Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Vydáno 15.8.2018

věk: 51, rodina:  krásná partnerka a německá doga Zeus, studium: inženýrský titul na univerzitě v Purdue v americké Indianě, ve společnosti působím: od roku 1990 na různých pozicích ve výrobě a produktovém vývoji v USA, Japonsku, Francii a České republice, volný čas: pěší turistika, jízda na horském kole, cestování a čtení.

 

JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?

Loňský rok byl pro společnost Varroc Lighting Systems rokem významným, neboť jsme do výroby úspěšně zavedli mnoho nových programů. Za naším růstem stojí jak spolupráce s novými zákazníky, tak skvělé nové technologie v oblasti vnějšího osvětlení vozidel. Světelná technika prožívá nebývalý nárůst nových technologií a naše společnost na trh nedávno uvedla inovativní matrixové a laserové světlomety. Ty jsou přelomové tím, že umožňují řidičům mít dálková světla trvale zapnutá, aniž by přitom oslňovala protijedoucí vozidla. Světlomety totiž komunikují s palubními kamerami a senzory a upravují strukturu světelného svazku podle aktuální si­tuace. Laserová přídavná dálková funkce přináší donedávna nepředstavitelnou viditelnost, řidiči zřetelně vidí vozovku před sebou až do vzdálenosti 600 metrů.

 

KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?

V předních světlometech nachází stále častější využití technologie LED. Důvod nespočívá pouze v jejích možnostech v oblasti designu a výkonu, ale rovněž ve snížení emisí CO2 díky nižší spotřebě energie ve srovnání s halogenovými světelnými zdroji. Budeme rovněž svědky stále častějšího využití matrixových světlometů, které umožňují řidičům trvale používat dálková světla bez oslnění protijedoucích vozidel, ve vozech střední třídy i třídy malých vozidel. Společnost Varroc aktivně pracuje na tvorbě nízkonákladových alternativ, aniž by slevila z výkonnosti. Klíčovou úlohu v naší strategii rovněž hrají softwarové prvky pro tyto nové technologie, přičemž vývoj softwaru nabírá v oblasti našeho podnikání na významu. I signální osvětlení prochází inovacemi. Některé prémiové vozy začínají být vybaveny technologií OLED. Společnost Varroc nicméně vyvinula a patentovala novou inovaci nazvanou Surface-LED, která nabízí stejný vzhled jako OLED, ale využívá tradiční LED světelné zdroje. To ve srovnání s OLED technologiemi přináší snížení výrobních nákladů a zlepšení spolehlivosti.

 

CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?

Největším problémem našeho podnikání v České republice je nedostatek kvalifikovaných pracovníků, umocněný v poslední době rekordně nízkou mírou nezaměstnanosti. Již několik let čelíme nedostatku vysokoškolsky vzdělaných techniků, ale dnes už naše závody trápí i významný nedostatek zaměstnanců v dělnických profesích.

 

NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?

Neřekl bych, že je to nezbytně legislativa, která omezuje český průmysl, ale domnívám se, že na poli jeho podpory lze udělat více. Vidíme, že vláda klade větší důraz na inovace a technologie než na „jednoduchou výrobu“, což je podle mne dobrá strategie, neboť Česká republika se již nepovažuje za „nízkonákladovou“ zemi, ačkoliv stále nabízí velmi konkurenceschopnou nákladovou strukturu. Myslím si však, že by systém vzdělávání mohl více podporovat technické profese a jazykové znalosti. Sebelepší konstruktér může být klidně nejlepším technikem na světě, ale pokud nedokáže komunikovat se zákazníky v zahraničí, bude mít zajisté problém svou kariéru úspěšně rozvíjet. Kritický nedostatek technických talentů omezuje pokrok a limituje další investice do inovací v České republice.

 

KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?

V České republice máme naše celosvětové Center of Excellence a bude tomu tak i do budoucna. Budeme pokračovat v rozšiřování našich kanceláří a zkušebních prostor v Novém Jičíně a Ostravě. Aktivně pracujeme na prohloubení naší spolupráce s vysokými školami a dalšími partnery ve snaze vyvíjet inovativní technologie v oblasti osvětlení vozidel. Zároveň s vývojem našich produktů bude pokračovat i vývoj elektronických komponentů a softwaru. V Novém Jičíně jsme otevřeli samostatné vývojové centrum elektroniky a nedávno jsme rozšířili naše aktivity v Ostravě. Plánujeme dále investovat do našeho zařízení, abychom zůstali na špici technologického vývoje. Spolupracujeme rovněž s novým konstrukčním centrem v Krakově a novými výrobními závody, které v této době budujeme v Maroku a Brazílii. Jsem naprosto nadšený z potenciálu a růstu, které nás čekají v budoucnu.

 

NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?

Jak už jsem říkal, je to velký problém, kterému musíme dlouhodobě čelit. Několik let pociťujeme nedostatek vysokoškolsky vzdělaných techniků ve vývoji, ale nyní navíc čelíme kritickému nedostatku lidí ve výrobě. Abychom zajistili výrobu, musíme dnes využívat i zahraniční pracovní sílu.

 

VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?

Nejlépe si pročistím hlavu na čerstvém vzduchu, proto miluji čas strávený v přírodě a na výletech se svým psem, německou dogou Zeusem. Také se snažím hodně číst, ať už informace z oboru, či historické romány nebo beletrii. Často jezdím do Prahy za svou partnerkou a snažíme se společně užívat možností, které přináší velkoměsto. Zastávám názor, že pro život je důležitá rovnováha, a to v mnoha aspektech.

 

JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?

Mou velkou vášní je fotografování a cestování. Snažím se objevovat nové kultury, ochutnávat nová jídla a poznávat nové lidi. Rozhodně nejsem typem člověka, který by dokázal jen ležet u moře. Proto rád vyhledávám místa ležící mimo hlavní turistické trasy.

 

POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.

Společnost Varroc Lighting Systems pokračuje v růstu a získává stále nové zákazníky. Stojí za tím zejména náš pokrok v inovacích a nových technologiích. Rychlé změny v našem oboru pro nás byly velkou výzvou a zásadní bylo najít správné lidi a zacílit naše snahy na správné věci, abychom byli lepší než naši konkurenti. Domnívám se, že důkazem správnosti našeho směřování je skutečnost, že jsme za pouhých pět let více než zdvojnásobili obrat společnosti Varroc. Máme nejlepší tým v odvětví a česká vývojová centra a výrobní závody zastávají v rámci naší společnosti v celosvětovém srovnání ústřední pozici.

 

JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?

Letos zůstává naší největší výzvou snaha rozšířit tým o dostatečný počet kvalifikovaných pracovníků. Do výroby zavádíme několik nových programů, a to nejen v závodech v České republice, ale také v našich nových závodech v Maroku a Brazílii. Naši podporu budou rovněž potřebovat nové závody získané akvizicí v Turecku a Bulharsku. Náš český tým působící ve výrobě i vývoji bude hrát klíčovou úlohu, neboť bude muset zajistit, aby vše probíhalo podle plánu a naši zákazníci byli spokojení.

Další velkou výzvou je stále rostoucí podíl elektronických komponentů a softwaru v našich výrobkových řadách. Hledáme inovace pro elektrická a autonomní vozidla. Otevírá se nám tak mnoho nových příležitostí a oblastí, na které se zaměříme. Pracovat v této době pro společnost Varroc je vzrušující.

 

Soňa Singerová

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více