Čtyři z pěti šéfů světových automobilek se domnívají, že budoucností automobilových pohonů jsou vodíkové palivové články. Rozhodne vývoj infrastruktury.
Je to zajímavý paradox. Přestože šéfové světových automobilek považují za letošní trend číslo jedna elektromobilitu, zároveň si myslí, že auta s elektrickým pohonem se stanou jednoho dne přežitkem. Nahradit je mají vozy s vodíkovými palivovými články. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti KPMG „Global Automotive Executive Survey“, jehož se zúčastnilo tisíc výkonných manažerů automobilek ze 42 zemí včetně České republiky.
Elektromobily v letošním ročníku průzkumu označilo za hlavní trend 50 procent respondentů, na první místě žebříčku tak auta s elektrickým pohonem přeskočila konektivitu – loňského „vítěze“. Podle 62 procent účastníků průzkumu ale zároveň baterie jako pohon budoucnosti selžou v důsledku nedostatečné infrastruktury. Naopak čtyři pětiny šéfů automobilek se domnívají, že budoucnost představují vodíkové palivové články.
„Autonomní vozy ale otevírají další zásadní otázku, a to, co se stane se zákaznickými preferencemi, když odstraníte samotné řízení, respektive radost z něj,“
Jan Linhart, KPMG
„Záležitost pohonu je pro výzkum a vývoj i představitele automobilek lépe uchopitelná, na rozdíl od autonomních vozů. Většina představitelů se shodne, že pro úspěšné uvedení autonomních vozů na trh bude nejprve nutné stanovit mezinárodní standardy. Autonomní automobily jsou tak značně závislé na regulaci,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za služby pro automobilový sektor.
„Spočítáno“ to má podle manažerů v automobilovém průmyslu z dlouhodobé perspektivy i dieselový pohon. Používání naftových motorů je podle převážné většiny šéfů světových automobilek zastoupených v průzkumu dlouhodobě neudržitelné kvůli jejich dopadu na životní prostředí.
„Vypadá to, že dopad ‚dieselgate‘ na automobilový průmysl je naprosto zásadní. Pokud jde o souboj palivových článků a baterií, nejsem tak optimistický jako automobilky, i když je to přání v intencích jejich světa pochopitelné. Musíme vzít v potaz, že do elektromobility se rozhodly výrazně promluvit například energetické společnosti nebo města,“ říká Jan Linhart.
Respondenti se ve většině shodují, že v otázce autonomního řízení bude nejprve nutné stanovit patřičné standardy, které umožní provoz těchto vozů v globálním měřítku. Zdlouhavost takového procesu také stojí za umístěním této technologie na chvostu trendů.
„Tahouny v oblasti autonomních aut nejsou jen automobilky. Stále více se zde projevuje vliv jiných odvětví, především pak razantní nástup technologických firem. Ty sice nakonec nemusejí nutně přijít na trh s vlastními autonomními auty, ale snaha je vyvinout jim přinese technologický náskok, díky kterému budou na nástupu autonomních aut profitovat jako dodavatelé klíčových technologií,“ uvádí Jan Linhart. „Autonomní vozy ale otevírají další zásadní otázku, a to, co se stane se zákaznickými preferencemi, když odstraníte samotné řízení, respektive radost z něj,“ dodává Jan Linhart.
Průzkum KPMG Global Automotive Executive Survey se detailně zabývá také otázkami budoucích obchodních modelů a spolupráce nebo konkurence na poli nových technologií. Šéfové automobilek ve výsledcích průzkumu signalizují, že zákazníka budoucnosti budou častěji představovat společnosti, které budou klientům nabízet služby mobility jako takové, a respondenti dokonce odhadují, že až 50 procent zákazníků v budoucnu nebude chtít auto vlastnit, ale spokojí se například s možnostmi sdílení vozů.
Za technologického lídra šéfové považují BMW, a to jak v elektromobilitě, tak v autonomním řízení. V loňském roce druhá Toyota se pak propadla v obou ukazatelích na čtvrté místo za druhou Teslu a třetí Hondu. BMW zaznamenalo úspěch i v očekávání růstu tržního podílu, kde na prvním místě vystřídalo Toyotu. Úspěch bavorské automobilky očekává 58 procent top manažerů automobilového průmyslu. Volkswagen naopak neobhájil pozici ve vedoucí trojce a propadl se na šesté místo.
Největší posun vpřed zaznamenal Daimler/Mercedes Benz, který se posunul ze šestnáctého místa na třetí, mezi odpověďmi respondentů ze Severní Ameriky dokonce na místo první. Pokles tržního podílu pak manažeři nejvíce očekávají u Fiatu Chrysler a indických automobilek Mahindra a Tata.
Zdroj: ČTK, KPMG