ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019 smart factory

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

 

 

Takto ve zkratce funguje závod Škody Auto v Kvasinách na Rychnovsku, kde kromě modelů Superb a Kodiaq vzniká i Karoq a Seat Ateca. Letos se k tomuto portfoliu přidá i model Superb s plug-in hybridním pohonem.

 

DIGITÁLNÍ ŘÍZENÍ LINKY

Jedním z kroků na cestě k Průmyslu 4.0, kam automobilka směřuje, bylo spuštění digitálního řízení montážní linky na výrobu modelů Superb a Kodiaq v závodě Kvasiny. Nahrazení papírových dokumentů digitální technologií usnadní práci operátorům na lince, sníží chybovost výroby, zvýší kontrolu kvality a významně pomůže při řízení zaměstnanců na lince. Investice činila zhruba 33 mi­lionů korun.

Po vyhodnocení nového systému hodlá Škoda Auto digitální řízení zavést i na ostatních výrobních linkách v dalších svých závodech. Systém vyvinula Škoda Auto sama. Linku na vozy Superb a Kodiaq vybrali technici pro zavedení nové technologie jako první proto, že patří k nejkratším v automobilce. Linka má 56 taktů po 226 vteřinách a denně z ní sjede 350 vozů. V jedné směně na ní pracuje 212 lidí.

Základním prvkem systému je 150 dotykových obrazovek a digitálních informačních panelů rozmístěných po lince. Pro komunikaci se systémem si pracovník může zvolit svůj rodný jazyk. Právě na lince Superb/Kodiaq to je důležité, neboť většinu jejího osazenstva tvoří cizinci, hlavně Poláci.

 

KONEC PAPÍROVÉ DOKUMENTACE

Na obrazovce se pracovníkovi například zobrazí díl, který má do vozu namontovat. Dosud tuto informaci musel vyčíst z papírového dokumentu. Prostřednictvím obrazovek jsou pracovníkům k dispozici i montážní návody a pracovní postupy, pracovník si je může přímo na lince ve videoukázce přehrát. Každý člen týmu na lince také může přímo do systému zadat zjištění o případné závadě či nedostatku na montovaném voze.

Systém umožní i dokonalejší řízení zaměstnanců na lince. Vedoucí týmu získá například okamžitý přehled o pracovnících na jednotlivých částech linky a o jejich dovednostech. To bude moct využít například při obsazování míst na lince při absencích. Systém pomůže při rotaci pracovníků po pracovištích linky.

Dosud byla veškerá dokumentace ke každému vyráběnému vozu a celé výrobě na lince vedena v papírové podobě. Například za jeden týden to obnášelo stoh dokumentů a šanonů vyrovnaných na paletě do výšky téměř jednoho metru. Nově je vše v digitální podobě.

 

AUTOMATIZOVANÉ SKLADY

V rámci zavádění platformy Průmysl 4.0 automobilka nedávno v Kvasinách a následně v Mladé Boleslavi uvedla do provozu automatizované sklady menších dílů. V závodě Vrchlabí firma od loňského roku používá autonomního přepravního robota, který je schopný sám se učit a při transportu v hale hledat nejkratší a nejbezpečnější cestu.

 

KOMPETENČNÍ CENTRUM

Dalším krokem na cestě k modernizaci Škodovky je založení kompetenčního centra. V multifunkčním areálu v Kvasinách automobilka přestěhovala pod jednu střechu zkušební centrum a centrum kvality, logistické tréninkové centrum a centrum finálních úprav pro předsériové vozy. Automobilka do stavby investovala celkem 13,5 milionu eur.

„Naše investice a otevření nového multifunkčního kompetenčního centra jsou dalším velkým krokem k tomu, abychom závod v Kvasinách důsledně a trvale připravili na další vývoj v automobilovém průmyslu,“ řekl Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky. Zdůraznil, že jeho společnost neustále pracuje na tom, aby zajistila kvalitu na všech úrovních a dále jí zlepšovala.

Veškerá zařízení pro testy a analýzy vozů se od této chvíle nachází pod jednou střechou v novém kvalitním centru – jsou tu například akustická laboratoř, pachová laboratoř a vibrační zkušební stavy. Kratší vzdálenosti mezi jednotlivými útvary urychlují kontrolní procesy a umožňují rychlé vyhodnocení výsledků.

 

ŠPIČKOVÉ TECHNOLOGIE

Ve vodní komoře je možno simulovat jemné mrholení, stejně jako tropický liják s více než 50 litry vody na metr čtvereční při více než 30 stupních Celsia. Zkušební centrum kromě toho disponuje i vysoce moderní „tichou kabinou“, kde odborníci na akustiku vyhledávají rušivé jízdní hluky. Pomocí „shakeru“ lze simulovat vibrace celého vozu. Kromě toho je k dispozici i spe­ciální laboratoř pro dynamické zkoušky.

Ve vzdělávacím centru logistiky školí odborníci nové pracovníky nebo si zde svou odbornost doplňují stávající zaměstnanci. Jedna učebna splňuje i předpoklady pro virtuální trénink.

Velmi moderní komplex se rozkládá na ploše téměř deset tisíc metrů čtverečních – to odpovídá ploše jednoho a půl fotbalového hřiště. Vedle mnoha kancelářských a týmových pracovišť nabízí komplex mimo jiné i sociální zařízení pro personál, ošetřovny i šatny.

 

PŘÍPRAVA NA ELEKTROMOBILITU

Škoda Auto v roce 2018 dosáhla ve svém závodě v Kvasinách nového výrobního rekordu. V průběhu jednoho roku z výrobních linek poprvé sjelo více než 300 tisíc vozů. V moderním výrobním závodě vznikají modely Škoda Superb, Škoda Karoq a Škoda Kodiaq. Poté, co byl závod v minulém roce rozšířen o multifunkční kompetenční centrum, běží přípravy na zahájení éry elektromobility na plné obrátky.

„Výrobní rekord dokazuje, že s vysoce kompetentním týmem a nejmodernější technikou je tento závod coby multifunkční kompetenční centrum pro oblast výroby ideálně připraven na budoucnost. Máme velké plány, intenzivně se připravujeme na náš letošní vstup do éry elektromobility,“ uvedl Michael Oeljeklaus. Škodovka v polovině letošního roku startuje výrobu modelu Superb v provedení plug-in hybridu, pro kterou bylo nezbytné upravit linky.

V Kvasinách budou vedle modelu Superb v provedení plug-in hybrid z výrobních linek sjíždět převážně vozy se spalovacím motorem. Skupina VW navíc koncem loňského roku rozhodla, že právě na Rychnovsko v roce 2023 přestěhuje část výroby z Německa.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více