trendy v našem oboru jsou postupná profesionalizace, aplikace myšlenky Průmyslu 4.0 v podobě BIM (building information modelling – pozn. red.) a přesouvání stavební výroby maximálně mimo stavbu.

Z již řečeného vyplývá, že podstatní jsou pro vás zaměstnanci a způsob jejich činnosti ve firmě i navenek…

Jeden z cílů naší firmy je zodpovědnost vůči regionu, v kterém podnikáme. Opustili jsme myšlení ve stylu „když nám místní politici nic nepřinášejí, tak nebudeme v regionu aktivní“. Začínáme podporovat lokální aktivity ať už sportovní, nebo uměleckého charakteru. Obecně bych řekl, že jako zástupci středně velké firmy na sebe přijímáme zodpovědnost za budoucnost naší země na všech úrovních.

Jak je obtížené udržet kvalitní zaměstnance, kteří naplňují společenskou filozofii firmy?

Udržet kvalitní kolegy není až takový problém. Naše společenství funguje jako samočisticí organismus. Jedinci, kteří nezapadnou, automaticky odcházejí. Nevypovídá to o jejich kvalitě či nekvalitě, ale o tom, jak přijímají vysoké nároky práce a kolik jsou ochotni obětovat pro firmu. Již u přijímacích pohovorů se netajíme s tím, jaké nároky na kolegy klademe. Lidé nám chybějí pro téměř všechny pozice, ale nepodléháme šílenství přeplácení a slibování vzdušných zámků. Říkáme: hodně obětuj, staneš se součástí něčeho, co může dávat smysl, a pak teprve bude tvé úsilí odměněno.

Jak máte nastavenu politiku odměňování?

Finance jsou jen jeden z parametrů naší nabídky a dáváme si velký pozor, aby noví kolegové nedostali lepší podmínky než stávající.

V minulosti tomu tak nebylo a nepovažuji to za správné. Dále na manažerské pozice vychováváme vlastní lidi. To se v minulosti také vždy nedělo.

Kde získáváte mladé talenty?

Zahájili jsme program pro spolupráci s učilišti, středními školami v regionu a vysokými školami. Cílem je samozřejmě výchova odborníků pro naše potřeby, ale zároveň předávat již od mládí naši filozofii další generaci. Jdeme proti proudu a nechceme se smířit s aktuálním trendem, kam prý dnešní mládež směřuje. Osobně to nevidím tak černě. Naopak. Všechny tyto kroky vytvářejí personální politiku, na základě které dlouhodobě fungujeme.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více