Vodík dá bateriím ránu z milosti a diesel je neudržitelný

Vydáno 22.2.2017 automotive

Čtyři z pěti šéfů světových automobilek se domnívají, že budoucností automobilových pohonů jsou vodíkové palivové články. Rozhodne vývoj infrastruktury.

 

Je to zajímavý paradox. Přestože šéfové světových automobilek považují za letošní trend číslo jedna elektromobilitu, zároveň si myslí, že auta s elektrickým pohonem se stanou jednoho dne přežitkem. Nahradit je mají vozy s vodíkovými palivovými články. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti KPMG „Global Automotive Executive Survey“, jehož se zúčastnilo tisíc výkonných manažerů automobilek ze 42 zemí včetně České republiky.

Elektromobily v letošním ročníku průzkumu označilo za hlavní trend 50 procent respondentů, na první místě žebříčku tak auta s elektrickým pohonem přeskočila konektivitu – loňského „vítěze“. Podle 62 procent účastníků průzkumu ale zároveň baterie jako pohon budoucnosti selžou v důsledku nedostatečné infrastruktury. Naopak čtyři pětiny šéfů automobilek se domnívají, že budoucnost představují vodíkové palivové články.

 


„Autonomní vozy ale otevírají další zásadní otázku, a to, co se stane se zákaznickými preferencemi, když odstraníte samotné řízení, respektive radost z něj,“

Jan Linhart, KPMG


 

„Záležitost pohonu je pro výzkum a vývoj i představitele automobilek lépe uchopitelná, na rozdíl od autonomních vozů. Většina představitelů se shodne, že pro úspěšné uvedení autonomních vozů na trh bude nejprve nutné stanovit mezinárodní standardy. Autonomní automobily jsou tak značně závislé na regulaci,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za služby pro automobilový sektor.

„Spočítáno“ to má podle manažerů v automobilovém průmyslu z dlouhodobé perspektivy i dieselový pohon. Používání naftových motorů je podle převážné většiny šéfů světových automobilek zastoupených v průzkumu dlouhodobě neudržitelné kvůli jejich dopadu na životní prostředí.

„Vypadá to, že dopad ‚dieselgate‘ na automobilový průmysl je naprosto zásadní. Pokud jde o souboj palivových článků a baterií, nejsem tak optimistický jako automobilky, i když je to přání v intencích jejich světa pochopitelné. Musíme vzít v potaz, že do elektromobility se rozhodly výrazně promluvit například energetické společnosti nebo města,“ říká Jan Linhart.

Respondenti se ve většině shodují, že v otázce autonomního řízení bude nejprve nutné stanovit patřičné standardy, které umožní provoz těchto vozů v globálním měřítku. Zdlouhavost takového procesu také stojí za umístěním této technologie na chvostu trendů.

„Tahouny v oblasti autonomních aut nejsou jen automobilky. Stále více se zde projevuje vliv jiných odvětví, především pak razantní nástup technologických firem. Ty sice nakonec nemusejí nutně přijít na trh s vlastními autonomními auty, ale snaha je vyvinout jim přinese technologický náskok, díky kterému budou na nástupu autonomních aut profitovat jako dodavatelé klíčových technologií,“ uvádí Jan Linhart. „Autonomní vozy ale otevírají další zásadní otázku, a to, co se stane se zákaznickými preferencemi, když odstraníte samotné řízení, respektive radost z něj,“ dodává Jan Linhart.

Průzkum KPMG Global Automotive Executive Survey se detailně zabývá také otázkami budoucích obchodních modelů a spolupráce nebo konkurence na poli nových technologií. Šéfové automobilek ve výsledcích průzkumu signalizují, že zákazníka budoucnosti budou častěji představovat společnosti, které budou klientům nabízet služby mobility jako takové, a respondenti dokonce odhadují, že až 50 procent zákazníků v budoucnu nebude chtít auto vlastnit, ale spokojí se například s možnostmi sdílení vozů.

Za technologického lídra šéfové považují BMW, a to jak v elektromobilitě, tak v autonomním řízení. V loňském roce druhá Toyota se pak propadla v obou ukazatelích na čtvrté místo za druhou Teslu a třetí Hondu. BMW zaznamenalo úspěch i v očekávání růstu tržního podílu, kde na prvním místě vystřídalo Toyotu. Úspěch bavorské automobilky očekává 58 procent top manažerů automobilového průmyslu. Volkswagen naopak neobhájil pozici ve vedoucí trojce a propadl se na šesté místo.

Největší posun vpřed zaznamenal Daimler/Mercedes Benz, který se posunul ze šestnáctého místa na třetí, mezi odpověďmi respondentů ze Severní Ameriky dokonce na místo první. Pokles tržního podílu pak manažeři nejvíce očekávají u Fiatu Chrysler a indických automobilek MahindraTata.

 

Zdroj: ČTK, KPMG

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

[slider]

TOP Rozhovory

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

PŘEDSTAVA AUTONOMNÍCH AUT NA SILNICÍCH MÁ K REALITĚ STÁLE DALEKO

Vydáno 11.11.2019

Nejen fanoušci nových technologií sní o dni, kdy sednou do auta, které je bez jejich asistence odveze stovky kilometrů daleko. Jenže na tu chvíli si ještě nějaký pátek počkáme. V českém startupu Roboauto proto šli jinou cestou, vsadili na vývoj dálkově ovládaných vozidel. „V některých situacích musí do hry vstoupit vzdálený operátor, který robota převezme a instruuje ho, co má dělat,“ říká Martin Králík.

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

ZÁKAZNÍCI JSOU OHROMENI TÍM, CO U NÁS VIDÍ

Vydáno 23.9.2019

Doby, kdy společnost TAJMAC-ZPS udivovala svět legendárním revolverovým soustruhem R5, jsou pryč. I po desítkách letech však zlínský podnik patří k lídrům na trhu s obráběcími stroji. „Do konce letošního roku představíme nový model dlouhotočných soustruhů MANURHIN K‘MX a připravujeme upgrade větších vertikálních obráběcích center,“ říká generální ředitel Michele Tajariol.

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

PODNIKATEL MÁ ZA LIDI VĚTŠÍ ZODPOVĚDNOST NEŽ POLITIK

Vydáno 18.9.2019

Letos uplynulo třicet let od chvíle, kdy Jiří Hlavatý nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Juta podnikající převážně v textilním průmyslu. Později úspěšnou firmu koupil a v jejím čele stojí dodnes. Dobře však ví, že se blíží čas, kdy žezlo předá někomu dalšímu. „Jutu neprodám, ale konkrétní plány si zatím nechávám pro sebe,“ řekl v rozhovoru pro Svět průmyslu.

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

Zobrazit Více