Bezpečnost a úspornost jsou tahouny současných inovací

Vydáno 27.2.2017 automotive

Automotive je v mnoha ohledech považováno za konzervativní odvětví. Plány se stanovují na roky dopředu, improvizace je nevítaná kvůli riziku obrovských ztrát. Neznamená to ovšem, že by nešlo o segment dynamický, ve kterém se odehrává řada inovací. Naopak, inovace se dějí v režimu stálého zlepšování. Svědčí o tom i vývoj v oblasti osvětlení automobilů.
Když se podíváme na historii výroby světlometů, světelné zdroje se měnily od klasické žárovky k halogenům, pak ke xenonům a nedávno k LED. „Světlomety za poslední roky zaznamenaly obrovský vývojový skok zvlášť v souvislosti s přechodem na plně LED světlomety různých generací. S tím je samozřejmě spojen značný vývoj, ať v oblasti světlometů, tak i montáží,“ podotýká Petr Chládek, ředitel pro vývoj výrobního zařízení společnosti HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s.r.o. Stále se hledají zdroje s co nejvyšší svítivostí, nejnižší energetickou náročností a výdrží. Z tohoto pohledu to vypadá, že dříve, než většina motoristů bude jezdit v autech s LED světlomety, dostane se do masivního použití technologie LASER, OLED. „V poslední době je důležité bezpečné vidění, proto jsou zaváděny nové technologie jako AFS a ADB, aby řidič včas detekoval překážky,“ říká Shinji Watanabe, prezident společnosti KOITO CZECH s.r.o., a dodává: „Pokrok v těchto technologiích bude velmi důležitý pro automaticky řízené automobily. Pokud by vůz byl řízen automaticky a nebylo by dobře vidět při jízdě ve tmě, řidič se nebude cítit bezpečně. Nebezpečné by také bylo, pokud by auto neviděl chodec.“ Pro firmy z toho vyplývá jasný úkol – vyvíjet ekologické světlomety s co největší svítivostí.

Stále více komponent
S razantním vylepšováním osvětlení automobilů vzrůstá počet součástek. Světla, která dříve zjednodušeně tvořila parabola, žárovka, svorka a kryt, jsou dnes minulostí. „Zásadní změna souvisí s nárůstem počtu LED světlometů, což s sebou ovšem přináší nesmírně velké množství komponentů, které světla obsahují. Vždyť dnes v podstatě není výjimkou světlomet s více než 300 komponenty, čímž vzrůstá nárok na dodavatele,“ vysvětluje Petr Chládek. I z toho důvodu se Hella daleko více soustřeďuje na outsourcing jednotlivých součástek, protože roste tlak na rozvoj i na nalezení dostatečných kapacit pro pokrytí výroby. Pro ilustraci důležitosti vývoje pro tohoto významného výrobce snad jen jedna informace: Hella má celosvětově zhruba 32 tisíc zaměstnanců, z toho více než šest tisíc zaměstnanců působí přímo ve vývoji. Česká Mohelnice se řadí k jedné z předních vývojových lokací v rámci světelné divize koncernu Hella a aktuálně zde pracuje přes 400 lidí ve vývoji světlometů a 140 lidí ve vývoji montážních linek a zařízení.

Značný nárůst komponent hlásí i společnosti Koito. A důvodem není pouze zmiňovaná technologická náročnost světel a s tím rostoucí počet součástek, ale rovněž množství modelových řad, faceliftů a především zákaznických úprav v různých barvách a provedeních, které činí výrobu náročnější. „Musíme počítat s přípravou zdrojů pro vývoj a s jejich udržením tak, abychom uměli reagovat na požadavky zákazníků. Především musíme využít japonské know-how výroby mnoha druhů světel v malých výrobních dávkách, abychom mohli konkurovat v cenách jiným dodavatelům,“ upozorňuje Shinji Watanabe.

Vývoj směrem k designu a úspornosti
Oblast osvětlovací techniky pro automobily má slušně našlápnuto. V sériové výrobě jsou nedávno zapojené technologie a další teprve čekají na své výraznější využití v návaznosti na to, jak se bude vylepšovat jejich možnosti (viz rámeček Výhody a nevýhody různých typů světel). To ale neznamená, že by výrobci usínali na vavřínech. Vývoj musí pokračovat a bude se odehrávat na několika úrovních.

Tou zdánlivě nejméně důležitou bude design. Jak už bylo zmíněno, prohlubují se zákaznická řešení a v příštích letech s individualizací průmyslové produkce a idejí Průmyslu 4.0 se tento trend může zásadně prohloubit. „Vydesignovat“ světlo v malé sérii bude stále důležitější. Petr Chládek připomíná: „Většina reklam kolem automobilů věnuje záběr na světlomet, marketingově se jedná o velmi zajímavou a podstatnou tvář automobilu, ať již zepředu, nebo zezadu.“

Z pohledu technologického se budou muset výrobci zaměřit na zdroje typu LASER a ještě vyšší úrovně. Cílem je výrazně zvýšit svítivost, ale současně usilovat o energetickou nenáročnost, což bude v příštích letech v automotive zcela zásadní trend. A s příchodem elektromobility to bude tendence více reálná než spíše proklamativní vyjádření výrobců aut z posledních dvou dekád.

Bezpečnost pro cestující i chodce
S ohledem na konkurenci nechce být Petr Chládek při predikci budoucího vývoje příliš konkrétní, ale přesto poměrně jednoznačně naznačuje tendenci: „Soustřeďujeme se nejenom na světelné vlastnosti produktu, ale i na bezpečnostní vlivy, kdy se ke světlometu přiřazuje řada funkcí, například různé adaptivní osvětlení silnice, přisvěcování do zatáček a tak dále.“
Právě vazba na bezpečnost, komfort cestujících v autonomně řízených vozidlech i provoz nehlučných elektromobilů bude znamenat do budoucna jeden z významných impulsů pro pokrok. „Všichni dodavatelé musí přispívat ke snížení dopravních nehod a vyvíjet aktivity pro bezpečnější provoz,“ říká Shinji Watanabe a doplňuje: „Rád bych vyvinul světlo, které bude vydávat zvukový signál, především pro elektromobily, zkrátka pro vozidla, která nejsou slyšet, aby mohlo upozornit chodce.“ Takové světlo se umístí na přední část karosérie a zvukové signály pak chodce dopředu upozorní.

Trendem se stávají adaptibilní světlomety. Běžná technologie pro luxusní vozy se dnes více přibližuje střední třídě automobilů. „Spočívá v tom, že dálkové světlo svítí neustále a jen ubere na intenzitě, aby nedošlo k oslnění protijedoucího vozidla. Tato technologie zlepšuje vidění při nočním řízení a v budoucnu přispěje k bezpečnosti v silničním provozu,“ vysvětluje Shinji Watanabe s tím, že jeho firma chce přispět ke zlevnění nákladů právě na adaptivní světlomety AFL (ADB).
Vlivy, které zvenčí dopadají na automotive, jsou těžko predikovatelné. Stačí zmínit brexit, dieselgate, sankce pro Rusko, nový americký protekcionismus, rozhodnutí Číny pro elektromobilitu… Je ale zřejmé, že minimálně v osvětlení je budoucnost poměrně jasná: Bezpečnost, efektivita a uživatelský komfort.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více