VŠECHNY MODELY AUT OKUSILY DOTYK STROJÍRNY Z MORAVY

Vydáno 27.6.2018

Jsou úspěšní. V automobilovém průmyslu, který zásobují špičkovými linkami, se pohybují pětadvacet let. Chropyňská strojírna vyvíjí a vyrábí svařovací, montážní a dopravní linky pro automobilky po celé Evropě i pro jejich montážní závody v zámoří. „Naše branže je velmi specifická, nefunguje tu žádný marketing, který by vyhledával nové klienty, protože v tomto odvětví už žádní nejsou. Etablované automobilky, koncernem Volkswagen počínaje a Jaguarem konče, nás už znají a samy nás oslovují. Spokojenost s naší prací, to je to, co je k nám přivádí zpět,“ říká Ján Pokorný, ředitel divize engineeringu společnosti Chropyňská strojírna, a.s.

 

Automobilový průmysl je jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví. Kolik peněz každoročně investujete do rozvoje?

Chropyňská strojírna každoročně investuje do svého rozvoje kolem dvaceti milionů korun. Z drtivé většiny peníze putují do obnovy či rozšíření strojního parku a zhruba čtvrtina z tohoto objemu míří k našim zaměstnancům, do podpory, servisu a jejich vzdělávání.

Můžete zmínit vaše nej inovace, které vznikly ve vašem vývojovém centru?

Naše poslední inovace jsou z oblasti virtuálních technologií. Umožňují nám sledovat nejrůznější procesy, jako je například svařování, nýtování či lepení. Pomocí našich virtuálních nástrojů si můžeme nasimulovat celý proces nebo výrobní linku. Díky tomu už na monitoru počítače jsme schopní odhalit spoustu různých nepřesností, nelogičností a podobných věcí.

Tyto záležitosti jsme dříve objevovali až při samotné stavbě linky, a bylo tak mnohem obtížnější celek optimalizovat a upravovat, než když pracujete na počítači s virtuálním modelem.

Pochlubte se, v čem jsou jedinečné vaše produkty, co dokážete lépe než vaši konkurenti? Proč si prestižní automobilky vybírají právě vás?

Musím přiznat, že v Evropě umí to, co my, méně než desítka firem. Naším hlavním mottem je, aby byl zákazník spokojený. Na tom si opravdu hodně zakládáme. Naše branže je velmi specifická, nefunguje tu žádný marketing, který by vyhledával nové klienty, protože v tomto odvětví už žádní nejsou. Etablované automobilky, koncernem Volkswagen počínaje a Jaguarem konče, nás už znají a samy nás oslovují. Spokojenost s naší prací, to je to, co je k nám přivádí zpět.

Kdo jsou vaši největší zákazníci?

Naše produkty dodáváme do všech německých automobilek BMW, Volkswagen, Opel a Audi, působíme jako přímý dodavatel. Naše linky a stroje po­užívá také společnost Valmet, která montuje vozy značky Mercedes. Naopak jen výjimečně spolupracujeme s francouzskými firmami. Ty mají totiž ve srovnání s ostatními automobilkami hodně odlišný styl, protože si většinou linky staví a projektují samy. Jedinou výjimkou je snad Dacia, která patří pod automobilku Renault. V Rumunsku působí naše dceřiná společnost Ramira, která disponuje rozsáhlou nástrojárnou a projekčním oddělením. To je snad jediná výjimka mezi francouzskými automobilkami.

Můžete jmenovat zajímavé zakázky z hlediska objemu, složitosti či exkluzivity, které jste realizovali v poslední době?

Už druhým rokem míří naše linky do závodu BMW v Unterhollerau, kde se montují  vozy značky Rolls Royce. Dnes už prakticky není na trhu jediný model vozu, který by nebyl vyráběný alespoň částečně na nějaké lince, která pochází od nás.

V poslední době je velkým tématem elektromobilita, jak tento trend zasáhne vaši společnost?

Příklon k elektromobilitě nás významně nezasáhne z pohledu využívaných technologií, ale vnímáme ho samozřejmě s ohledem na významný nárůst plánovaných investic našich klíčových zákazníků. Při svařování karoserií většiny současných elektrovozů se v podstatě používají stále stejné technologie a materiály, to znamená, že koncepty linek jsou velmi podobné. Naše celky se liší podle toho, jaké auto montují s ohledem na jeho velikost, typ či značku, ale ta filozofie výrobního procesu je stále stejná. Karoserie elektrovozu a auta s konvenčním pohonem je většinou hodně podobná.

Když jste přebírali před čtyřmi lety cenu Podnikatel roku Zlínského kraje, pomalu jste již mluvili o krizi pracovních sil. Jak se podle vás situace na trhu práce za tu dobu vyvinula?

Je to ještě horší než před čtyřmi lety. A myslím, že stejný názor mají na sto procent i kolegové z jiných oblastí.

Které pozice se vám nedaří dlouhodobě obsazovat?

Nedostatek pracovních sil zasahuje celou firmu. Schází nám především fundovaný personál ke strojům, což je opravdu problém. Naše společnost totiž valnou většinu zisku reinvestuje zpátky, snažíme se náš technologický park držet opravdu na špičkové úrovni. Máme spoustu strojů na speciální obrábění nebo obrábění speciálních materiálů, ale současný systém školství bohužel neprodukuje lidi, kteří by na to byli připravení. Hodně také pociťujeme nedostatek lidí z oblasti projektového řízení, chybějí nám manažeři na vedení projektů výstavby automobilových linek. Technicky vybavení lidé, kteří jsou schopní domluvit se jedním nebo dvěma jazyky, to je dnes neřešitelný problém.

Není jednodušší se nespoléhat na školství, ale vychovávat si zaměstnance po vlastní linii?

Ano, je to tak. Snažíme se na sebe navázat studenty čtvrtých pátých ročníků a čerstvé absolventy, zkrátka mladé lidi bez potřebných znalostí a zkušeností. Jdeme cestou komponování člověka do našich realizačních týmů, vtahujeme jej do dění ve společnosti, učíme jej a jazykově vzděláváme. Dá se říct, že si takového člověka vychováme k obrazu svému.

Mají šanci firmy změnit trend českého školství, které neprodukuje dostatek technicky vybavených absolventů?

Přiznám se, že v oblasti školství se příliš nepohybuji, takže nemám v tomto směru žádné vazby. Vím ale, že se tímto problémem zabývají hospodářské komory. Druhá věc ale je, jak daleko se nářky firem dostanou a zda se jimi vůbec někdo vážně zabývá.

Může být nedostatek lidí hrozbou pro váš obor?

Jednoznačně. To není hrozba, to je reálný stav. V současné době mají automobilky naplánované takové objemy, které dodavatelské firmy nejsou schopné zvládnout.

Pomohla by automatizace, nahrazení lidí roboty?

Mám pocit, že u nás už více robotizovat nejde. Dnes existuje ruční výroba už jen od ruských hranic směrem na východ. Ve zbytku Evropy je v automobilovém průmyslu zapojení robotů obrovské a již opravdu není co automatizovat.

Musíte kvůli nedostatku pracovních sil oddalovat nové zakázky, nebo je dokonce odříkat?

Odříkat. Raději některé projekty nebereme. Nechci riskovat problémy související s nedodržením termínů a vysokých standardů kvality. Na trhu práce je teď opravdu hodně smutná situace. Byli bychom schopní realizovat více zakázek, ale bohužel není s kým. Jsme limitováni počtem našich zaměstnanců.

Vaše společnost získala řadu ocenění, jako například Nejlepší dodavatel pro automobilky BMW, Škoda, jste nositeli titulu společnosti Ernst & Young Technologický podnikatel roku, Exportní ceny DHL UniCredit či titulu Podnikatel roku. Kterého ocenění si vážíte nejvíce?

Tato ocenění vždy vnímám spíše jako poděkování našim lidem. Myslím si, že v těch titulech se odráží spokojenost zákazníků s kvalitně realizovanými zakázkami.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více