V rakovnickém závodě firma VALEO AUTOKLIMATIZACE k.s. ověřuje a implementuje principy spojené se čtvrtou průmyslovou revolucí pro celou skupinu Valeo.
Bez papírů, bez per. Tak zní heslo, kterým se řídí ve společnosti VALEO AUTOKLIMATIZACE k.s. Dobře to ilustruje snahu prosazovat v praxi trendy spojené s moderními výrobními a vývojovými postupy, pro které se používá souhrnný název Průmysl 4.0. V rakovnickém závodě firma principy spojené se čtvrtou průmyslovou revolucí ověřuje a implementuje nejen pro české zastoupení, ale pro celou skupinu Valeo.
„Francouzský koncern Valeo má v České republice tři výrobní závody, v Rakovníku, Humpolci a Žebráku, a jedno vývojové centrum (R&D) v Praze,“ vysvětluje v interview pro Svět průmyslu Ing. Vladimír Sommer, generální ředitel společnosti VALEO AUTOKLIMATIZACE k.s. Ta se specializuje na výrobu produktů zabezpečujících teplotní komfort v kabině vozu, konkrétně to jsou v Rakovníku klimatizační jednotky a ovládací panely. V Humpolci se pak vyrábějí klimatizační kompresory a v Žebráku výparníky. Praha se zaměřuje kromě technického vývoje uvedených produktů také na vývoj senzorů, softwaru a systémů pro autonomní auta (parkovací asistenty, kamery, nouzové brzdění, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomaty).
Valeo, které v ČR zaměstnává 3 500 lidí, tvoří na českém území tři výrobní subjekty: VALEO AUTOKLIMATIZACE k.s. (Rakovník), Valeo Compressor Europe s.r.o. (Humpolec) a VALEO VÝMĚNÍKY TEPLA s.r.o. (Žebrák).
Jaké nové projekty jste zajišťovali v roce 2016?
Na projekty se můžeme podívat ze dvou hledisek: první souvisí s dodávkami našim zákazníkům, ale na tomto místě bych zdůraznil to druhé, které obecně charakterizuje směr, kterým se ubíráme, tzn. přesun centra R&D v rámci Prahy do oblasti Hostivaře, kde jsme získali a pronajali si zcela novou budovu, se záměrem rozšiřovat se v těchto aktivitách. V oblasti výroby se snažíme prosazovat Industry 4.0, to znamená jít cestou digitalizace, automatizace výroby, integrace systémů a vyšší efektivity díky propracovanější logistice. Připomenu naše heslo: No paper, no pen.
„Provozujeme vlastní testovací polygon v Milovicích, což je unikum i v rámci skupiny Valeo.“
Vladimír Sommer
Lze se na váš výrobní program podívat optikou tržeb?
Co se týče objemu, seřadil bych naše produkty následovně: na prvním místě jsou klimatizace, na druhém kompresory a na třetím ovládací panely do vozů.
Jak dopadne srovnání výsledků hospodaření roků 2016 a 2015? A rok 2017?
Nejdřív připomenu výsledky celé skupiny, tržby za rok 2016 oproti roku 2015 vzrostly o 14 procent. Valeo v ČR kopíruje daný trend, ve srovnávaných letech byl nárůst tržeb ve výši 10 procent. Co se týče výhledu pro rok 2017, opět očekáváme dvouciferný růst tržeb.
Některé firmy si stěžují na nedostatek zakázek. Jak jste byli kapacitně vytíženi v roce 2016? Nakolik jste vyprodaní na rok 2017?
Pro nás platila a platí obrácená situace, tedy jak v roce 2016, tak i v roce 2017 jsme nejenže naplněni, ale musíme začít využívat i víkendové směny, a v příštích měsících či letech nás čeká i rozšiřování výroby, protože v ČR jsme na hranici s kapacitami.
Kdo patří mezi vaše hlavní klienty? Máte recept na získávání nových partnerů?
Našimi klíčovými zákazníky jsou v podstatě všechny známé automobilky, kupříkladu VW, BMW, Daimler, PSA, Renault, GM, Ford. Pokud jde o získávání nových klientů, žádné standardní recepty neplatí, v automobilovém průmyslu vše funguje jinak než v ostatních sektorech, zakázky se většinou začínají domlouvat několik let dopředu a v našem případě je to plně v kompetenci naší mateřské společnosti, která tak vlastně byznys pro nás do ČR přináší.
Kde končí vaše produkty?
Bavíme-li se o českých filiálkách, tzn. Humpolec, Rakovník, Žebrák, tak mohu říct, že závod v Žebráku dodává své výrobky v rámci skupiny Valeo, kdežto produkty ze závodů v Humpolci a Rakovníku z 80 procent míří do zemí EU. Valeo je globální společnost, snažíme se být zákazníkovi co nejblíže, je-li etablován v Číně, tak výrobky dodává Valeo Čína a podobně.
Inovaci věnujete maximum pozornosti, a to nejen v centru R&D v Praze, že?
K inovaci přistupujeme zejména ze strany výrobků a procesů. R&D Praha patří do první skupiny, přičemž výrobek vytváří a ladí společně se zákazníkem řadu let dopředu. Praha patří mezi nejvýznamnější R&D centra v rámci skupiny Valeo pro oblast autonomního řízení, další centra jsou ve Francii a v Německu. V Praze máme tři tisíce metrů čtverečních laboratoří, testovací plochu; provozujeme vlastní testovací polygon v Milovicích, což je unikum i v rámci skupiny Valeo. Zaměřujeme se na vývoj již zmíněných komponent, tj. klimatizace, kompresory, panely, autonomní parkování, kamerové systémy, senzorový software apod. Během dvou let došlo k dramatickému nárůstu počtu zaměstnanců, dnes jejich počet dosahuje 500.
Inovaci procesů prosazujeme v našich závodech, v poslední době úzce souvisí s trendem Industry 4.0; tady není od věci se pochlubit tím, že Rakovník byl vybrán skupinou Valeo jako jeden ze zásadních závodů, kde se principy jednak ověřují, jednak implementují. Takže se skutečně snažíme tzv. jít s dobou a připravit budoucnost v rámci celé skupiny v ČR.
Kolik finančních prostředků investujete a kam směřují?
Valeo celosvětově investuje kupříkladu do R&D kolem 10 procent tržeb, tzn., že i my jsme v rámci dané oblasti podobně aktivní. V loňském roce největší investici představovaly příprava a přesun R&D v rámci Prahy, z centra jsme se přemístili do nového areálu v Hostivaři, akce si vyžádala 600 milionů korun. Samozřejmě jsme připraveni investovat i do závodů v Rakovníku, Žebráku a v Humpolci. Vedle rozšiřování výroby půjde o zapojení prvků souvisejících s Industry 4.0.
Řadíte se mezi přední výrobce ve svém oboru. Jak silné je konkurenční prostředí? Jak těžké je najít na trhu příležitosti?
Rozhodně je silné, a to i přesto, že na trhu v daném oboru svým způsobem není příliš hráčů, nicméně krédo Valea zní: Být buď první, maximálně druhý. A je jasné, že se nám to daří: například v asistenčních systémech jsme číslo jedna, totéž platí u stěračů, kontrolních panelů, startérů, v klimatizacích jsme třeba číslo dvě. Filozofie Valea se řídí tím, že tam, kde nejsme schopni dosáhnout žádaného pořadí, zajišťujeme například akvizice, vloni přibyly firmy Peiker a Spheros, letos v lednu Ichikoh, navíc jsme založili společný podnik Valeo Siemens eAutomotive. Nejsme-li schopni uspět naznačenými způsoby, tak se podobných aktivit raději zbavujeme.
Připravujete nějaké podstatné novinky pro automobilový trh na letošní rok či nastávající léta?
Naše aktivity jednoznačně souvisí s trendem v automobilech a to je rychlý přechod na jejich elektrifikaci, tzn., že bude čím dál tím víc přibývat aut na elektropohony, což pro nás představuje velkou výzvu a příležitost. Objevuje se obrovský prostor připravit výrobky, které budou vyhovovat novým požadavkům.
Vnímáte nějaké hrozby?
Nemluvil bych přímo o hrozbě, nýbrž o komplikaci, například v souvislosti s intervencí ČNB, protože vzhledem k tomu, že prodáváme do EU, tzn. v eurech, významným způsobem nás to ovlivňuje. Další věcí je otázka pracovní síly, stále převládá nepružnost a nedostatek mobility zaměstnanců mezi regiony. Valeo bude hledat nejen nové dělníky, ale i spoustu kvalifikovaných inženýrů. Zatím se nám daří lidi motivovat a přivést, například v rámci skupiny Valeo za posledních pět let mluvíme o 45 tisících inženýrech a dělnících, jenom v Praze během posledních pěti let vzrostl počet nových inženýrů o 450. Na druhou stranu ale vidíme, že dokud nedojde do budoucna k nějaké podpoře i z pohledu zákonů, zákoníku práce, budeme pořád dost blokováni v úspěšném rozvíjení našich aktivit.
Jaké trendy, které ovlivní váš obor, vidíte v příštích deseti až 20 letech?
V našem případě v podstatě stále mluvíme o několika oborech, které jsou pochopitelně prověřovány a ověřovány v rámci skupiny Valeo, kde existují týmy lidí, kteří se vizemi zabývají… Znovu je potřeba zdůraznit, že všechno bude záviset na rychlosti rozvoje elektrifikace vozidel, protože tam bude vládnout zcela jiné prostředí, ať se týká energií, či akustických podmínek, protože naše výrobky vytvářejí určitý hluk, protože se tam „něco“ točí a rotuje. Proto budeme muset buď najít úplně jiný systém, který třeba odstraní rotující části, anebo naopak – výrobky vyvinout takovým způsobem, aby jednak konzumovaly minimum energie, protože v každém případě půjde o baterie, a hlavně – aby se pochopitelně chovaly tak, aby zákazník nepociťoval non komfort. Tohle si myslím, že je otázka další dekády, kdy se bude muset dojít k tomu, jakým způsobem osazovat nová elektrifikovaná vozidla, o nichž předpokládáme, že zanedlouho budou převládat.