Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Vydáno 14.8.2018

věk: 42 let, rodina: manželka Kateřina, synové Tomáš (9 let) a Lukáš (5 let), studium: Technická a Provozně ekonomická fakulta ČZU Praha, obchod a podnikání s technikou, ve společnosti působím: od roku 2006; 2006–2009 jako manažer kvality, 2009–2010 manažer údržby, 2010–2013 manažer výroby, 2013–2017 ředitel závodu, od 2017 do současnosti jako FES&P manažer pro východní Evropu (lean management), volný čas: sport – běhání, box, motocykly.

 

JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?

Loňský rok byl rokem změn, plně na nás dopadla aféra dieselgate, což znamenalo změnu výrobního sortimentu zejména v poměru komponentů vyráběných pro naftové a benzinové motory. Celkově se jednalo o rok s relativně velkým hospodářským růstem v automotive, kde Faurecia zaujímá přední pozici na trhu. Na megatrendy zareagovala změnou názvu z Emissions Control Technologies na Clean Mobility a poprvé v České republice získala ocenění nejlepšího zaměstnavatele.

 

KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?

Jak jsem již zmínil, v našem odvětví je největším trendem čistá mobilita. Postupně se bude snižovat podíl dieselových motorů v osobních vozech, kde je částečně nahradí benzinové, ale více a více se budeme setkávat s hybridními pohony, vozy s vodíkovými motory či plně elektrickými pohony. Faurecia má v této oblasti širokou škálu výrobků, jež již dnes nabízí svým zákazníků.

Dalším trendem ovlivňujícím průmysl v České republice jsou automatizace a digitalizace, které se budou v nejbližších letech velice rychle rozvíjet. Část pracovních sil bude nahrazena roboty nebo kooperujícími roboty, na druhou stranu vznikne poptávka po expertech a nových pozicích, které v řadě firem dnes ještě neexistují. Nízká nezaměstnanost a rychle rostoucí ekonomika to pouze uspíší. Naše republika je exportní zemí se zaměřením zejména na Evropskou unii, takže průmysl v ČR bude ovlivňovat i její vývoj.

 

CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?

V současné době je to jistě nedostatek pracovní síly. Rostoucí obrat českých průmyslových firem související s rostoucí poptávkou je již nyní na hranici kolapsu. Je to papírový domeček, který se může velice rychle rozložit. Už dnes jsme a určitě i budeme svědky toho, že řada předních výrobců s mezinárodní působností začne nové, ale i část stávajících byznysů přesouvat mimo Českou republiku.

 

NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?

To si nemyslím, jsme proevropská země s relativně otevřenou demokracií. Školský systém je jedním z nejlepších v Evropě, i když v posledních letech trochu ztrácí svou jiskru; zde je zapotřebí pracovat koncepčně se správným výhledem a cíli. Ohledně autonomních vozů je si­tuace trochu jiná, naše republika by jistě ráda uvítala autonomní vozy, elektrické vozy, aktivity jako green city, ale bohužel pro to není u nás vytvořená dostatečná infrastruktura. V této oblasti nás to trochu brzdí, ale věřím, že bude zájmem velkých měst tuto situaci velice rychle změnit. Z mého pohledu to budou právě velká města, kdo bude do budoucna udávat směr, kterým se ostatní budou muset řídit, a to bude ve velké míře ovlivňovat vývoj celé společnosti.

 

KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?

Společnost Faurecia se přizpůsobuje trendům a vývoji automobilového trhu. Vezmu-li v potaz všechny oblasti výroby Faurecie, nejen clean mobility, hlavními směry jsou například smart cockpit, clean cities, použití kompozitních materiálů či rekuperace tepelné energie.

 

NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?

Toto je samozřejmě problém celé České republiky a také Faurecie. Jako globální firma jsme schopní nabídnout velice zajímavou kariéru v rámci našich výrobních závodů a vývojových center nejen v České republice, ale po celém světě. To je benefit, který je stále vnímán velice pozitivně. Výrobní závody nabízí řadu dalších bonusů, jako je doprava zaměstnanců, školka pro děti, zajištění ubytování v místě závodu a v neposlední řadě i zajímavé finanční ohodnocení.

 

VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?

Prací – jsem typ, který musí stále něco dělat. Nemyslím tím, že trávím ve Faurecii 24 hodin denně, ale když nejsem v kanceláři, rád pracuji na chalupě nebo sportuji. Momentálně zakládám sportovní klub v Praze, kde bychom se chtěli zaměřit na správnou sportovní výchovu dětí a mládeže tak, aby opravdu každé dítě umělo kotrmelec.

 

JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?

Ideální dovolená musí být delší než jeden týden a s těmi, co mám rád, takže s mou manželkou a dětmi. Rádi přibereme ještě pár přátel a užíváme si svobody, ať už na horách, nebo někde v jedné stopě.

 

POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.

Začnu osobním životem. Snažím se, aby moje rodina byla spokojená, dětem se dostalo správné výchovy jak ve škole, tak ve sportu a hlavně aby si užily krásné radostné dětství, stejné, jako jsem měl možnost prožít já a moje žena Kateřina. Ohledně pracovních úspěchů je to složitější. V automotive je každý den v práci opravdu výzva. Osobně jsem před rokem změnil funkci z ředitele závodu na divizní pozici. Po prvních měsících, kdy zjistíte, že ten super tým manažerů již není s vámi, ale zůstal v závodě a nyní jste sami, je potřeba najít cestu, jak být zase prospěšný a žádaný. To si myslím, že se mi povedlo a opět jsem platným členem týmu s přidanou hodnotou. Kdyby to tak nebylo, šel bych dělat něco, co má smysl.

 

JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?

V tomto roce je velkou výzvou zajištění dostatečného počtu pracovníků pro výrobní závody, jejich zaškolení, motivace a efektivní využívání. Osobní výzvou pro mě je pomoc výrobním závodům v mém perimetru, aby lidské zdroje byly efektivně využívány, stejně jako strojní zařízení. Rád bych pokračoval v aplikaci metod jishuken v našich závodech, kde je výsledek zlepšení efektivity vždy mezi dvaceti až třiceti procenty. Dále nás čeká recertifikace tří velkých závodů dle Faurecia Excellence System. Myslím, že toto bude pěkná výzva.

 

Soňa Singerová

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více