Moravská firma IFE-CR, a.s., je klíčovým výrobním závodem rakouské společnosti IFE.
Už příští rok začnou v moskevském metru jezdit vozy s unikátním nástupním systémem, který díky světelnému značení zvýší plynulost podzemní dopravy. Konstrukce tohoto a mnoha dalších řešení, která mají například v Izraeli odolat výbuchu nebo písečné bouři v Saúdské Arábii, vzniká v Modřicích u Brna ve společnosti IFE-CR, a.s.
V bezprostředním sousedství Brna působí od roku 1996 firma IFE-CR, a.s., která je klíčovým výrobním závodem rakouské společnosti IFE. Moravská pobočka se zabývá konstrukcí a výrobou automatizovaných dveřních systémů pro kolejová vozidla, v čemž je IFE světovou jedničkou a vlastní řadu patentů. Vývoj a obchod zajišťuje sesterský závod v Rakousku – v Kematenu. „V současnosti působíme v CTParku v Modřicích, ve dvou výrobních halách a skladovém areálu. Máme 800 zaměstnanců, jejich počet bychom i během tohoto roku rádi navýšili. I proto, že jsme v roce 2016 navýšili výrobu o rekordních 20 procent,“ říká nový generální ředitel společnosti IFE-CR Robert Kubala, který na otázky Světa průmyslu odpovídal společně s kolegy z managementu firmy.
Zakázky se speciálním zadáním pro vás nejsou novinkou. S jakými požadavky či limity jste se potýkali při nedávném zpracování tramvajové zakázky do Izraele?
Vždy se snažíme vyjít vstříc požadavkům zákazníka, z čehož plyne i specifičnost zakázek. U zakázky na tramvaje do Izraele byl požadavek na výbuchovzdornost, ale zevnitř, aby nebylo ohroženo okolí, kdyby uvnitř vozu vybuchla nálož s trhavinou. Do Saúdské Arábie jsme zase dodali dveře do vlaku, který jezdí rychlostí až 320 kilometrů za hodinu a musí odolat tamním podmínkám, což zahrnuje i odolnost vůči písečné bouři. Když tedy vlak například v 250kilometrové rychlosti vjede do písečné bouře, dveře se nesmí poškodit a nesmí ani žádný písek propustit dovnitř. Pro zakázku meziměstského vlaku do Švýcarska jsme zase dělali u nás dosud největší vyrobené dveře. Měly rozměr 2,2 metru na 1,8 metru a hmotnost cca 90 kilogramů.
Teď vyvíjíme dveřní systém pro moskevské metro, jehož součástí je osvětlení rámu dveří LED, jež zároveň slouží jako signalizace: zelená znamená OK, červená znamená nenastupovat. Bude to první takový nástupní systém na světě. Vozy s těmito dveřmi by tam měly jezdit už příští rok.
Do provozu jste uvedli novou lakovnu. Jak probíhá její zapojování do výrobního procesu a podařilo se vám ji již plně obsadit obsluhou?
Stále se učíme a naše know-how lakování narůstá. Požadavky zákazníků jsou vysoké, je to specifický proces. „Drhne“ to na kvalitě a na trhu kompetentních lidí, kteří tento požadavek kvality lakování umí. Tým si sami budujeme a školíme, proto to trvá tak dlouho.
Nicméně radost nám v poslední době udělaly výsledky zákaznického procesního auditu, kde jsme získali historicky nejlepší výsledek ze všech auditovaných subjektů. V naší lakovně to skutečně vypadá spíše jako v laboratoři. Když tam vejdete, je čistá, žádný zápach barev, žádné pocákané podlahy. Jedná se o nejmodernější lakovnu v Evropě.
Potýkáte se také s nedostatkem kvalitních pracovníků jako mnoho průmyslových firem v Česku? Jak případně této situaci čelíte?
Konkurence na Brněnsku je na trhu práce vysoká, je tu nízká nezaměstnanost a mnoho nových firem. Snažíme se proto vyniknout – vytvořili jsme projekt Zaměstnavatelské značky IFE postavené od roku 2015 na konceptu hrdiny, který je zodpovědný a překračuje svoje vlastní hranice, i za cenu vlastního nekomfortu. Našim zaměstnancům pak nabízíme mzdy nad průměrem trhu, bohaté benefity, jedinečnou firemní kulturu, super tým – dobrou firmu, která má budoucnost. Růst firmy je hodně velká výzva a nejsme jediní v této lokalitě, kteří s tím bojují. S náročnou situací na trhu práce se samozřejmě potýkáme taky, ale už teď vidíme, že jsme na tom lépe než konkurence – většina ostatních zaměstnavatelů z našeho oboru.
S firmou Court of Moravia jste měnili procesy v IFE tak, že jste do příprav zapojili vybrané zaměstnance. Osvědčil se tento způsob a budete v něm pokračovat?
Pokračovat v projektu budeme. Jednalo se o spojení pozic kvalitáře a technologa do jedné. Naši zaměstnanci si tuto pozici humorně překřtili na „kvachnolog“. U tohoto projektu jsme ve fázi školení dotčených zaměstnanců. Reálně ho spustíme příští rok.
Výsledky plynoucí ze zapojení zaměstnanců se vždycky osvědčí – „vypadnou“ z toho nové cesty a způsoby řešení, které by nás ve vedení firmy jinak nenapadly. Spolupráce s Court of Moravia sloužila k simulaci procesu a přesvědčení lidí, že to nemusí být tak hrozné, jak se může jevit, k odstranění obav. V současnosti připravujeme například nový projekt on-boardingu (adaptačního programu nových zaměstnanců, pozn. red.), opět se zapojením zaměstnanců.
Můžete přiblížit ještě váš rozvojový program G4P?
V G4P pokračujeme, není jednorázový, jedná se o průběžný rozvoj lidí – komplexní rozvojový program, který se zaměřuje nejen na rozvoj jednotlivců na základě jejich rozvojového zadání, ale pomáhá i upevňovat zdravou firemní kulturu. Není to soubor školení, ale cílený program. Jeho náplní je vzdělávání a tréninky lidí v oblasti nenásilné komunikace, zvládání konfliktů, vedení lidí a týmů atp. Jsou do něj zapojeni vedoucí pracovníci, jejich vytipovaní nástupci a lidé, které můžeme označit za „horké karty“, tedy mimořádně šikovní a talentovaní.
Program má jednoznačně vliv na růst firmy i na stabilizaci. Lidé mají díky tomu nástroje, jak zvládat nepříjemné nebo konfliktní situace, dívají se z nadhledu, týmy lépe fungují.
Sídlíte v pronajatém výrobním areálu. Neplánujete výstavbu vlastního podniku? Měli jste, mimo lakovny, v posledních letech další zásadní investice nebo je chystáte?
Přesun neplánujeme. Uvidíme do budoucna, jak porosteme, jak budeme schopni tuto lokalitu růstu přizpůsobit. V současnosti investujeme hodně do předvýroby, obrábění a automatizace.
Jako významné investiční počiny v loňském roce můžeme označit například přesun našeho oddělení Rail Services zajišťujícího opravy dveří již uvedených do provozu, a to třeba i po 20 letech, do nové výrobní haly v CTParku, dále nákup 2 nových obráběcích strojů související s rozšiřováním výroby. Letos nás čekají další změny technologií a interní přesuny ve výrobě.
Jaké plány jste si stanovili pro letošní rok a do blízké budoucnosti?
Plánujeme růst, který je teď ale limitovaný plochou a situací na trhu práce. Toto jsou některé z dalších výzev, jimž budeme čelit nejen v tomto roce.