TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

 

Firma působí v Plzni a v dalších šedesáti obcích Plzeňského kraje. Pocítili změnu majitele vaši zákazníci?

Změna, o které mluvíme, proběhla před více než dvěma lety. Věřím, že pokud jde o námi poskytované služby, tak ji naši odběratelé nepocítili. I nadále se snažíme o maximální možnou spokojenost zákazníků a s tím cílem neustále pracujeme na průběžném zlepšování kvality služeb. Co ovšem mohli plzeňští odběratelé postřehnout, byla úprava ceny vodného a stočného – v září 2016 došlo k jejímu poklesu z ceny 89,40 koruny za kubík na 86,14 koruny. Tuto nižší celkovou hodnotu si od té doby drží, což platí i pro rok 2018.

Vyrobit pitnou vodu, vyčistit odpadní vodu a následně ji šetrně vrátit zpět do přírody je náročný proces. Jak se vám daří jej naplňovat? Chystáte v tomto směru nějaké inovace?

Oba klíčové provozy – jak úpravna vody Plzeň, tak čistírna odpadních vod Plzeň – prošly v nedávné minulosti důležitými technologickými úpravami. Po intenzifikaci čistírny odpadních vod Plzeň v letech 2010 až 2012 následovala v letech 2013 až 2016 rekonstrukce a modernizace úpravny vody Plzeň. Společnost reaguje na nejnovější trendy v oblasti vodního hospodářství nejen kvůli dodržení přísné legislativy, ale především s ohledem na efektivitu i větší šetrnost vůči životnímu prostředí, kterou zpravidla moderní technologie přinášejí.

Co všechno si může váš odběratel vyřídit doma u počítače, aniž by musel přijít do zákaznického centra?

V současné době lze téměř veškeré záležitosti řešit bez nutnosti navštívit zákaznické centrum. Napadají mě pouze dva případy, kdy je přítomnost zákazníka nezbytná. V případě nové smlouvy a při zřizování nové vodovodní nebo kanalizační přípojky. Pokud jde o možnost rozšíření, počítáme s tím, že právě druhý jmenovaný případ by byl vyřešen existencí takzvaného vyjadřovacího portálu, který je v současné době těsně před spuštěním.

Jak se vám daří zavádět nové technologie nejen do provozu, ale právě směrem ke klientům?

Ve vztahu k zákazníkovi se snažíme vyhovět současnému trendu, který maximalizuje elektronickou komunikaci a nabízí chytrá řešení. Každý zákazník má možnost prohlížení veškerých svých dat ohledně odběrného místa i plateb prostřednictvím webového přístupu na svůj zákaznický účet.

Dále nabízíme zasílání faktur e-mailem, což je nejen rychlejší, ale hlavně ekologičtější. Nepříjemnou součást naší práce tvoří občasné havárie, kterým se nelze zcela vyhnout. Snažíme se tedy aspoň o řádnou informovanost, a to zobrazením těchto informací na webových stránkách přímo nad mapou, případně informujeme SMS zprávami v rámci služby SMS info, k níž se lze bezplatně registrovat.

Novinkou jsou pak dálkové odečty v rámci sítí IoT (Internet of Things), které aktuálně nasazujeme a testujeme na území Plzně. Díky dálkovým odečtům budou mít zákazníci on-line informace o spotřebě a tato technologie může umožnit i včasnou detekci úniku vody na odběrném místě.

Obdobnou technologii se naše společnost snaží využít i při získávání aktuálních informací o stavu vodovodní a kanalizační sítě na území města Plzně, kdy jsou důležité parametry monitorovány a přenášeny na dispečink, kde se s nimi dále pracuje.

Jednou z největších ekologických výzev budoucnosti je, jak se vypořádat se suchem. Připravujete v tomto směru nějaké projekty?

Naše společnost si problematiku sucha plně uvědomuje, byť se nás zatím až na malé výjimky, kdy jsme museli v menších lokalitách na území Plzně-severu zavážet vodojemy z důvodu nedostatečného zdroje vody, nedotklo. Vzhledem ke skutečnosti, že společnost nevlastní vodohospodářskou infrastrukturu přímo vázanou na zdroj pitné vody (úpravny vody a vodní zdroje), snažíme se být s jejími vlastníky v rizikových oblastech v kontaktu. Prakticky to probíhá jako užší spolupráce a podpora z hlediska získávání dotací na nové zdroje, nové a moderní technologie nebo na napojení na větší skupinové vodovody, které jsou z tohoto hlediska výrazně bezpečnější.

Mohl byste to rozvést na nějakém případu?

Konkrétním případem může být spolupráce se společností DHI na poskytnutí technických podkladů pro technicko-ekonomickou studii propojení významných skupinových vodovodů v Plzeňském kraji, připravovanou pro zadavatele, kterým je Plzeňský kraj. Studie by měla posoudit možnosti napojení dosud nepřipojených obcí na skupinové vodovody a případné propojení těchto skupinových vodovodů, a to zejména s ohledem na možnosti zásobování obyvatelstva pitnou vodou v období sucha.

Další aktuální projekt představuje zajištění projektové přípravy včetně vydání stavebního povolení na akci Havarijní zdroj pro město Plzeň. Po její realizaci dojde k výraznému zvýšení bezpečnosti skupinového vodovodu Plzeň pro případ havarijního stavu anebo pro případ sucha, a to díky existenci dvou nezávislých zdrojů surové vody.

Naše společnost dále v této oblasti aktivně spolupracuje s orgány krizového řízení Plzeňského kraje a Magistrátu města Plzně, kdy na toto téma proběhlo na podzim loňského roku rozsáhlé cvičení s názvem Dlouhodobé sucho 2017.

Vaše společnost umožňuje navštívit vybrané provozy. Proč tyto exkurze pořádáte?

Možnost exkurzí považujeme za jednu z cest, jak se přiblížit našim odběratelům, zákazníkům a dalším, kteří se o problematiku vodárenství zajímají. Kromě pravidelně pořádaných akcí – dne otevřených dveří u příležitosti Světového dne vody v březnu a exkurzí v rámci říjnových oslav vzniku republiky, které obvykle neumožní návštěvu všem zájemcům, upozorňujeme na celoroční možnost navštívit ÚV Plzeň a ČOV Plzeň vždy po předchozí domluvě a pro organizované skupiny. Zájem ze strany veřejnosti nás těší, snažíme se jim zjednodušeně a zároveň co nejpřesněji přiblížit náročné procesy úpravy surové vody z řeky na vodu pitnou i komplexní postupy spojené s odváděním odpadních vod a jejich čištěním, aby bylo možné je následně vypustit do řeky.

V rámci aktivit společenské odpovědnosti podporujete charitativní projekty. Jak pomáháte?

Obecně se snažíme chovat odpovědně, a to nejen v oblasti životního prostředí a ekologie, která je naší činnosti nejblíže, ale zaměřujeme se na zlepšení kvality života v regionu. Dlouhodobě podporujeme Ranou péči KUK (dříve středisko pro ranou péči), finančně se podílíme na vybraných projektech diecézní charity i městské charity v Plzni nebo třeba Centra Hájek. Společnost rovněž podporuje veřejně prospěšné volnočasové aktivity svých zaměstnanců v rámci projektu Vodárenské kapičky.

Za přirozenou součást zdravého životního stylu považujeme také pohyb, proto svou podporu orientujeme také na místní sportovní týmy, zvláště pak na jejich práci s dětmi a mládeží. Zrovna nedávno dostala pozdní vánoční dárek hokejová mládež, a to sportovní náčiní pro tréninky na suchu i na ledu.

V minulosti se Vodárna Plzeň zapojila do projektu na podporu kohoutkové vody v kavárnách a restauracích. Účastníte se ho i nadále?

Projekt Kohoutková, který spustila už před lety společnost Veolia, považujeme za velice zdařilý. Voda z kohoutku do zdravého pitného režimu bezesporu patří a měla by tvořit jeho pevný základ. Těší mě proto, že nám společnost Veolia umožnila, abychom i nadále byli součástí tohoto jejího počinu.

 

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více