KAUZA: BUDOU ZÁSILKY DORUČOVAT DRONY, MAJÍ ŠANCI NA UPLATNĚNÍ V LOGISTICE?

Vydáno 9.8.2018 kauza

Jan Klička, ředitel logistiky společnosti Alza.cz

Drony neboli kvadrokoptéry jsou dnes velice populární a jejich využití je velmi rozmanité. Při pořizování dronu je dobré se zamyslet nad účelem – pokud chce zákazník využít dron jakkoli pracovně nebo například pořizovat videa, je potřeba pro to mít dostatečné rozlišení, stabilizaci, rychlost letu, funkce, ovladatelnost, výdrž baterií atd. V tuto chvíli je nejčastější využití dronů pro zábavu – právě pro pořizování videí a fotografií z ptačí perspektivy. Zájem o drony roste pochopitelně i u Alzy, počty prodaných kusů se pohybují v řádech vyšších tisíců, přičemž klasické drony představují v celkovém objemu zhruba 60 procent (malých dronů – hraček – je pak 40 procent).

Bohužel se ale ukazuje, že doručování zboží za použití dronů či jiných autonomních strojů, které můžeme vidět v rámci různých ukázek a akcí, je v tuto chvíli spíše marketingovým tahem. Kvůli složité legislativě a rizikům spojeným s provozem takové doručování nebude možné ani za několik let.

Alza.cz je inovativní společnost – technologické trendy nejen sledujeme, ale i vymýšlíme. Vždy hledáme cesty, analyzujeme možnosti. Jednali jsme o projektu využití dronů s několika vysokými technickými školami, ale nedostali jsme se přes pilotní návrhy či pilotní projekt dále.

Obecně se lze domnívat, že každé autonomní zařízení, jako je dron, může uspořit náklady a čas pro firmu i zákazníka, ovšem jako u každé novinky i zde existuje celá řada nevyřešených otázek, a to zejména v oblasti bezpečnosti. Hrozí totiž nejen krádež dronu či poškození cizího majetku, ale jako riziko je vnímána i možná újma na zdraví.

A co nás čeká v blízké budoucnosti? V následujících letech zcela jistě dojde k zeštíhlení procesů, tím pádem i k většímu důrazu na rozvoj strojového zpracování a rozhodování z důvodu nedostatku pracovní síly. Existuje totiž celá řada skladových i mimoskladových operací, které dnes v informačním systému zpracovávají operátoři ručně, a zde se tudíž samo nabízí použít softwarovou automatizaci založenou na vyhodnocování dostupných dat a pokročilých algoritmech. A díky nedostatku pracovní síly a zevšednění dopravníkových technologií začíná být cena těchto automatizací dostupnější i pro menší sklady.

Nicméně v oblasti pickování zatím lidskou sílu není možné plnohodnotně nahradit, a to ani dronem. Člověka jednoduše ještě dlouho ve skladech uvidíme – kvůli rozmanitosti tvarů a velikostí zboží zatím nelze proces pickování automatizovat, respektive se nevyplatí do něj investovat z důvodu dlouhé návratnosti. Alza.cz v tomto ohledu se zaměstnanci pracuje velice efektivně a zatím ještě nikdy nesnižovala počet zaměstnanců – pracovníci mají potenciál a často značné přesahy, pokud je to možné, vždy je přesuneme na jinou práci i napříč celou firmou.

Je potřeba si uvědomit, že na jedné straně se sice dá ušetřit v rámci implementace inovací, automatizace, robotizace a větší dostupnosti technologií, ovšem i stroje musí někdo obsluhovat, servisovat, programovat a podobně. Potřebujete tak čím dál kvalifikovanější údržbáře, elektrotechniky, kybernetiky a další profese.

 

DRON PLUSY

+          finanční úspora

+          úspora pracovních sil

+          úspora času

 

DRON MINUSY

–          možnost poškození zdraví či cizího majetku

–          nebezpečí krádeže autonomního stroje

–          neexistuje legislativa

 

 

Petr Novák

Ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

ANO: 50%
NE: 50%

Řekl bych, že jestli své uplatnění v logistice najdou, bude to ještě delší dobu trvat. Zatím jim stojí v cestě hodně překážek. Co se týče logistiky uvnitř firmy, vidím cestu spíše v už dnes realizovaných technologiích automatických vláčků, dopravníků apod. Cestování vzduchem ve skladech a výrobních halách podle mě není praktické kvůli nedostatku místa, také může představovat nebezpečí pro zaměstnance, kteří např. mohou přijít do kontaktu s vrtulemi nebo na ně může stroj po kolizi s nějakým předmětem spadnout. Limitujícím faktorem je také malá výdrž baterie a nízká nosnost.

Co se týče externí logistiky, hlavním problémem je nekompletní legislativa, možnost srážky s letadly, srážky dronů navzájem, převzetí ovládání dronu jiným „černým“ uživatelem, možné zranění osob na zemi v případě havárie apod. Samozřejmě je to také malý dolet v důsledku malé výdrže baterie, malá nosnost, nemožnost operovat za nepříznivých povětrnostních podmínek, za deště aj. Technologie jdou každopádně rychle dopředu a věřím, že se časem tyto problémy podaří vyřešit.

Luděk Drnec

Viceprezident M&S Express pro střední Evropu, DHL

ANO: ?
NE: ?

Vše závisí na tom, zda bude vyřešena legislativa, což je velice komplexní problém a osobně si netroufám říct, jak to dopadne. Takže pokud bude vyřešena, tak drony na sto procent využívány budou. Pokud ne, je to jen PR téma.

Jiří Tyl

Ředitel společnosti, První obalová spol. s r.o.

ANO: 20%
NE: 80%

Osobně si myslím, že ne, a pokud ano, tak jen pro vybrané lehké menší produkty a na krátké vzdálenosti. Spíše mě v této souvislosti napadá využití jako poštovní kurýr v rámci areálu větší firmy. Stačí si uvědomit, kolik e-shopy denně odbaví objednávek, a představa, že nám nad hlavami létají stovky a tisíce dronů, není moc reálná. Pokud pominu problematiku letového provozu, tak jen zvuk dronů by nás dost obtěžoval.

Já vidím uplatnění dronů dnes hlavně jako kontrolního nástroje při provádění třeba inventur. Tyto testy již probíhají a výsledky jsou zajímavé. Drony vybavené kamerou s možností pořizovat stovky snímků za vteřinu, které dokážou přečíst nejen štítky, ale i poznat výrobek podle tvaru, to vše s okamžitým přenosem dat do informačního systému, jsou prostě fascinující. Kdo někdy dělal inventuru, ví, o čem mluvím. Její rychlost a hlavně přesnost je o řády jinde. To nemluvím o bezpečnosti práce.

Jan Klas

Generální ředitel, Řízení letového provozu České republiky, s.p.

ANO: 90%
NE: 10%

Jsem přesvědčen, že právě v logistice a v nákladově efektivním využití dronů při doručování vhodného typu zásilek můžeme vidět jedno z klíčových uplatnění dronů v budoucnosti. To vše však bude možné při důkladném zajištění principu bezpečnosti, a to jak pro ostatní uživatele vzdušného prostoru, tak pro zdraví a majetek osob na zemi.

Marek Čížek

Manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility

ANO: 90%
NE: 10%

Z mého pohledu ano, drony naleznou uplatnění v logistice, a to nejen mate­riálové, ale i logistice osob. Využití dronů pro logistiku osob však bude vyžadovat čas, bude zde potřeba spousty testů, ověření a v neposlední řadě to bude znamenat převrat v legislativě daného oboru.

Z krátkodobého hlediska vidím využití dronů v logistice v rámci kontrolních činností, jako je inventarizace, kontrolní ověřovací inventarizace na stanoveném vzorku či inventarizace prázdných obalů. Další oblastí jsou monitorovací činnosti ve skladových prostorech. Výhodou většiny autonomních systémů je i možnost práce bez nutného osvětlení (dark warehous), což jistě bude do budoucna směr plně autonomních skladovacích ploch.

Vrátím-li se k otázce, zda budou zásilky doručovat drony – toto je pro mě oblast skoro stejně složitá jako doručování osob; jde o střednědobý horizont, také zde bude nutné vyřešit řadu legislativních a bezpečnostních otázek. Na dronech pro doručování zásilek je pozitivní to, že technicky je tato oblast již vyřešená. Dnes už můžeme využít zakoupený dron k přenosu malého balíčku o váze jednoho až dvou kilogramů a jednoduše ho naprogramovat, aby zásilku přenesl na stanovené místo ve stanoveném čase. Až budete někdy v Singapuru, může se vám stát, že vám oběd přinese dron. Většinou naprosto spolehlivě a v požadovaném čase.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více