Samozřejmostí dneška se stal neustálý tlak na ceny a na výslednou kvalitu. Nutností se tak stává maximální důraz na minimální poruchovost.
Trojice firem Weppler Czech s.r.o., WEPPLER TOOLS s.r.o. a Weppler & Trefil s.r.o. společně tvoří skupinu Weppler, která na Ostravsku působí už od roku 1994. S více než tisícovkou zaměstnanců patří ke stabilním a významným zaměstnavatelům, specializuje se mimo jiné na produkci mikrofiltrů pro automobilový průmysl. Jednatel skupiny Tomáš Trefil Světu průmyslu odpovídal na čtyři otázky ohledně budoucnosti oboru i současných trendů. „Řešíme s několika dodavateli možnosti budoucího nasazení a využití kolaborativních robotů, které mají tu výhodu, že můžou pracovat přímo s člověkem bez nutnosti použití ochranných klecí,“ říká také v rozhovoru.
Jaké momentálně pozorujete v automobilovém průmyslu hlavní trendy, které ovlivňují i vaši činnost, například v oblasti výroby filtrů? Jak na tyto trendy reagujete?
Trend, který my pociťujeme, je narůstající objem výroby v několika po sobě jdoucích letech. Konjunktura, kterou v současnosti zažíváme, nás vede k navyšování výrobních kapacit a k náboru nových zaměstnanců.
Z technického hlediska je to tlak na zpřísňování emisních limitů v podobě mimo jiné EURO 6 a případných nástupců. Neustále se vyvíjí a zdokonalují například systémy sloužící k redukci NOx u dieselových motorů. Určitě jste se setkali s pojmem AdBlue – což je koncentrát močoviny, který chemicky reaguje se zplodinami a z NOx vytváří čistý dusík a vodu. Celý systém sloužící k dopravě AdBlue na místo určení obsahuje samozřejmě i filtr, který má určité specifické vlastnosti. I my se na vývoji a výrobě takovýchto filtrů již několik let podílíme.
„Jsme na začátku konce éry dieselových motorů minimálně u osobních automobilů, což je určitě pro mnohé výrobce a dodavatele výrazná hrozba.“
Tomáš Trefil
Opakovaně získáváte například titul „dodavatel roku“ od společnosti Bosch. Mění se v čase nějak výrazněji potřeby a požadavky vašich zákazníků? Bude muset v budoucnu dojít k nějakým změnám, například v logistice, abyste dokázali těmto požadavkům vyhovět a udrželi si konkurenceschopnost?
Samozřejmostí je neustálý tlak na ceny a na výslednou kvalitu. Klíčovým faktorem je u nás maximální důraz na kvalitu, která je pro nás a naše zaměstnance samozřejmostí. Například za rok 2016 dosáhl náš závod 0 ppm v dodávkách na společnost Bosch. Věřím, že tento pozitivní výsledek budeme schopni udržet i v následujících letech. I díky tomu se nám daří opakovaně získávat uvedená ocenění. Neustále se také snažíme zvyšovat efektivitu výroby zaváděním například technických vylepšení a vyšší míry automatizace v různých fázích výroby a kontroly. V této činnosti budeme zcela jistě pokračovat i v budoucnu. Kromě zvyšování efektivity se takto snažíme uspořit i pracovní sílu, které je v současné době na trhu nedostatek.
Nakolik vás oslovují témata jako Průmysl 4.0, digitalizace, automatizace, robotizace či zvyšování efektivity práce? Zavádíte v těchto oblastech nějaké inovace, případně investujete do jejich budoucího zavádění?
Určitě pro nás většina z výše uvedených pojmů není neznámá, viz předchozí odpověď. Konkrétně například nyní řešíme s několika dodavateli možnosti budoucího nasazení a využití kolaborativních robotů, které mají tu výhodu, že můžou pracovat přímo s člověkem bez nutnosti použití ochranných klecí. Vidíme tu určitý potenciál, ale jsme teprve na začátku cesty.
Kde spatřujete z hlediska dalšího rozvoje společnosti a jejích aktivit v sektoru automotive největší příležitosti a kde naopak hrozby?
Začněme od hrozeb. Výše zmíněné stále se zpřísňující emisní limity vedou postupně k neustále složitějším dodatečným řešením hlavně u dieselových motorů, což samozřejmě povede ke zvyšování nákladů na tyto motory až do takové míry, že se stanou pro koncové uživatele ekonomicky nezajímavé. Myslím si proto, že jsme na začátku konce éry dieselových motorů minimálně u osobních automobilů, což je určitě pro mnohé výrobce a dodavatele výrazná hrozba. Příležitostí se potom logicky stává nalezení vhodné, bezpečné, technologicky dostupné a ekonomicky výhodné alternativy, a to nejen k dieselům, ale ke spalovacím motorům obecně.