Auta za vrcholem?

Vydáno 20.2.2018

Již podzimní statistiky signalizovaly, že letošní rok bude z pohledu výroby nových osobních automobilů rekordní. Přehledy za celý rok pak jen potvrdily perfektní kondici automobilového průmyslu v České republice.
Celkově se v Česku vyrobilo 1,414 milionu osobních a lehkých užitkových vozidel. Oproti předchozímu roku tak zaznamenáváme více než pětiprocentní růst. Kategorie nákladních vozů šla nahoru ještě více. S téměř 1500 vyrobenými vozy vykázala téměř dvanáctiprocentní růst. Dařilo se také výrobcům autobusů, motocyklů, přívěsů a návěsů.

 

 

PADLY HISTORICKÉ REKORDY

„Rok 2017 byl rekordním rokem v celé historii výroby motorových vozidel v České republice a totéž platí pro celý český autoprůmysl včetně subdodavatelského sektoru. Velmi příznivé výsledky automobilového průmyslu jsou ovlivněny pozitivním vývojem evropské i světové ekonomiky a rostoucí spotřebitelskou poptávkou po vozidlech v České republice i v Evropě,“ uvádí prezident Sdružení automobilového průmysl Bohdan Wojnar, který je zároveň členem představenstva společnosti Škoda Auto. Automobilový průmysl představoval i vloni podstatnou součást českého průmyslu. „Rok 2017 však byl zároveň zřejmě vrcholem současného ekonomického cyklu,“ dodává Bohdan Wojnar.

Největší podíl na celkové produkci v České republice nadále drží automobilka Škoda Auto (téměř 61 procent), druhé místo obhájila firma Hyundai (25 procent) a třetí v pořadí skončila automobilka TPCA (14 procent). Největší výrobce loni zaznamenal nejlepší rok ve své historii s produkcí 858 103 kusů. Společnost Hyundai kopírovala přibližně výsledky loňského roku (356 700 vozů), kolínská TPCA vykázala desetinový pokles (199 078 automobilů). Tatra Trucks vloni vyrobila 1481 automobilů, z nichž většinu vyvezla do zahraničí. Kategorii autobusů jasně vévodí Iveco Czech Republic, které vloni postavilo 4102 autobusů.

 

ZPOMALENÍ NEJEN V EVROPĚ

Jaký bude z hlediska výroby letošní rok? Sdružení automobilového průmyslu predikuje, že tempo růstu české ekonomiky oslabí zhruba o jeden procentní bod a dojde ke zpomalení v Evropě i na dalších trzích. „V České republice bude mezi významné faktory působící tlak na pokles tempa růstu v roce 2018 patřit zejména napětí na trhu práce, kde česká ekonomika naráží na hranici svých produkčních možností a zmiňované nabídkové omezení trhu práce se významně dotkne i řady firem automobilového průmyslu. Očekáváme proto, že dynamika českého autoprůmyslu bude sice i letos vysoká, avšak růstu výroby motorových vozidel o více než pět procent, jako v roce 2017, se již letos nedočkáme,“ podotýká Bohdan Wojnar.

Trendy pro tento rok naznačují i zástupci dodavatelů pro automobilový průmysl: „Zcela jistě to bude stále výroba benzinových a naftových motorů, i když naftové budou zřetelně na ústupu, což bude spojeno s nástupem hybridních vozů,“ předpovídá Marek Čížek, FES & P manager East Europe společnosti Faurecia. V dlouhodobějším ohledu Marek Čížek očekává podobný růst v objemu a změnu v mixu týkající se odstavení dieselových motorů. „Bude jasně markantní rozvoj hybridních vozů a postupný nástup elektromobilů ve výhledech všech významných výrobců automobilů. Stále se bude diskutovat autonomní vozidlo, ale jeho čas ještě nenastal,“ dodává Marek Čížek.

 

NIŽŠÍ TEMPO NOVÝCH REGISTRACÍ

Pokud se podíváme do statistik prvních registrací osobních a lehkých užitkových vozidel v posledních pěti letech, vidíme silný meziroční vzestup v obdobích 2013/2014, který činil 17 procent, a následně 2014/2015, kdy počet nových registrací stoupl o 20 procent. Meziroční pohyb mezi lety 2015 a 2016 činil už „jen“ 12 procent a poslední naměřené údaje (2016/2017) hovoří o pěti procentech. V kategorii nákladních vozů už vloni došlo z hlediska nových registrací k meziročnímu poklesu o 10 procent.

Z analýzy společnosti PwC pro tento rok vyplývá, že navzdory optimistickým výhledům české ekonomiky lze očekávat zpomalování růstu a pravděpodobně dojde k „vyčerpání potenciálu pro rozsáhlejší obnovu vozového parku“. Vedoucí automobilové expertní skupiny PwC ČR Jiří Zouhar konstatuje: „Registrace nových osobních vozidel v roce 2018 by se měly pohybovat mezi 280 tisíci až 293 tisíci.“

Automobilky tak podle všeho budou ještě více sázet na export, který je pro český automobilový průmysl naprosto klíčový. A to jak z pohledu nových vozů, tak produkce komponent.

 

VYŠŠÍ ÚROKOVÉ SAZBY I MZDY

Zpomalování registrací v České republice souvisí s několika makroekonomickými aspekty. Jeden z nich představuje vzestup úrokových sazeb. Česká národní banka patří v Evropě k těm odvážnějším a postupně nechává růst sazby, což se začíná projevovat v celé ekonomice. Konec devizových intervencí přinesl soustavné posilování české koruny vůči ostatním měnám, zejména pak euru.

Další z klíčových faktorů vychází z oblasti lidských zdrojů. Minimální nezaměstnanost, už tak problematická pro české firmy, je ještě doplněna nároky na růst mezd. Mnohde stoupají solidním dvojciferným tempem. Jeden příklad za mnoho jiných: Na konci ledna letošního roku dospěly k dohodě odbory a vedení TPCA. Pro rok 2018 vzrostla mzda na dělnických (tarifních) pozicích a související prémie o 1750 korun. Za rok by to mělo být o dalších 1900 korun.

„Jsme rádi, že jsme dospěli k dohodě, která našim zaměstnancům přinese zvýšení jejich životní úrovně a zároveň díky dvouletému období trvání kolektivní smlouvy jistotu a stabilitu. Za velmi důležitý bod považuji nalezení rovnováhy mezi životní úrovní zaměstnanců a prosperitou společnosti,“ říká prezident TPCA Koreatsu Aoki. „Nalezení dohody vlastními silami (společnosti a odborů) bez narušení našich společných vztahů považuji za hlavní úspěch tohoto vyjednávání. Společně bereme budoucnost do vlastních rukou,“ dodává výkonný viceprezident Eric Brochard. Kolektivní smlouva v TPCA bude mít platnost do 31. prosince 2019 a průměrná mzda na dělnických pozicích postupně vzroste na 34 500 korun. Navíc dostávají tarifní zaměstnanci průměrně čtyři tisíce korun prostřednictvím benefitů.

 

EXPORT ÚSPĚCHŮ, IMPORT PROBLÉMŮ?

I když české automobilky budou v tomto roce čelit některým problémům vyvolaným lehce se přehřívající ekonomikou, panuje silné přesvědčení, že tyto potíže jsou zvládnutelné. Automobilová branže je dobře připravená na další export vozidel i komponent a případné problémy by tak do Česka mohly být pouze importovány.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více