První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s. (dále jen PBS), jediný ryze český výrobce leteckých turbínových motorů, uvedla na trh nový proudový motor PBS TJ150. Poprvé byl tento produkt představen v České republice na tiskové konferenci, která se uskutečnila v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Světové odborné veřejnosti pak bude oficiálně představen začátkem listopadu na veletrhu Airshow China.
„Tento motor doplní naši nabídku ve výkonnostní kategorii od dvou set do patnácti set newtonů tahu. Takto ucelená řada nám umožní oslovit široké spektrum zákazníků, mezi které patří především výrobci bezpilotních létajících prostředků. Jejich výrobky nacházejí uplatnění v mnoha oborech, včetně obranného průmyslu,“ sdělil generální ředitel PBS Milan Macholán.
Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z PBS. Portfolio společnosti ještě doplňuje jeden turbovrtulový a jeden turbohřídelový motor. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ zdůraznil generální ředitel PBS.
Na podzim loňského roku dokončila První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s., vývoj proudového motoru s označením PBS TJ80. „Skutečnost, že v PBS uvádíme na trh dva nové motory v tak krátkém časovém sledu, je důsledkem toho, že realizujeme několik vývojových projektů souběžně. Obvykle totiž trvá vývoj motoru dva až čtyři roky v závislosti na parametrech motoru, míře inovací a dalších okolnostech. Naše zvýšené úsilí v tomto směru je reakcí na současné trendy, kde jedním z požadavků trhu je zvyšování výkonu při zachování co nejmenšího vnějšího průměru a hmotnosti motoru. Vývoj nám urychlilo i zapojení 3D tisku, který využívali naši inženýři,“ doplnil Milan Macholán.
Dodal, že cílem jeho společnosti je nabídnout stávajícím i potenciálním zákazníkům na konci letošního roku ucelenou řadu proudových motorů, která v současné době sestává z motorů o tahu 200, 400, 900, 1300 a nyní nově 1500 newtonů.
Obecně platí, že vývoj nových produktů je časově, technicky, ale především finančně velmi náročný. Je tomu tak i v PBS?
Ano, v leteckém průmyslu toto platí více než v jiných odvětvích. Pohybujeme se však ve vysoce konkurenčním prostředí, kde dlouhodobý kontinuální vývoj a prověřená kvalita produktů je jedinou možností, jak na tomto trhu uspět. Abychom si udrželi náskok před konkurencí a upevnili si pozici předního světového výrobce proudových motorů v této výkonnostní kategorii, inovujeme i naše stávající produkty. Příkladem takové inovace je vývoj bezolejové verze našeho nejprodávanějšího proudového motoru PBS TJ100. Motor tak bude po dokončení tohoto projektu mazán pouze příměsí oleje v palivu, což sníží jeho hmotnost a potažmo pořizovací náklady.
Pracujeme také na námořních variantách jednotlivých typů motorů, které pak bude možné opakovaně použít i po přistání do slané vody.
Mluvíte o přistání do slané vody. Pro jaké aplikace jsou vaše motory především určeny?
Náš první proudový motor PBS TJ100 jsme uvedli na trh v roce 2003. Jeho koncepce byla navržena tak, aby umožňovala jeho využití jak pro obranné, tak i civilní aplikace. Od té doby jsme prodali již více než 800 kusů tohoto typu motoru, a to především do různých typů vysokorychlostních bezpilotních leteckých prostředků, zejména do cvičných terčů v obranném průmyslu.
Z pilotovaných aplikací se PBS TJ100 uplatnil v proudových letounech SubSonex a BD-5 v USA. Jedna z verzí motoru byla certifikována Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) jako pohonná jednotka motorizovaných kluzáků.
PBS je jediný ryze český výrobce turbínových motorů. Můžete stručně vysvětlit, v čem spočívá rozdíl mezi turbínovými a pístovými leteckými motory?
Zatímco u pístových motorů dochází k přeměně tepelné energie na mechanickou uvnitř válců motoru, u turbínových motorů k tomu dochází ve spalovací komoře. Turbínové pohony se pak dále dělí na proudové, turbovrtulové a turbohřídelové, které roztáčí hřídel s vrtulí. V PBS vyrábíme všechny tyto druhy turbínových motorů.
Proudové motory, na které se v PBS specializujeme, patří do kategorie reaktivních motorů, a to z toho důvodu, že fungují na principu akce a reakce. Akcí je v tomto případě vypuzení horkých plynů tryskou ven z motoru, což generuje reakci v podobě síly neboli tahu v opačném směru. Takto vytvořená síla pak pohání letoun kupředu.
Udrží se výroba tak sofistikovaných produktů v České republice? Jinými slovy, nebojíte se rychle se rozvíjející konkurence zejména z asijských zemí?
Konkurenci v žádném případě nepodceňujeme. Naší hlavní konkurenční výhodou jsou především dlouholeté zkušenosti v oblasti vlastního vývoje, výroby a testování turbínových pohonných jednotek, které se u nás předávají z generace na generaci. Další naší velkou předností je zohledňování zkušeností získaných z tisíců provozních hodin našich zařízení v různých typech aplikací, což nás posouvá dále v kvalitě naší produkce před konkurenci. Vždyť letecké produkty v PBS vyrábíme již od sedmdesátých let minulého století, kdy jsme dodali první pomocné energetické jednotky (APU) a klimatizační systémy do proudových cvičných letounů L-39 z Area Vodochody. Od té doby jsme jich dodali již tisíce kusů.
Shodou okolností v současné době začínáme psát novou kapitolu v úspěšné spolupráci těchto dvou českých firem, tedy PBS a Aera Vodochody. Dodali jsme již první sadu zařízení do nového typu tohoto letounu s označením L-39NG. Věříme, že se budeme znovu podílet na celosvětovém úspěchu nástupce tohoto legendárního letounu.