Automobilovým výrobcům se v loňském roce rekordně dařilo. Pro udržení konkurenceschopnosti je ale důležité v čase konjunktury sledovat trendy do budoucnosti. Největší výrobce osobních automobilů na českém trhu vidí svou budoucnost ve větším zapojení služeb. „Škoda se změní z tradičního výrobce automobilů v poskytovatele mobility v širším smyslu,“ říká Zdeněk Štěpánek, tiskový mluvčí společnosti Škoda Auto.
Jak hodnotíte rok 2017 z hlediska výroby a dodávek vozů vašim zákazníkům?
Rok 2017 byl pro společnost Škoda Auto rekordní jak z hlediska výroby, tak z hlediska počtu vozů dodaných zákazníkům. S 1 200 500 vozy dodanými zákazníkům to je nejúspěšnější rok v historii naší společnosti. Rekordní výsledky jsme navíc zaznamenali na celé řadě světových trhů včetně toho největšího – v Číně bylo zákazníkům dodáno celkem 325 000 vozů.
Co bylo charakteristické pro odbyt vozů v ČR i zahraničí?
Učinili jsme velmi zásadní kroky k modernizaci modelové palety. Na trh jsme uvedli modernizované verze modelů Octavia, Rapid a Citigo. Už v loňském roce mělo svou premiéru první velké SUV naší značky, model Kodiaq. Odstartovali jsme tak ofenzivu v tomto důležitém segmentu. Pokračováním firemní SUV strategie je nejnověji model Karoq.
Jsme velmi rádi, že celá modelová paleta je pro zákazníky atraktivní, o čemž svědčí i vysoká vytíženost všech našich závodů i stav objednávek. Nové SUV Karoq velmi úspěšně vstoupilo na světové trhy a již posbíralo i několik významných ocenění včetně titulu Auto roku 2018 v České republice. Abychom co nejlépe uspokojili vysokou poptávku po tomto modelu, vyrábí se Karoq od ledna 2018 vedle Kvasin i v závodě v Mladé Boleslavi.
Byly v loňském roce v odvětví patrné nějaké zajímavé trendy nebo změny, které předurčily rekordní výsledky automobilky?
Důležitá je stále rostoucí poptávka po vozech v segmentu SUV. Model Kodiaq se již nyní významnou měrou podílí na prodejních výsledcích společnosti. Další růstové impulsy očekáváme od modelu Karoq, který od října postupně uvádíme na jednotlivé trhy. První ohlasy na něj jsou více než pozitivní.
Automobilový průmysl je na svém vrcholu. Jaký vývoj očekáváte v tomto roce?
Škoda Auto má moderní a atraktivní modelovou paletu, která je zároveň nejširší v historii společnosti. Do roku 2018 proto hledíme s optimismem. Zákazníkům představíme několik nových nebo inovovaných produktů, přičemž budeme i nadále pokračovat v posilování SUV.
Můžete být konkrétnější?
Například v Číně jako na jediném trhu na světě plánujeme v následujících letech nabízet čtyři modely SUV. V rámci našich českých výrobních závodů pak budeme pokračovat v přípravě na výrobu elektrických vozů. První plug-in hybridní model Superb, který se bude vyrábět v Kvasinách, uvedeme na trhy v roce 2019. Od roku 2020 pak budeme v závodě v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem.
Jakým směrem se především ubírá vývoj a výzkum automobilky?
Automobilový průmysl stojí v současnosti před zásadními změnami. Do budoucích let budeme nadále směřovat k naplňování naší Strategie 2025 a zaměřovat se především na další rozšiřování modelové palety zejména v rychle rostoucím segmentu SUV. Důležitá jsou pro nás také témata jako elektromobilita, autonomní řízení nebo nové, digitální oblasti podnikání.
Budete se tedy více zaměřovat na služby?
Automobil zůstane i nadále jádrem naší nabídky. V budoucnu jej ale doplníme o služby, díky nimž bude život v každodenním provozu jednodušší, efektivnější, pohodlnější a bezpečnější. Škoda se tak změní z tradičního výrobce automobilů v poskytovatele mobility v širším smyslu.
Josef Kubr