Unikátní dveřní systémy zvyšují bezpečnost i komfort

Vydáno 27.4.2017

Moravská firma IFE-CR, a.s., je klíčovým výrobním závodem rakouské společnosti IFE.

 

Už příští rok začnou v moskevském metru jezdit vozy s unikátním nástupním systémem, který díky světelnému značení zvýší plynulost podzemní dopravy. Konstrukce tohoto a mnoha dalších řešení, která mají například v Izraeli odolat výbuchu nebo písečné bouři v Saúdské Arábii, vzniká v Modřicích u Brna ve společnosti IFE-CR, a.s.

V bezprostředním sousedství Brna působí od roku 1996 firma IFE-CR, a.s., která je klíčovým výrobním závodem rakouské společnosti IFE. Moravská pobočka se zabývá konstrukcí a výrobou automatizovaných dveřních systémů pro kolejová vozidla, v čemž je IFE světovou jedničkou a vlastní řadu patentů. Vývoj a obchod zajišťuje sesterský závod v Rakousku – v Kematenu. „V současnosti působíme v CTParku v Modřicích, ve dvou výrobních halách a skladovém areálu. Máme 800 zaměstnanců, jejich počet bychom i během tohoto roku rádi navýšili. I proto, že jsme v roce 2016 navýšili výrobu o rekordních 20 procent,“ říká nový generální ředitel společnosti IFE-CR Robert Kubala, který na otázky Světa průmyslu odpovídal společně s kolegy z managementu firmy.

Zakázky se speciálním zadáním pro vás nejsou novinkou. S jakými požadavky či limity jste se potýkali při nedávném zpracování tramvajové zakázky do Izraele?

Vždy se snažíme vyjít vstříc požadavkům zákazníka, z čehož plyne i specifičnost zakázek. U zakázky na tramvaje do Izraele byl požadavek na výbuchovzdornost, ale zevnitř, aby nebylo ohroženo okolí, kdyby uvnitř vozu vybuchla nálož s trhavinou. Do Saúdské Arábie jsme zase dodali dveře do vlaku, který jezdí rychlostí až 320 kilometrů za hodinu a musí odolat tamním podmínkám, což zahrnuje i odolnost vůči písečné bouři. Když tedy vlak například v 250kilometrové rychlosti vjede do písečné bouře, dveře se nesmí poškodit a nesmí ani žádný písek propustit dovnitř. Pro zakázku meziměstského vlaku do Švýcarska jsme zase dělali u nás dosud největší vyrobené dveře. Měly rozměr 2,2 metru na 1,8 metru a hmotnost cca 90 kilogramů.

Teď vyvíjíme dveřní systém pro moskevské metro, jehož součástí je osvětlení rámu dveří LED, jež zároveň slouží jako signalizace: zelená znamená OK, červená znamená nenastupovat. Bude to první takový nástupní systém na světě. Vozy s těmito dveřmi by tam měly jezdit už příští rok.

Do provozu jste uvedli novou lakovnu. Jak probíhá její zapojování do výrobního procesu a podařilo se vám ji již plně obsadit obsluhou?

Stále se učíme a naše know-how lakování narůstá. Požadavky zákazníků jsou vysoké, je to specifický proces. „Drhne“ to na kvalitě a na trhu kompetentních lidí, kteří tento požadavek kvality lakování umí. Tým si sami budujeme a školíme, proto to trvá tak dlouho.

Nicméně radost nám v poslední době udělaly výsledky zákaznického procesního auditu, kde jsme získali historicky nejlepší výsledek ze všech auditovaných subjektů. V naší lakovně to skutečně vypadá spíše jako v laboratoři. Když tam vejdete, je čistá, žádný zápach barev, žádné pocákané podlahy. Jedná se o nejmodernější lakovnu v Evropě.

Potýkáte se také s nedostatkem kvalitních pracovníků jako mnoho průmyslových firem v Česku? Jak případně této situaci čelíte?

Konkurence na Brněnsku je na trhu práce vysoká, je tu nízká nezaměstnanost a mnoho nových firem. Snažíme se proto vyniknout – vytvořili jsme projekt Zaměstnavatelské značky IFE postavené od roku 2015 na konceptu hrdiny, který je zodpovědný a překračuje svoje vlastní hranice, i za cenu vlastního nekomfortu. Našim zaměstnancům pak nabízíme mzdy nad průměrem trhu, bohaté benefity, jedinečnou firemní kulturu, super tým – dobrou firmu, která má budoucnost. Růst firmy je hodně velká výzva a nejsme jediní v této lokalitě, kteří s tím bojují. S náročnou situací na trhu práce se samozřejmě potýkáme taky, ale už teď vidíme, že jsme na tom lépe než konkurence – většina ostatních zaměstnavatelů z našeho oboru.

S firmou Court of Moravia jste měnili procesy v IFE tak, že jste do příprav zapojili vybrané zaměstnance. Osvědčil se tento způsob a budete v něm pokračovat?

Pokračovat v projektu budeme. Jednalo se o spojení pozic kvalitáře a technologa do jedné. Naši zaměstnanci si tuto pozici humorně překřtili na „kvachnolog“. U tohoto projektu jsme ve fázi školení dotčených zaměstnanců. Reálně ho spustíme příští rok.

Výsledky plynoucí ze zapojení zaměstnanců se vždycky osvědčí – „vypadnou“ z toho nové cesty a způsoby řešení, které by nás ve vedení firmy jinak nenapadly. Spolupráce s Court of Moravia sloužila k simulaci procesu a přesvědčení lidí, že to nemusí být tak hrozné, jak se může jevit, k odstranění obav. V současnosti připravujeme například nový projekt on-boardingu (adaptačního programu nových zaměstnanců, pozn. red.), opět se zapojením zaměstnanců.

Můžete přiblížit ještě váš rozvojový program G4P?

V G4P pokračujeme, není jednorázový, jedná se o průběžný rozvoj lidí – komplexní rozvojový program, který se zaměřuje nejen na rozvoj jednotlivců na základě jejich rozvojového zadání, ale pomáhá i upevňovat zdravou firemní kulturu. Není to soubor školení, ale cílený program. Jeho náplní je vzdělávání a tréninky lidí v oblasti nenásilné komunikace, zvládání konfliktů, vedení lidí a týmů atp. Jsou do něj zapojeni vedoucí pracovníci, jejich vytipovaní nástupci a lidé, které můžeme označit za „horké karty“, tedy mimořádně šikovní a talentovaní.

Program má jednoznačně vliv na růst firmy i na stabilizaci. Lidé mají díky tomu nástroje, jak zvládat nepříjemné nebo konfliktní situace, dívají se z nadhledu, týmy lépe fungují.

Sídlíte v pronajatém výrobním areá­lu. Neplánujete výstavbu vlastního podniku? Měli jste, mimo lakovny, v posledních letech další zásadní investice nebo je chystáte?

Přesun neplánujeme. Uvidíme do budoucna, jak porosteme, jak budeme schopni tuto lokalitu růstu přizpůsobit. V současnosti investujeme hodně do předvýroby, obrábění a automatizace.

Jako významné investiční počiny v loňském roce můžeme označit například přesun našeho oddělení Rail Services zajišťujícího opravy dveří již uvedených do provozu, a to třeba i po 20 letech, do nové výrobní haly v CTParku, dále nákup 2 nových obráběcích strojů související s rozšiřováním výroby. Letos nás čekají další změny technologií a interní přesuny ve výrobě.

Jaké plány jste si stanovili pro letošní rok a do blízké budoucnosti? 

Plánujeme růst, který je teď ale limitovaný plochou a situací na trhu práce. Toto jsou některé z dalších výzev, jimž budeme čelit nejen v tomto roce.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více